Full version: Vad är "kokbanan"..?
Caprice
Var och köpte grönsaker och frukt, det äter jag massor av... wub.gif

Tittade runt lite extra i fruktogröntdisken, och upptäckte något som hette kokbanan... man ska alltså koka den stod det.... såg ut som en banan både till storlek och utseénde, fast lite bullig... ungefär som en ärtskida... unsure.gif

Någon som ätit detta...?
pejori
CITAT (Caprice @ 08-04-2006, 20:45)
Var och köpte grönsaker och frukt, det äter jag massor av... wub.gif

Tittade runt lite extra i fruktogröntdisken, och upptäckte något som hette kokbanan... man ska alltså koka den stod det.... såg ut som en banan både till storlek och utseénde, fast lite bullig... ungefär som en ärtskida... unsure.gif

Någon som ätit detta...?

det är en banan som bara används i matlagning.... wub.gif wub.gif
inte god att äta som den är... wub.gif wub.gif
används mest i olika grytor smile.gif
Hannele
tredubbelt unsure.gif
Hannele
tredubbelt unsure.gif
Hannele
Nja, används som potatis, i grytor och soppor, smakar lite som potatis.
Finns en annan, taro, som används på liknande sätt.
(Personligen gillar jag sötpotatis bättre.)
Bilden tagen i exotiska Finland..
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte ätit matbanan men jag zappade runt på kanalerna häromdagen och fastnade för ett matlagningsprogram (spanskt program på UR tror jag det var) där man använde matbanan/kokbanan.

De friterade skivor av matbanan i några minuter tog sedan upp skivorna och bankade ut dem så de blev ännu tunnare smetade in dem med en blandning av krossad vitlök och salt och slängde sedan tillbaka skivorna i oljan och fortsatte fritera tills de blev gyllenbruna. Sedan fick de rinna av när man tog upp dem, och hon som lagade sade att det var ett bra snacks utan en massa kalorier (???? jag trodde det blev en massa kalorier när man friterar).

När hon skivade matbananen så lät det som om den var ganska hård (matbanan är inte söt).
Caprice
Härligt, här får man svar direkt... själv hade jag aldrig hört talas om den förut... man kanske tom ska testa den nu...? smile.gif

wub.gif
gammelnalle
Har ätit MASSSSSSSSSSSOR av dessa bananer nu de senaste 2 veckorna på Dominikanska Republiken....

GOTTTT ...gottigott... stekta i sirap... och även panerade...(fråga inte i vad...)

plantanos TROR jag de kallades...

"vanliga" bananer skulle ätas övermogna...ganska svarta. (utanpå)

b
zaaritha
Nalle; tog du några foton på växter?
gammelnalle
CITAT (zaaritha @ 08-04-2006, 22:05)
Nalle; tog du några foton på växter?

jorå... men det tar sin tid att sortera.... och lägga in... men det kommer...

både "döda" och levande växter samt några djur.... (dock inga märkvärdigheter..)

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon