Full version: Växthjälp!
Sunesetter
Hej,

Skulle behöva er hjälp att identifiera denna växt!

Växten hittar du här!

Hoppas någon vet! biggrin.gif laugh.gif
Tesa
Skulle vilja ha det till nån sorts Abutilon..
Jag är gööördålig på krukväxter men just den här tycker jag ser ut som min Klockmalva/Blomsterlönn i bladen..
wink.gif
Sunesetter
Tack för tipset men jag är helt säker på att det inte är en blomsterlönn.

Bladen är väldigt ludna och ganska grova. Verkar mer vara något slags träd en krukväxt...
RibesRubusVitis
Innan du sade ludna blad tänkte jag att den påminner om en bonsai-behandlad vinranka. Det borde i så fall ge sig av växtsättet de närmaste veckorna. Syns det en markerad skillnad mellan äldre, bruna växtdelar och ljusgrön tillväxtdel? Syns antydningar till klängen eller rankor?
Nästa gissning vore ett slags hedera (murgröna). Även här borde växtsättet ge utslag.
RibesRubusVitis
Och skulle bladen bli ännu flikigare, och det bildas fikon, har du en stark indikation…
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske en Brachychiton acerifolius ??? Bladformen och nerverna är ganska lika.
Sunesetter
Nu börjar det närma sig känns det som...

Bladen är ju som sagt väldigt ludna och på föregående ser de ut att vara blanka..

Men jag är helt inne på något bonsai träd jag också. Fikon och vinranka är uteslutet det också...

Klurigt är det iallafall...
biggrin.gif
Sunesetter
Är nästan helt säker på att det kan vara denna...

Vad tror ni?

Förslag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon