Christa
Jag tycker Exprimentalfältets sviskon verkar väldigt spännande. Finns det någon som har ett sådant och kan berätta lite. Hur fort gav ditt träd frukt? Hur mycket blir det per säsong? Brukar det bli plommon varje säsong? Är det ett friskt och härdigt träd som jag läst att det skall vara?

Det stod någonstans att frukten är annorlunda än vanliga plommon. Jag köpte några blådaggiga plommon på en stormarknad en gång och de var såå goda. Fick för mig att de var någon slags sviskon.
Lady Hamilton
Jag har ett Experimentalfältets sviskon. Och jag är väldigt nöjd med det. De bär frukt varje år men hur mycket kan jag inte svara på. Frukterna tycker jag är väldigt goda. I allafall så har jag det planterat rellativt oskyddat för väder o vind. Och jag bor i zon 4-5 högt beläget.
Milex
Jag är oxå intresserad av Exps sviskon. Hamilton, har du någon bild som visar hur det ser ut?
Merlin
Jag har också ett Experimentalfältets sviskon smile.gif . Planterades förra våren och gav lite frukt samma år. Jättegoda är de!!! Blomningen är dessutom väldigt vacker.
Lady Hamilton
CITAT (Milex @ 11-04-2006, 21:22)
Jag är oxå intresserad av Exps sviskon. Hamilton, har du någon bild som visar hur det ser ut?

sad.gif Nej tyvärr............
Susanne i Linköping
Mina föräldrar har ett Experimentalfältets sviskon. Min far tycker det trädet är svårare att hålla nere med beskärning än de två äldre träd han har, Opal och Victoria. Ändå ska sviskonet vara svagväxande, åtminstone det jag såg på växtmarknaden idag. Kanske är det med plommon som med äpplen, grundstammen bestämmer växtstyrkan? Någon som vet?

Sviskonträdet hade även lite svårt att komma igång, men det kan ju ha berott på mindre bra plantering. Nu växer det i alla fall bra och ger bra skörd, ca 15 år gammalt. Goda plommon, men inte så goda som Reine Claude D'Oullins (som jag köpte ett idag).
Susanne i Linköping
Nu har jag tittat i en bok, och där står det om Experimentalfältets sviskon:

"Trädet har smala skott, är svagväxande och bildar en smal, cylindrisk och jämförelsevis hög krona, men grenarna tyngs ned av fruktskördarna. Kräver litet utrymme."

Inte konstigt då att far min har svårt att hålla trädet så lågt som han vill.
Vidare står det bl a:

"Börjar bära några år efter planteringen och ger sedan goda skördar. Frisk och motståndskraftig mot sjukdomar."
"Har vid härdighetsundersökningar visat varierande härdighet."
"Odlingsområde II-IV (V)"

Källa: Nilsson, Anton; Våra päron-, plommon- och körsbärssorter
Sommartorparn
CITAT (Susanne i Linköping @ 14-04-2006, 10:49)
Inte konstigt då att far min har svårt att hålla trädet så lågt som han vill.

Varför vill han över huvudtaget ha det lågt? Enligt mitt begripande så ska plommon över huvudtaget inte beskäras.
Susanne i Linköping
CITAT (Sommartorparn @ 15-04-2006, 10:35)
Varför vill han över huvudtaget ha det lågt? Enligt mitt begripande så ska plommon över huvudtaget inte beskäras.

Ingen aning. Nästa gång vi ses (om ett par dar) ska jag tipsa honom om hur trädet vill växa naturligt, men det brukar vara helt kört att försöka uppfostra sina föräldrar. rolleyes.gif
Siv i Bollnäs
Du har ju fått så många svar redan, så det kan tyckas onödigt att jag skriver ännu ett inlägg! Men hursomhelst - smaken är ju olika, och för min del finns det inte något plommon som har en godare smak än Exp. sviskon! Frukterna är lite mindre än andra plommon brukar vara, de är söta, ganska fasta och mörkt blå med ljust fruktkött. En viktig sak tycker jag är att kärnan lätt lossnar från fruktköttet. Så är det inte med t ex Jean Claude d´Oullins som är väldigt besvärliga i det avseendet om man ska göra något av plommonen.
Vi bor i zon 5 och köpte samtidigt fyra olika plommonträd för några år sedan: Exp. sviskon, Czar, Jean Claude d´Oullins och Allmänt gulplommon. Bara Exp. sviskon har burit frukt varje år och började tidigast. Fruktsättningens omfattning beror mycket på vädret - är det kallt under blomningen så blir inte så mycket pollinerat t ex. Men det gäller ju alla.
Det där med beskärning ska man kanske vara lite försiktig med. Vi har inte beskurit något ännu utan dom har fått växa som dom vill. Man ser nog om och när det är dags.

Många hälsningar från Siv i zon 5 rolleyes.gif
Söttok06
Jag undrar hur högt det blir? Har varit inne på att köpa ett plommonträd men vill inte har det högre än ca 3 m. Experimentalfältets sviskon verkar vara en sort som jag skulle gilla.
På Zetas sa de att det blir mellanhögt mellan 4-5 meter. Jag har en odlingslott på 117 kvm och det ska stå i ena hörnet framför mina buskar (Smultronschersmin).

Körsbär tycker jag verkar besvärligt för man måste täcka mot fåglar. Och de mindre är ju ympade på Gisela stam. Lite väl låg stamhöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon