Full version: Vitpudrad jord
sanna
Något som jag OFTA har undrat över kanske nu äntligen ska få sitt svar bland er duktiga odlare! smile.gif

När jag har vattnat för duktigt i inneodlingarna brukar jorden ibland svara med vad som förmodligen är något slags svampangrepp - oftast är det liksom vitpudrat, påminner om mjöldagg tror jag, och ibland blir det liksom små "öar" i jorden som drar åt orangehållet.

Är detta mjöldagg? Kan i så fall mjöldagg drabba jord?

Jag brukar byta ut jorden när det blir såhär och oftast ger det då med sig. Men vad är det egentligen och vilket är det bästa sättet att bete sig med det? Det kan ju även komma fast jag har vattnat måttligt. Smittar det andra plantor?

Har också hittat en annan form, som är ännu "pudrigare" och mer gråvitt, när jag luckrade jorden flög det fina pudret upp...kan detta smitta ned hela odlingen?

Skadar det plantorna?

Hoppas på svar! wub.gif
lolo
Hej! Det låter som det angrepp man får när man vattnat för mycket. Det brukar inte vara skadligt när det kommer på jorden så där. Man gör som du gjorde (tar bort det), vattnar lite mindre så brukar det ge med sig. Jag vet inte vad det kallas, kanske någon annan vet?

mvh

Ann-Louise smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon