Full version: Habanero
_weronica_
Hej

Jag undrar ifallnågon har frön eller sticklingar till byte eller salu???

är mycket intresserad.

Mvh

weronica wub.gif
noora
Jag har frön till en orange habanero, väldigt god och stark, ger riklig skörd. Skicka ett PM med din adress, så kan jag skicka frö.

Hade du bott närmare hade du kunnat få en planta, jag tror att jag har en eller två extra smile.gif Eller kan man skicka småplantor (i kruka) på posten på något vis? unsure.gif Hade du frågat för en månad sedan hade jag kunnat skicka sticklingar när jag klippte ner de övervintrade plantorna.
Gurkan
Weronica ... om du har vägarna förbi Lund nån lördag under våren så kan du köpa plantor av mig, röd, gul, orange habanero och några andra habanerovarianter.

Jag tror att det är lite sent att fröså habanero nu om man vill ha nån skörd i år, dom tar rejäl tid på sig för att bli nåt.
Pellis
Hej "Gurkan"

Måste först säga att jag är djupt imponerad av dina chiliplantor! Woow!
Sedan har jag en liten fråga, kollade i ditt bildgalleri och konstaterade att du har täckt krukorna med perilit eller är det ngt annat? Jag har för första gången i år satt lite olika chilifröer men bara blandat lite perilit i jorden...

Mår plantorna bättre om jag är mer generös? Jag har inte min under lysrör (längre) utan i fönsterkarmen. De är ca 15-20 cm höga nu, men lite "rangliga" tycker jag... Har förstått att de inte ska toppas eller?
Ska de ha gödning nu? Blåkorn eller?
Oj, det blev många frågor, men jag har förstått att du är proffset på chili tongue.gif
Och skulle jag misslyckas helt, så får jag väl ta en sväng till Lund (inte så långt för mig)

Hälsningar Laila
noora
Om plantorna blir rangliga är det för varmt och mörkt. Lysrör kan vara bättre ett tag till.

Chili behöver inte toppas, den grenar sig i alla fall. Man kan toppa om man vill, men det försenar blomningen.

Gödning är bra om det är några veckor sedan du planterade om dem. Nyligen omplanterade plantor behöver inte gödslas.
Gurkan
Pellis ... jag är definitivt inte "proffset" på chili på det här forumet men jag hoppas lära mig mer och mer och jag är ganska ambitiös i år.

Jag har inte blandat speciellt myclket perlite i jorden (är för snål) men jag täcker jorden, speciellt i brätten och mindre krukor för att det inte ska torka ut så snabbt. Jag tycker det gör mycket stor skillnad och det är enklare att hålla en jämn fuktighet och rötterna kan utnyttja hela jordvolymen.

Jag vattnar med Biobact, tycker det funkar bra. Jorden är en blandning av kogödsel/jord och lite hönsgödsel, det räcker ett bra tag. Blå Korn funkar mycket bra men jag vill försöka hålla det ekologiskt.

Om det inte regnar för mycket i påskhelgen så blir det torgpremiär, då finns jag på Mårtenstorget nu på fre-lör och sen varje lördag.

Som noora säger, ge plantorna mer ljus om du kan och toppa dem inte.
Pellis
Tackar för svar av er båda!
Och hoppas jag nu inte har trampat någon på tårna när jag skrev att "Gurkan" var proffset wub.gif Har kanske bara läst flest inlägg där jag lagt ditt namn på minnet...

Må så chiligott!

Laila tongue.gif (som just nu funderar på om chilisarna kan flytta ut i växthuset?? unsure.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon