Digger
Jag tänkte fylla upp en svacka och anlägga en grönskaksrabatt på kanske 5x5 meter i Sthlm-trakten. Nu är frågan vad man ska ha för jord! Har sett på nätet att divsere firmor som Jehander och Sörab levererar jord med lastbil för det kommer ju att gå åt många ton. Dom har lite olika sorter, är det "planteringsjord" som man ska ha? Det finns också nåt som heter mulljord.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tittade på vad Molnsätra gård tar för sina jordar och där skulle jag nog välja matjorden (252 kr/m3 hemkörning) mulljorden=rabattjorden verkar vara ganska dyr (500 kr/m3 hemkörning).

Jag skulle ta matjorden och så skulle jag försöka få tag på komposterad häst eller koskit. Det finns många stall i stockholmsområdet som troligtvis bara blir glada att bli av med lite gödsel.
Digger
Aha, så bra, Molnsätra visste jag inte fanns! Tydligen kan man få hem 22 ton med en transport, någon som köpt så mycket? Kan man använda matjorden även för rabatter och för trädplantering?
Digger
Varning för att beställa 22 ton om man bara har en spade till sitt förfogande. Jag valde till slut 12 ton och det räcker gott och väl... men man heter ju inte Digger utan orsak biggrin.gif Man trodde ju att nu när snön smällt att man skulle få slippa skotta men icke, man får minsann skyffla året runt! blink.gif
Susanna
12 ton - jag kan inte ens föreställa mig hur mycket det är. Men du har ju ett passande namn rolleyes.gif Lycka till med grävandet! Vad blir det för grönsaker?
Digger
CITAT (Susanna @ 16-04-2006, 19:06)
12 ton - jag kan inte ens föreställa mig hur mycket det är. Men du har ju ett passande namn  rolleyes.gif Lycka till med grävandet! Vad blir det för grönsaker?

12 ton planteringsjord är vad som ryms på ett lastbilsflak. Tänk dig ytan av ett lastbilsflak och sen kanske 1m högt i snitt (högre och lägre på sina ställen) så det är ju en del... ohmy.gif Har kommit på att man kan kratta ut jorden från högen, det går fortare och är lättare än att skyffla. Det verkar finnas stora bajsklumpar (?) i jorden men de har så gott som blivit till jord och faller isär när man sparkar på dom. Ja, vilka grönsaker det ska bli återstår att se! Nu börjar jag i alla fall få till en riktig grönsaksbädd med maxdjup 1m på värsta stället ner till några decimeter där det grundar ut. Läget är lätt sluttande mot söder. Morötter, rädisor och sånt som man inte kan misslyckas med första säsongen alla fall så man ser vad jorden går för!
pialotta
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-04-2006, 10:05)
Jag tittade på vad Molnsätra gård tar för sina jordar och där skulle jag nog välja matjorden (252 kr/m3 hemkörning) mulljorden=rabattjorden verkar vara ganska dyr (500 kr/m3 hemkörning).

Jag skulle ta matjorden och så skulle jag försöka få tag på komposterad häst eller koskit. Det finns många stall i stockholmsområdet som troligtvis bara blir glada att bli av med lite gödsel.

ja, jag tex! Bor nästan granne med Molnsättra och har ett litet stall med hästar... jag bli bara glad av ett pm (och detta blev väl ingen smygannonsering hrmmm biggrin.gif )
Susanna
Digger, prova lite squash och pumpor också. Brukar växa relativt lätt bara de får vatten och näring. Otroligt gott är det också!Och kanske lite sockerärtor som är gott att äta direkt från plantan. Och några jordgubbsplantor kanske...

jag är grönsaksfantast som du kanske märker!
Aries
12 ton, hur många kubik jord är det?
olgak
Efter att ha pysslat med att köpa jord och gödsel i 50-liters-säckar på pall, så har jag dragit slutsatsen att två kubikmeter jord väger något under ett ton, så 12 ton borde vara kring 24 kubikmeter.
Digger
CITAT (olgak @ 18-04-2006, 10:39)
Efter att ha pysslat med att köpa jord och gödsel i 50-liters-säckar på pall, så har jag dragit slutsatsen att två kubikmeter jord väger något under ett ton, så 12 ton borde vara kring 24 kubikmeter.

Vad jag förstår så har planteringsjorden en volymvikt på ca 1200 kg per m3 så då blir 12 ton hummelihumm... blir det 10m3? Det Verkar ju rimligt, en liter jord borde ju vara tyngre än en liter vatten, alltså inte tvärtom som du säger. Kan det vara så att du räknat med vikten för pallen också?
Digger
CITAT (Susanna @ 18-04-2006, 06:07)
Digger, prova lite squash och pumpor också. Brukar växa relativt lätt bara de får vatten och näring. Otroligt gott är det också!Och kanske lite sockerärtor som är gott att äta direkt från plantan. Och några jordgubbsplantor kanske...

Ok, får väl köpa lite pumpafrön också! Jag gillar sånt man kan äta direkt, det är ju det som är det roliga. Sockerärtor? Ok, får nog göra en liten lista här...
Susanna
Jag kan tipsa om en bra bok också, låna eller köp Lena Israelssons bok "Handbok för köksträdgården", den är kanonbra om man vill odla grönsaker.

jag gillar också saker som man kan äta direkt. Har massor av ruccola, andra sallader, kålrabbi, majrovor, rättikor, mangold, klipp från lök etc etc.

Hihi, din lista blir nog lång ska du se rolleyes.gif med 12 ton kan du odla hur mycket som helst tongue.gif
Jan af Lisö
Jag tror att en liter planetringsjord väger MYCKET mindre än en liter vatten !!! Tänk på 50 liters säckar man köper, jag lyfter lätt och bär en sådan säck, men skulle aldrig klara av att lyfta 50 kg/liter vatten på samma sätt. Brukar ibland bära vatten i 25 liters dunkar och de är tunga !!

Min gissning är att en liter jord väger klart mindre än en liter vatten, men det beror självklart hur fuktig jorden är. Kanske säkrast att köpa jord per m3, inte per ton.
Sollan
Av erfarenhet kan jag säga att 1 kbm är många, många, många hinkar...! Som man får kånka och släpa uppför trappor och berg.
olgak
CITAT (Digger @ 18-04-2006, 17:53)
CITAT (olgak @ 18-04-2006, 10:39)

Vad jag förstår så har planteringsjorden en volymvikt på ca 1200 kg per m3 så då blir 12 ton hummelihumm... blir det 10m3? Det Verkar ju rimligt, en liter jord borde ju vara tyngre än en liter vatten, alltså inte tvärtom som du säger. Kan det vara så att du räknat med vikten för pallen också?

HAHA. Jo, jag tror nog att pallen var medräknad, tänkte inte på det - och de är ganska tunga! Men varför tror du att en liter jord är tyngre än en liter vatten? Jag tror tvärtom laugh.gif ! Det är ju luft i jorden också. T.ex. Jag tror att det är vattnet i jorden som gör den tung. HAHA, jag kanske är ute och cyklar.

På säckjorden skiljde det rätt mycket i vikt på olika sorter, "planteringsjorden" var lättast och sen blev det tyngre ju dyrare jorden var ungefär: "perennjord" och "rhododendronjord" var tyngst. På en pall ligger 39 säckar, vilket är knappt 2 kubik (en kubikmeter= 20 st 50l-säckar), och de vägde mellan kanske 750 och 950 kg beroende på innehåll, men då är alltså pallen inräknad.

När jag köpt jord på lass, har jag upplevt den mycket blötare än vad det är om man öppnar en påse kogödsel eller rhod-jord - så visst kan det stämma att din jord var tyngre - om det nu är så som jag tror att den blir tyngre ju våtare den är.
Digger
CITAT (olgak @ 19-04-2006, 11:38)
Det är ju luft i jorden också. T.ex. Jag tror att det är vattnet i jorden som gör den tung. HAHA, jag kanske är ute och cyklar.

Nej, du har nog rätt, mina 12 ton var faktiskt ganska fuktig jord. Det märktes tydligt när solen legat på högen ett par dagar, då ljusnade den betydligt och det gick mycket lättare att skyffla. Jag gissar att dom vattnar jorden innan transport för att den inte ska damma så mycket. Det var ju som nån annan här också skrev att jordpåsar är ju faktiskt ganska lätta. Hm, vattnet är alltså en viktig faktor!
Digger
CITAT (Jan af Lisö @ 19-04-2006, 08:31)
Min gissning är att en liter jord väger klart mindre än en liter vatten, men det beror självklart hur fuktig jorden är. Kanske säkrast att köpa jord per m3, inte per ton.

Du har nog rätt, min jord var väldigt fuktig vid närmare eftertanke. I mitt fall beställde jag ett helt flak och det blev vad det blev och råkade alltså bli 12 ton enligt fraktsedeln. Det ska bli kul att se hur man fakturerar, om det är per ton eller m3, man vill ju inte gärna betala dyrt för vanligt vatten!
Bitta98
Handelsträdgården där jag köper jord säljer per kubik och en kubik kan väga mellan 750 - 1100kg
Gurkan
Om ni är trötta på att tjafsa om hur mycket en lite jord väger så kan ni gå ut och läsa på påsarna ... det står nämligen densiteten på dem rolleyes.gif

Men det är en otroligt stor skillad i densitet på matjord (som består av "jord" och lera) och plantjord på säck som består av fluffig torv. Tror att ni har rätt båda två, bara det att ni diskuterar olika saker. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon