Du har ju fått så många svar redan, så det kan tyckas onödigt att jag skriver ännu ett inlägg! Men hursomhelst - smaken är ju olika, och för min del finns det inte något plommon som har en godare smak än Exp. sviskon! Frukterna är lite mindre än andra plommon brukar vara, de är söta, ganska fasta och mörkt blå med ljust fruktkött. En viktig sak tycker jag är att kärnan lätt lossnar från fruktköttet. Så är det inte med t ex Jean Claude d´Oullins som är väldigt besvärliga i det avseendet om man ska göra något av plommonen.
Vi bor i zon 5 och köpte samtidigt fyra olika plommonträd för några år sedan: Exp. sviskon, Czar, Jean Claude d´Oullins och Allmänt gulplommon. Bara Exp. sviskon har burit frukt varje år och började tidigast. Fruktsättningens omfattning beror mycket på vädret - är det kallt under blomningen så blir inte så mycket pollinerat t ex. Men det gäller ju alla.
Det där med beskärning ska man kanske vara lite försiktig med. Vi har inte beskurit något ännu utan dom har fått växa som dom vill. Man ser nog om och när det är dags.
Många hälsningar från Siv i zon 5