Meliss
Med förfäran ser jag att jag beställt hem temynta, polejmynta och annan mynta och att den ska planteras på hösten! Sablar. Jag som har längtat så efter att starta upp ett kryddland coh göra mina egna teer. Som sann nybörjare med stor entusiasm klickade jag bara i alla kryddor jag ville ha och tänkte inte så mkt mer...

Så hur lyder domen? Kan man så på våren ialf? Kan man driva upp inomhus som basilika och oregano? Har inrett min snedgarderob med lysrör så jag har tillgång till extra ljus.

unsure.gif
Pirum
Jag sådde mina temyntor på våren 1997. Först inomhus i kruka, sen planterade jag ut dem samtidigt med de andra myntorna jag hade planterat inomhus.

Dvs, jag satte både pepparmynta och temynta på våren. Båda klarade sig bra. Jag har inga erfarenheter av polejmynta.

Temyntorna står fortfarande kvar i rabatten och har spridit sig smile.gif
noora
Jag har sått temynta inomhus på våren och planterat ut till sommaren. Det fungerade utmärkt och jag ska göra det i år igen. Temynta verkar vara lite långsam på att komma igång, så det är nog bäst att så på en gång om du vill ha plantor för utplantering i år. Jag sådde redan för en månad sen.

Jag har försökt så polejmynta ett par gånger, men fick den aldrig att gro sad.gif Jag strödde bara ut fröerna på såjord precis som man gör med andra små fröer, men de kanske behöver någon specialbehandling för att gro.

De flesta myntor av Mentha-släktet (dvs inte t.ex. temynta som är en Monarda) köper jag som plantor. De sprider sig så fort via rotskott att man inte behöver mer än en planta.
Meliss
CITAT (Pirum @ 10-04-2006, 00:44)
Jag sådde mina temyntor på våren 1997. Först inomhus i kruka, sen planterade jag ut dem samtidigt med de andra myntorna jag hade planterat inomhus.

Dvs, jag satte både pepparmynta och temynta på våren. Båda klarade sig bra. Jag har inga erfarenheter av polejmynta.

Temyntorna står fortfarande kvar i rabatten och har spridit sig smile.gif

Ok! Tack för hjälpen!
Meliss
CITAT (noora @ 10-04-2006, 10:28)
Temynta verkar vara lite långsam på att komma igång, så det är nog bäst att så på en gång om du vill ha plantor för utplantering i år. Jag sådde redan för en månad sen.

Tack för hjälpen!

Jag ska så med en gång! Ska den helst stå i lysrör sedan?
noora
Ja, ställ dem gärna under lysrör 14 timmar om dagen, om du har möjlighet. Annars ställer du dem i det ljusaste fönster du har smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon