Bodenblomman
Nu behöver jag akut hjälp. Jag och min svägerska har haft våra rosor i matkällaren och tagit upp dem för att ställa dem under ett lysrör nere i häbret. När vi tog upp dom var några av dem alldeles kletiga av något och det var en massa döda vita smådjur som jag antar är döda löss eller nått. Vad ska jag nu göra måste vi slänga dem eller kan man bespruta dom med något? En av dom var då stendöd men resten verkar vara vid liv. Är det någon som vet vad vi ska göra?

mvh Susanne
kerstin z5-6
nej nej -inte kasta ! Spruta rosorna med en blandning av såpa och ljummet vatten , klipp ev ner något o ta bort all död ved , spana efter mer ohyra och bekämpa levande sådan med insektssåpa. Sätt ett par provadopinnar i varje roskruka
Byt all jord
Lycka till
K
Bodenblomman
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-04-2006, 15:52)
nej nej -inte kasta ! Spruta rosorna med en blandning av såpa och ljummet vatten , klipp ev ner något o ta bort all död ved , spana efter mer ohyra och bekämpa levande sådan med insektssåpa. Sätt ett par provadopinnar i varje roskruka
Byt all jord
Lycka till
K

Vad är provadopinnar för något?

mvh susanne
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut såhär
Brukar finnas att köpa i de flesta matbutiker.

Man sticker ner de stora vita tabletterna i jorden och växten suger upp giftet med rötterna. Växten blir sedan giftig för lössen i ca 6v, när de suger av växtsaften blir de förgiftade och dör.
stina
Fungerar provadopinnar ute i rabatterna också om man sticker ner dom precis intill växten?
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte om det funkar, troligtvis funkar det till viss del, MEN provado är bara godkänt för krukodling det är inte tillåtet att använda ute i marken i trädgården det är även giftigt för sådant som daggmaskar mm. som man vill ha kvar.
stina
Oj då, tack för infon - då ska det INTE ner i mina rabatter!!! Får bli såpa istället....

/Stina
kerstin z5-6
nej , men i kruka är de väldigt effektiva -dessutom innehåller de lite lagom med gödsel för krukrosor att starta upp med.. innan de får stora vår givan smile.gif
Bodenblomman
Tack för era tips. Jag har precis varit ute med såpan och ska plantera om dem imorgon, måste bara köpa rosjord.

/ Susanne

smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon