karinm
Hej!

Vi är sedan en kort tid husägare och har en liten måbärshäck som avgränsar vår tomt (i söderläge). Den är gammal och ser väldigt risig ut. Grenarna är väldigt sneda och "lutar ut" mot gatan och jag antar att de försöker sträcka sig mot solen?! Hur kan man göra för att få häcken mer upprätt? Hur tuff kan man vara vid beskärningen? (Den är nog inte beskuren på många år för det kommer mest knoppar uppe i toppen och få sidorgrenar nere vid marken). Och när är det lämpligt att göra beskärningen?

Soliga hälsningar Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Måbärshäcken kan du klippa nu på vårvintern och måbär brukar klara hård beskärning så du kan kapa ner den till någon decimeter ovan marken om du vill. Släng gärna på kogödsel åt den efter beskärningen.

Om du inte vill kapa ner den helt så klipper du ur de äldsta grenarna långt ner i busken och så gör du så varje år och ganska snart så är den föryngrad.
Sommartorparn
Om du kapar hela häcken ca 10 cm över marken, så är ett gott tips att lägga någon decimeter tjockt lager med torvmull eller plantjord över hela ytan. Dels håller det fukten bättre då och återväxten stimuleras, dels undviker du att det kommer upp en massa ogräs vars frön har legat och lurpassat i mörkret under häcken.
RibesRubusVitis
Om du ändå beskär kraftigt, kan du ju sticka det avklippta direkt i marken. Jag vet inte hur rotningsvillig måbär är, men har den minsta likhet med andra Ribes, borde det funka.
Gåsis
Måbär är fantastiskt rotningsvilliga. Hade knappt något bortfall förra året.

/Åsa
karinm
Tack för era råd! Vad skönt att det finns så många trädgårdskunniga människor runt om i landet!
//Karin
Juuliiaa
Hej!
Jag har samma problem som sign "karinm". Men min granne ville inte
klippa ner häcken nu i vår. Vad händer om man gör det på senhösten?
Någon som vet?
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Måbäret lär klara klippning även på hösten, men skottbrytningen blir nog inte lika kraftig som den blir ifall man klipper på vårvintern-våren.
Cilla
Måbär klarar nedklippning också på sensommar/höst men blir inte alls lika skottvillig efteråt, den kan till och med bli lite gles. Orsaken att man vill klippa ned dem är väl att den ska växa upp som tätare, mindre lutande, friskare. Och då klipper man på vårvintern/våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon