Åsa, mälardalen zon 2
Farsan sade till en vuxen som skrattade och verkade övervaka några barn som körde terrängmotorcykel på åkrarna och förstörde grödorna, att det faktiskt inte är lämpligt att låta barn köra där och fick då till svar att nä de kanske var dumt nästa gång kan de köra i skogen istället ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif .

Hur puckad får man vara egentligen det är väl ännu värre att köra i skogen.

Om jag inte förstått saken helt fel så är de väl inte tillåtet för barn att köra terrängmotorcykel överhuvudtaget mer än på privat inhängnad tomt.
Lady Hamilton
Jag är inte förvånad sad.gif Många människor som aldrig haft med skogsbruk alls att gör förstår inte helt enkelt. (Nu hade jag igentligen skrivit en låååångt inlägg men jag tar bort 98% redan innan jag skickar)
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-04-2006, 17:00)
Farsan sade till en vuxen som skrattade och verkade övervaka några barn som körde terrängmotorcykel på åkrarna och förstörde grödorna, att det faktiskt inte är lämpligt att låta barn köra där och fick då till svar att nä de kanske var dumt nästa gång kan de köra i skogen istället ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif .

Hur puckad får man vara egentligen det är väl ännu värre att köra i skogen.

Om jag inte förstått saken helt fel så är de väl inte tillåtet för barn att köra terrängmotorcykel överhuvudtaget mer än på privat inhängnad tomt.

Om det är förbjudet eller ej så bryr sig sällan föräldrar om sådant - tyvärr.
Det tillhör inte ovanligheten att jag möter barn i förskoleåldern på ett terrängfordon både i skogen och lite här och där, förstår inte hur de vågar!
Hur föräldrarna vågar.
ingrid
Pirum
I USA ligger terrängfordon (fyrhjulare alltså, "motorcyklar") bakom fler olyckor bland barn än motorcyklar gör. Nu vet jag ju inte hur många som kör respektive, men det är tydligt vanligt att kantra och få den över sig, vilket är farligt speciellt för barn. Men även tvåhjuliga är såklart farligt.

Sen får jag ju själv säga att de värsta skogsskadorna jag sett har kommit från traktorer etc. Men då är det ju ofta bonden, eller inhyrda hejdukar, som förstör "sin egen" skog. :/

Folk är idioter. Har sett folk köra barn i frontlastare. Framme i skopan alltså. Vad händer om de trillar ur? Ska man skjutsa folk ska det vara BAK, för då trillar de förhoppningsvis bara ner på åkern, skogsvägen, etc. Illa nog det, men...
Björken
Alla motordrivna fordon som inte är inregistrerade får bara framföras på inhägnat område.
Åsa, mälardalen zon 2
Vad arg jag blev när jag tittade på PLUS mad.gif mad.gif mad.gif det handlade om motordrivna terrängfordon som var av dålig kvalité. Allt man pratade om var hur mycket fel det var på en som någon köpt och sedan gick de igenom och tittade på olika användningsområde typ den här får man använda till terrängkörning och de här är tillåtna att använda på vägarna inte ett ord nämndes om att man inte alls får använda dessa maskiner hursomhelst i skog och mark. Tittar man i terrängkörningslagen är det faktiskt få som överhuvudtaget kan använda sina maskiner lagligt. För jag tror inte att de som susar runt här i stockholmstrakten alla sysslar med sådant som renskötsel, transport av sjuka personer, arbetar inom räddningstjänsten el dyl. för det är bara den typen av undantag som verkar finnas till förbudet.
Pirum
Håller med, vansinne, det är minst lika illa med vattenskotrar. Leksaker som ofta körs vårdslöst. Det finns ansvarsfulla ägare såklart, men man ser ofta galningar. Gäller såklart inte bara vattenskotrar, även motorbåtar framförs sämre och sämre. Ibland önskar man bara att någon tog fram stora lagboken och satte straffskatt från helvetet på båtar med många hästkrafter. De flesta behöver inte ha mer än 10hk, och det står jag för...smile.gif
*Felix matte*
Lite fundersam blir man när det alltsomoftast gapas om restriktioner och förbud när det gäller trafik i skogs- och fjällmiljö men aldrig ett ord om alla marodörer som härjar i vattnen söderöver (från mej sett).
Skoterfylla leder till att du mister ditt körkort.
Sjöfylla = polisen får inte ens kontrollera din nykterhet om de inte har starka misstankar om ev.brott begånget = du kan köra racerbåt så in i nordan full så du knappt kan stå på benen.. huvudsaken är att du hittar någon hamn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon