Orcus
Hejsan.

Jag har en blomma eller växt kanske man säger som jag inte har en aning om vad det är. hittade denna sida precis och här kanske det finns någon som vet vad det är.

Undrar också ifall man kan ta skott från den och hur man isåfall gör, ifall det bara är att rycka lös ett skott och plantera ner i jord eller hur man gör.

Bilder på växten:

Mvh Mattias O, Bollnäs.
Sunesetter
Hej och välkommen hit!

Det är en Nattens Drottning skulle jag tro. Det går utmärkt att ta skott ifrån den. Knip av en bit och lägg på jorden så kommet det ordna sig.

Lycka till!
Orcus
CITAT (Sunesetter @ 09-04-2006, 13:13)
Hej och välkommen hit!
Det är en Nattens Drottning skulle jag tro. Det går utmärkt att ta skott ifrån den. Knip av en bit och lägg på jorden så kommet det ordna sig.
Lycka till!

Aha, Tack för ett väldigt snabbt svar smile.gif

Nattens drottning lät ju rätt exklusivt hehe.

Så bra att det går att ta skott så enkelt, den växer snabbt som sjutton på somrarna så den har varit lite svår att hålla fin.

Men då ska jag börja om på ett nytt skott och se ifall jag kan göra något finare arrangemang med den.

Har du någon mer information om den eller vet vart jag kan hitta mer information?
Sunesetter
Den heter Selenicereus grandiflorus på Latin. Slå det på google så lär du få upp en hel del information. Jag har tyvärr inte hunnit lägga till så mycket på min sida om denna kaktus.

Det jag kan berätta på stående fot är att den blommar en gång på natten med en vaniljdoftande lukt.

Bör spaljeras för att växa sig stor..

Kika här oxå:
Nattens drottning
Moley
Det där är ingen nattens drottning (om det inte finns fler växter med samma namn)
Om man kollar i olika växt böcker så ser nattens drottning inte ut sådär.. nattens drottning är en grön växt med gröna blad, den är inte kaktus lik.. men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vad det där är för något.
Moley
Eller nu kolla jag på internet och såg att det faktiskt är en nattens drottning.. läste på en sida att dom hade korsat nattens drottning med Epiphyllum för att få mer lättskötta kruk växter smile.gif
så här ser min ut: http://sv.wikipedia.org/wiki/Epiphyllum
L-inda
"Eller nu kolla jag på internet och såg att det faktiskt är en nattens drottning.. läste på en sida att dom hade korsat nattens drottning med Epiphyllum för att få mer lättskötta kruk växter"

Alldeles riktigt, din nattens drottning har blivit korsad med en Epiphyllum.
Jag har också en sådan smile.gif
morellen
Ormig, kaktusliknande - nattens drottning
bladkaktus - nattens prinsessa
igl
selenicereus grandiflorus heter nattens drottning och den ser ut så här

nattens drottning

sedan finns en som man ofta kallar natten drottning felaktigt, den heter epiphyllum oxypetalum, nattens prinsessa och ser ut så här

nattens prinsessa

dessa två växter är helt olika och kan inte korsas.
mvh
inger
L-inda
CITAT
Som krukväxt är inte nattens drottning särskilt lättskött. Man har därför korsat den med arter ur släktet Epiphyllum för att få bättre krukväxter som ändå har stora, vackra blommor.

Om man tittar på den här länken Ange en titel på hemsidan
så står det att nattens drottning kan korsas med Epiphyllum för att bli en bättre krukväxt
stennie
Så här ser den ut när den blommar sleep.gif wub.gif

Nattens drottning
Orcus
CITAT (stennie @ 10-04-2006, 13:27)
Så här ser den ut när den blommar sleep.gif wub.gif

Nattens drottning

Riktigt Maffiga blommor!! smile.gif tror inte jag sett nån växt med häftigare blommor än denna smile.gif

Vill denna växt ha lite eller mycket jord? och vilken sorts jord? min börjar få slut på jord i den kruka den står i nu så en omplantering blir nog ett måste snart.
morellen
CITAT (L-inda @ 10-04-2006, 09:48)
CITAT
Som krukväxt är inte nattens drottning särskilt lättskött. Man har därför korsat den med arter ur släktet Epiphyllum för att få bättre krukväxter som ändå har stora, vackra blommor.

Om man tittar på den här länken Ange en titel på hemsidan
så står det att nattens drottning kan korsas med Epiphyllum för att bli en bättre krukväxt

Jag skulle inte lite på WIkipedia, det är alltid bra att kontrollera sina källor. Just när det gäller internet skall man inte tro på allt man läser...
L-inda
Nej det är klart, men den jag har som kallas nattens prinsessa har exackt likadana blommor som den kaktus liknande så det lät ändå rätt rimligt. unsure.gif
Sollan
Jag har en Nattens Prinsessa som säkert är 20 år gammal nu. Den har aldrig blommat men slänger upp meterlånga stänglar som hakat fast sig i taklampan. Den står rätt mörkt norr/öster fönster.
Behöver nog plantera om men jag kan inte flytta på den....
Törs jag klippa ner den och hur ska jag sköta den för att få den i blom?
KARIN B

Nattensdrottning
KARIN B

Nattens Prinsessa Oxepetalum
Orcus
häftiga blommor smile.gif

Hur har du skött dina växter för att få till såna blommor?
mycket jord? näringsrik jord? någon speciell jord? smile.gif wacko.gif
KARIN B
Dom står svalt, lite vatten och extra ljus under nov - feb.
Öka vattnet när knoppar syns svag näring får dom under
maj - sep. Under sommaren är dom ute under ett skuggtak.

http://www.karinsepihobby.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon