Full version: Såga i syrénen?
Kat
Det är fortfarande vinter där jag bor just nu,
men kan jag ändå börja såga i min syrénhäck?
Den är i väldigt behov av det.
Sommartorparn
Vad är det du tänker göra? Om man vill glesa ur syren så är det bäst att ta några av dom grövsta grenarna i markhöjd. Perfekt att göra på vårvintern innan saven har börjat stiga.
Kat
Jag var ut och pillade lite på den i alla fall (i snön).

Jag vill ogärna ta ner den ända till backen, eftersom jag har en skolgård på andra sidan och har behov av lite skydd. Det här är tredje året som jag tar en gren här och där och kapar den på 50cm-2 meters höjd, beroende på var det sitter fina skott.
Jag är så trött på skrället!

Jag önskar jag kunde komma upp så pass att jag kunde jämna till den uppifrån också. Men man går inte direkt och hyr en skylift för det ändamålet.
Sommartorparn
Beskär du den 'uppifrån' så tar det flera år innan den blommar igen samt att du får en 'risig' skottutväxt' där du har klippt.

Principen för syrén är att man gallrar bort några av de grövsta/högsta stammarna varje år i markhöjd. Obs inte jämna hela häcken i markhöjd - bara gallra försiktigt! Det behöver inte ens synas att du har gjort något. Då får du ner höjden lite, stimulerar nya skott i basen och blir inte av med blomningen.

PS tar du ner hela häcken på en gång så får du ett himla problem med rotskott i häckens närhet, samt att det tar massor med år innan du har en blommande syrenhäck igen.
Kat
Jag förstår poängen. Problemet med den här häcken är att den har blivit rejält övervuxen. Den är säkert en sju, åtta meter hög och har nästan ingenting i bladverk nedåt.
När man kapar en gren här och där, så ser den extremt lustig ut upptill.

Rotskott runt ikring har jag redan i massor! sad.gif
Någon som vill ha? tongue.gif
Sommartorparn
Tar du en stam här och en stam där så blir det en lucka till en början, men den luckan fylls ut under en sommar.

När jag gjorde en sådan operation på mina föräldrars häck så ställde jag mig på avstånd, tog sikte på den högsta, kapade den i markhöjd. Tog sedan sikte på den näst högsta, kapade den, etc.ända till dess att dom som återstod var ungefär jämnhöga. På en sträcka av 10 meter tog jag kanske bort 10-15 stora stammar. Totalt minskades häckens höjd med 1-2 meter. Sedan på sommaren syntes det inte att jag hade gallrat, men den blev tätare nertill genom att det kom upp nya skott. Jag vräkte på med kogödsel också för att stimulera återväxten. Det problem man kan ha är att det är svårt att få in en såg mellan stammarna i markhöjd. Man får ha en liten smal grensåg till det.
Kat
Jag har en grensåg. Men jag kan lova att det inte skulle vara något problem ändå. Det är väldigt glest redan nu och det finns nog inte en gren som är tunnare än en underarm (däremot tjockare)
Sommartorparn
Glesar du ut dessa tjocka så kommer det upp nytt från botten. Helt säkert! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon