Lottiz
Jag köpte min första pelargon, en engelsk, lite ogenomtänkt på snabbköpet. Nu undrar jag vad det är som händer med den och vad jag ska göra åt det?

Vid köpet såg alla pelargonerna på pallen snygga ut, inga vissna blad. Blomman var mörkt lilaröd och det var flera knoppar som visade samma färg. Dom stog dränkta i vatten vid köpet, så när jag kom hem planterade jag om den i en något större, genomblött lerkruka med vanlig krukjord och leca i botten.

Inte ett enda blad såg visset ut vid köpet, men redan andra dagen hemma började blad bli bruna/gula och skrumpna. Jag väntade några dagar med att vattna så att den genomdränkta jorden blev normalt torr, då hade jag 1/4 dos näring i vattnet. Bladen som vissnade var hela tiden de nedersta, säkert ett 20-tal blad har nu vissnat och plockats bort, men toppen är lika vacker fortfarande.

När den första mörkt lilaröda blomman börjat vissna kom ytterligare en med samma färg, men när den tredje knoppen slog ut blev den istället ljusare lila/rosa. Nästa blomma igen hade svaga strimmor av vitt, och den senaste är snarare vit med rosa strimmor och inte större än en viol jämfört med de gigantiska första blommorna.

Blomman står för övrigt i öst syd-öst fönster, inget brännande solljus och solen är visserligen knapp ännu men fönstret är ganska ljust. Vi har lite kallras, men fönsterbrädan värms något av elementet under. Efter en månad fick den ytterligare 1/4 dos med näring, jag har varit lite försiktig av rädsla att övergödsla ifall butiken hade krämat på med näring.

Är det parasiter, sjukdom, för mycket näring, för lite näring, blöt jord, eller vad? Snälla hjälp mig att hitta felet!

Emma_
Det enda jag har att kommentera är att man helst inte ska ge omplanterade plantor näring på 3-4 veckor eftersom det finns nog med näring i den nya jorden. Men med såpass svag dos som du gav borde det verkligen inte ha påverkat plantan. Jag är inte bra på pelargoner, så något mer svar kan jag inte ge.

Lycka till och hoppas någon pelargonkunnig kommer och svarar. smile.gif

Snyggt litet bildkollage du har fixat förresten.

Mvh Emma
Carex
temperaturskillnaden mellan elementet och kalldraget är väl inte heller optimalt, ingen pelargonexpert men har fått för mig att de gärna vill ha lite under normal rumstemperatur. Det kan ju vara en reaktion på omställningen mellan din fönsterbräda och affären. Självklart har det inte heller varit så bra att stå med rötterna i så mycket vatten. Försök reducera skillnaden mellan kalldraget och elementet, har läst i vissa böcker att man för att få upp luftfuktigheten har ställt ett stort fat med vaten på fönsterkarmen och lagt tegelstenar i (självklart får vattnet inte gå upp till stenarnas översta kant) som växterna kunnat stå på, det vore bra sm en spärr mot elementet och att också ge lite luftfuktighet som alltid är bra. När du planterade om, gorde du det till en väldigt mycket större kruka? Det kan också vara detså att jorden inte riktigt vill torka upp eftersom det finns för mycket jord omkring som rötterna inte har tillgång till. Allt detta är bara lite almäna tips och vad jag hört och läst om pelargoner så någon annan får bekräfta eller kritisera mitt inlägg också;)
morellen
en gissning till; de pellisar som säljs nu är väl rätt hårt drivna så de kan bli lite chockade när de kommer ur växthusets optimala förhållanden till vanliga bostäder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon