Full version: Tebuske
Scout
Jag har länge velat ha en tebuske, (Camellia sinensis).

Vet någon var man kan få tag på en sån planta? (Jag bor i uppsala)
morellen
impecta har haft frö vet jag
Scout
Hörde att tefrön tappar grobarheten snabbt efter skörd. Men säljs de så borde de ju gå att så...

Sticklingar då, kan man få tag på såna? om de går att rota vill säga.
morellen
jag fick aldrig mina att gro så man skall nog ha tur med. Har för mig om att jag läst om lyckades sådder därimot.
Ingen aning om hur det är med sticklingar, lyckas du snoka upp något så berätta gärna för tebuske hade varit kul att ha...
Scout
Jaaa!!!
jag har hittat tefrön på blomsterlandet i västerås! De fanns på en snurra med som tydligen skulle utgå ur sortimentet, därför 25% rabatt. 41kr för fem centimeterstora frön, oskäligt dyrt måste jag säga men vad gör man inte... Hoppas de gror bara, vilket leder mig till min fråga:

Har någon här på forumet lyckats odla upp teplantor?

Hur går man då bäst tillväga?
morellen
Lyckades aldrig med min sådd tyvärr men man skulle lägga fröna i varmt vatten först som skulle hållas varmt länge. Kom inte på förrän senare att det smartaste hade varit att lägga föna i en termos för då håller man ju värmen... Kanske kan vara ett tips?
Lycka till!
MariaÖrebro
Undrar om Blomsterlandet i Örebro också har det i sitt sortiment...Måste ta mig en titt där så fort jag kan!

Maria
Scout
CITAT (MariaÖrebro @ 20-04-2006, 11:12)
Undrar om Blomsterlandet i Örebro också har det i sitt sortiment...Måste ta mig en titt där så fort jag kan!

Maria

Kan ju vara värt ett försök men det stog att de var utgående ur sortimentet i Västerås. Det fanns inte i Uppsala.

CITAT (morellen @ 19-04-2006, 19:38)
Lyckades aldrig med min sådd tyvärr men man skulle lägga fröna i varmt vatten först som skulle hållas varmt länge. Kom inte på förrän senare att det smartaste hade varit att lägga föna i en termos för då håller man ju värmen... Kanske kan vara ett tips?
Lycka till!

Varför varmt vatten? och varför under lång tid? vad är lagom temp?

Jag har lusläst instruktionerna i paketet nu:
Där står att fröt ska planteras 1cm djupt i NÄRINGSRIK jord och ställas i en TILLSLUTEN plastpåse och förvaras SVALT under groningen och aldrig torka!

Detta går ju emot allt jag vet om plantering. Det brukar vara såjord (som är näringsfattig), varm placering och lagom fuktigt (för mycket brukar ge mögel). Jättekonstigt, ska det vara som paketet säger?

Svalt betyder det kylskåp eller bara lite svalare än rumstemp?
morellen
har ju tyvärr inte kvar anvisningarna från mina, köpte från impecta förra året... försökte kolla upp om jag kunde hitta det igen men det enda var någon generell anvisning för vissa fröer att de grodde bättre om man la dem i ljummet vatten 1-2 dygn (alt 2-3) dygn innan sådd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon