Katti med torpet
08-04-2006, 21:19
Var just ute i växthuset en sista sväng och när jag öppnade dörren möttes jag av en djup härlig doft.
Änglatrumpeten har just slagut ut sin första blomma växthuset är fyllt med en härlig doft, skulle kunna sitta där hela natten och bara lukta och le saligt...
Caprice
08-04-2006, 22:10
Mmmm, låter härligt...
Vet du vilken sorts änglis du har...?
Swingtime
08-04-2006, 23:04
Jag har också blommor på min Änglatrumpet, men den har ingen doft
Katti med torpet
09-04-2006, 08:28
Den har stora vita blommor men jag har inte en susning om vad den heter. Fick den som stickling förra våren, nu börjar den bli ett uppstammat träd.
Doftar ljuvligt gör den, men bara på kvällar och nätter! På dagen kan man inte ens ana en doft, så Swingtime, ta en ny sniff sent i kväll och se om den kanske har släppt fram sina dofter då.
Jag måste få fråga hur ni bär er åt för att få
dem att blomma så tidigt? Min är jättestora,
täta och fina, men aldrig att jag fått dem att
blomma förrän i slutet på juni som tidigast.
Swingtime
09-04-2006, 16:32
Mina har stått i vinterträdgården i vinter med en temp på ca 6-10 grader, lite varmare när det varit solsken. Jag har inte klippt ner dom, de har varit gröna hela vintern, sen började jag ge dom gödselvatten för några veckor sedan.
Nej. Katti dom doftar inte ens på kvällen, vet inte sorten men de är orange.Men jag har också med rosa blommor som doftar men de har inga blommor just nu
Katti med torpet
09-04-2006, 19:00
Samma här, dvs min har stått i uppvärmt växthus hela vintern. Men tät och frodig det kan jag knappast påstå att den är. Har slagtis med spinn ända sen i sommras så bladen har ramlat av lika fort som de har kommit. Med lite gödsling, sol och ökad giva vatten sen några veckor tillbaka verkar den i alla fall bli allt piggare.
Ok! Då är kanske det anledningen. Mina får som lägsta
temperatur mellan 12-15 grader. Nåt annat har jag
inte möjlighet till. När jag hade dem i jordkällaren så
ruttnade dom och dog. Sorgligt men sannt.
Christoffer
10-04-2006, 08:09
Hur är det med giftigheten av att lukta på dessa växter?
Vissa säger att de får yrsel med mera av lukten och att barn
har fått hallucinationer av doften.
Men vad stämmer egentligen, ni som har erfarenhet?
Att växten i sig är mycket giftig, det vet jag.
Och att man helst ska ha handskar på sig när
man hålls med den. Hur det är med doften
vet jag faktiskt inte. Men det är klart, en
del av dem doftar ju väldigt starkt,
så varför inte. Men det finns nog de som vet
bättre än mig vad gäller det.
Katti med torpet
10-04-2006, 08:47
Hm, hallucinationer av väldoftande änglatrumpet, det måste bli ljuva drömmar det

Jag borde inte skämta om giftiga växter för i torsdags natt led jag av sviterna av Nerium olenader. Jag nöp av blad med naglarna och lyckades stoppa fingrarna i munnen efteråt, resultat: magknip och allmänt konstig mage hela natten.
Citrusflickan
10-04-2006, 10:56
Jag brukar vara väldigt försiktig med änglatrumpeter, se men inte röra. Ett ungdomsgäng från min hemkommun blev svårt förgiftade efter att ha ätit änglatrumpet i berusningssyfte, en av dem svävade länge mellan liv och död. Doften borde rimligen kunna vara ohälsosam, iaf vid regelbunden sniffning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.