Ok Anita, jag gör en egentråd av det här då det kanske inte passar in riktigt i svammeltråden!
Korningen är för brukshundar och är mer omfattande än mh testet. I mh testet beskrivs hunden i en intensitets nivå från 1-5 där 5 är den största reaktionen. Det betyder att på vissa saker är det bra att ha 5 och på vissa dåligt. Det kan skilja på olika raser vad som är bra poäng och inte, eftersom man eftersträvar olika egenskaper hos olika raser. Beskrivaren kryssar i på ett papper vad hunden gör utan att lägga till några egna värderingar i det. Nu är det många år sedan jag var på ett mh så det kan ju hända att något har förändrats. Momenten på mh var iallafall då:
Kontakt
lek
jakt
aktivitetsnivå
avståndslek
överraskning
ljudkänslighet
spöken
lek 2
skottprov
Vid korning är det 2 domare som bedömmer vad hunden gör och hur den gör det. Domarna utgår från en kodnyckel där +3 är det man oftast önskar sig av en brukshund. Men även här skiljer sig önskemålen lite mellan raserna. Varje moment omfattar 3 skeenden: 1:väckning,2:handling,3:avreaktion.
De olika momenten är:
exteriör beskrivning
kontaktvillighet
leklust
jaktkamplust-litet byte
jaktkamplust-stort byte
flockkänsla
flockkänsla med störning
överraskning
ljudkänslighet
social kamplust
dominans
försvarslust
skottprov
Jag har utförliga beskrivningar med bilder på alla moment på både mh och korning som jag kan delge dig Anita om du mailar mig!
Jag är inte helt säker på att jag "får" ha dessa så jag vill inte lägga ut det här. Har fått dessa papper av en som är utbildad figurant och domare.