Har letat på flera ställen, men hittar ingenstans. Någon som vet?
Susanne i Linköping
06-05-2003, 18:31
Om det finns särskilda jordtermometrar att köpa är de säkert svindyra, men nästan vilken termometer som helst borde funka. Själv lånade jag min inne/utetermometer och stoppade ner utomhusgivaren i marken (lite jordig blev den förstås). En ugnstermometer borde vara perfekt förutsatt skalan når (och visar rätt) ner till noll.
Hm, här ligger ju en Clas Ohlsonkatalog... de har en ugnstermometer för 29 kr, det står inget om skalan dock, en laboratorietermometer för 29 kr, lite bräcklig kanske, och en innetermometer med plastskala för 17 kr, lågbudgetvariant. Minitermometern för 10 kr funkar nog inte, den måste man nog gräva ner helt för att mäta på rätt djup och tänk om man inte hittar den igen!
Tänkte först testa med skinktermometern men det funkade inte då graderingen började någonstans vid 50 grader...
Hittade en bra och tålig jordtermometer på Bauhaus, kostade kring en femtilapp, och kan med fördel användas även till komposten.
Nu är jag ute och tempar trädgårdslandet nästan varje dag!
Mvh,
Jessica
Kerstin
11-05-2003, 21:08
Titta efter i kökslådorna! I min låda låg en termometer avsedd att ta tempen på degspad, men den var så långsam att jästen säkert skulle dött om jag litat på den. Lillfingret var mycket säkrare! I trädgårdslandet eller komposten gjorde det däremot inget om jag fick vänta fem minuter och temperaturomfånget var alldeles lagom.
Hälsar Kerstin
Skickade efter en för flera år sedan på Willab men kommer inte ihåg vad den kostade. Den har i alla fall funkat ett flertal år.
Eva St
Gå till en akvarieaffär o köp en termometer. De funkar bra och går inte sönder så lätt.
En badtermometer, en sån som man hade förr i tiden och som guppade lite lojt i badkaret duger oxå.
Ingrid på Västkusten
12-05-2003, 06:25
Kostar en 120 kr cirkus plus minus nån tia.
Speciella med jordtermometern som säljs i handeln är att den är av mässing samt har en glad stor röd plastknopp på sig så man hittar igen den ;-) mkt braoha!
Lovar Ingrid
Fast min var ju inte av mässing utan av grön plast med röd knopp på. Men funkar bra ändå
Eva St
Gunnar Eriksson
13-05-2003, 20:47
Hej Cajo. Försökte returnera ditt mejl, men fick tillbaka att det inte gick från severn. Så jag svarar här i stället: You are welcome
Gunnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.