Full version: Mh / Korning
Leia
Ok Anita, jag gör en egentråd av det här då det kanske inte passar in riktigt i svammeltråden!

Korningen är för brukshundar och är mer omfattande än mh testet. I mh testet beskrivs hunden i en intensitets nivå från 1-5 där 5 är den största reaktionen. Det betyder att på vissa saker är det bra att ha 5 och på vissa dåligt. Det kan skilja på olika raser vad som är bra poäng och inte, eftersom man eftersträvar olika egenskaper hos olika raser. Beskrivaren kryssar i på ett papper vad hunden gör utan att lägga till några egna värderingar i det. Nu är det många år sedan jag var på ett mh så det kan ju hända att något har förändrats. Momenten på mh var iallafall då:

Kontakt
lek
jakt
aktivitetsnivå
avståndslek
överraskning
ljudkänslighet
spöken
lek 2
skottprov

Vid korning är det 2 domare som bedömmer vad hunden gör och hur den gör det. Domarna utgår från en kodnyckel där +3 är det man oftast önskar sig av en brukshund. Men även här skiljer sig önskemålen lite mellan raserna. Varje moment omfattar 3 skeenden: 1:väckning,2:handling,3:avreaktion.
De olika momenten är:

exteriör beskrivning
kontaktvillighet
leklust
jaktkamplust-litet byte
jaktkamplust-stort byte
flockkänsla
flockkänsla med störning
överraskning
ljudkänslighet
social kamplust
dominans
försvarslust
skottprov

Jag har utförliga beskrivningar med bilder på alla moment på både mh och korning som jag kan delge dig Anita om du mailar mig!
Jag är inte helt säker på att jag "får" ha dessa så jag vill inte lägga ut det här. Har fått dessa papper av en som är utbildad figurant och domare.
AnitaO
Länkarna borde väl finnas på aktivhund.se

MH har jag sett mycket, och det är ju just en "beskrivning".
Där läggs ju ingen bedömning från beskrivarens sida.
Utvärderingen är ju upp till den enskilde hundägaren/uppfödaren.

Men är alltså korningen mer en bedömning som t.ex. ett prov?
Leia
ja, i korningen bedöms hunden och får poäng. De måste ha minst 100 poäng för att vara godkända.
I mh beskrivs vad hunden gör, utan att den som beskriver lägger några bedömningar i det.
Många av momenten är väldigt lika i mh och korning.

Jag är på jobbet nu, men jag kan lägga ut min senaste tiks bedömning senare, så du får se hur ett sådant "protokoll" ser ut!
Leia
Ska kanske tillägga att även om hunden måste ha minst 100 poäng för att bli godkänd på korningen, så är det fortfarande olika på olika raser hur höga poäng man vill ha på dem.
Även olika på olika individer i en ras. Det beror ju på vad du ska använda hunden till, vad du vill att den ska ha höga respektive låga poäng på.
En del stirrar sig blinda på höga poäng och tänker wow! Men det kan ju bli helt fel...
Den här "kodnyckeln" borde följa med korningsresultatet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon