Full version: Krusbr
Christa
Hej!
Vet ngon var man kan kpa krusbrsbuskar som inte r hinnonmki? Jag tycker de r sura. I min barndom t jag stora gula jttegoda krusbr. Har ocks smakat rda fr ngra r sedan som var relativt stora, goda och fria frn mjldagg.

Jag bor i trestadsomrdet men alla tips r vlkomna.
sa, mlardalen zon 2
Det r lite ont om krusbrssorter fr nrvarande det finns inte s mnga mjldaggsresistenta sorter och nu har det ju ven kommit rapporter p senare r att ven resistensen hos Hinnomki verkar brytas.

Om man inte vill ha Hinnomki s r nog de sorterna man har strst chans att finna i handeln: Jacob, Invicta och Martlet.

Man kan prata med en trdgrdsbutik dr man bor ofta kan de ta hem sorter p bestllning.
Hannele
CITAT (Christa @ 08-04-2006, 19:29)
Vet ngon var man kan kpa krusbrsbuskar som inte r hinnonmki? Jag tycker de r sura.

Inte, om de str i solen och vntar med att ta tills de r mogna..
Jag kallar krusbr fr Nordens vindruvor. smile.gif
t s otroligt sta lngt upp i norr, i slutet av augusti!
Jan af Lis
Det r lite synd att folk inte skriver var de bor, kan ju vara lngt till ngon planskola i Stockholm om man bor i Malm eller i Lappland.

I Stockholm brukar Jacob finnas hos Zetas.
Milex
CITAT (Jan af Lis @ 11-04-2006, 09:10)
Det r lite synd att folk inte skriver var de bor, kan ju vara lngt till ngon planskola i Stockholm om man bor i Malm eller i Lappland.

Christa skrev att hon bor i Trestadsomrdet, vilket fr oss vstsvenskar innebr omrdet Uddevalla-Trollhttan-Vnersborg smile.gif
Powerowic
om man har gamla sorter med mjldagg r de ganska unika d eftersom de flsta som sljs r resistenta vi har vl ca 15 buskar med 4 olika sorter som ej r resistenta
Powerowic
r det fr vrigt ngon som kan identifiera sorter

dessa sorter har vi
Rda br hriga 2-3cm ej res
Rda br hriga 1 cm ej res
Grna br hriga 1 cm mttligt res
Gula br slta 1 cm Res
Grna br slta 1cm res
Tjosan
Var de verkligen sura?
Jag bor i Norrland och har 2 st Hikonmki buskar, en rd o en vit. Och jag blev frvnad ver att de inte var sura alls... trodde nmligen att alla krusbr var mer eller mindre sura men mina br r inte sura p nt stt... Du kanske t omogna br?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon