|
Har en stammis som aldrig någonsin kan dra på smilbanden. Han är sur och otrevlig mot tjerna i kassan, muttrar, gormar och ska göra sig viktig. Igår hade hans fru varit och handlat en damtidning pris: 49.50:- Ean-koden på tidningen funkade inte, så tjejen i kassan slog den manuellt på knappen "tidningar hög" (högmoms alltså). Nu skulle det vara lågmoms på den aktuella tidningen. Men det enda som händer är ju att VI torskar på det. Vår butik får alltså betala den högre momsen för tidningen som vi har sålt, pga att kassörskan slog på fel knapp. Kunden är skitförbannad och vill betala mindre för tidningen Tidningen kostar ju 49.50:- ut till kunden vilken moms vi än betalar!!!!  Nej han hävdar att han nu har betalt för mycket! Herregud, det står på tidningen vad den kostar. Hur många gånger måste man förklara (med ett leende och glatt humör) hur det funkar? Till saken hör att hans fru äger en liten boutic (eller hur det nu stavas) och är egen företagare så de borde känna till hur det fungerar när man betalar moms.... Jag blir så trött ibland.... Nej nu ska jag gå och klistra tillbaka leendet och fortsätta vara trevlig mot mina kunder!
Asch, inget att bry sig om. Han behövde en anledning till att spy ut lite galla och det råkade hamna på dig. Jag minns den tiden då jag jobbad ei butik och satt i kassan. Vi hade speciellt en stammis som var hopplöst grinig, oavsett vad man sa till honom. När allt var instämplat i kassan och han betalade, så skulle man ge honom växeln tillbaka. Han sträckte fram handen och skulle ta emot småpengarna och precis då man hällde över småpengarna, såd rog han undan handen så att mynten flög över varubandet och kassalådan. Sen skällde han över dessa 10-öringar som kostade mer att tillverka än vad de var värda, sen vände han på klacken och gick. Självklart var det kassörskans fel att det fanns 10-öringar.
CITAT (Scrollan @ 09-04-2006, 17:09) Ja, självklart! Allt är kassörskans fel! Även vädret! Och Pejori, jag tänker på svammeltråden hela tiden!
Får mig att tänka på den där sura gubben i Pressbyråns reklamfilm just nu. Allt är det fel på: för många tidningar, fel färg på äpplena....
CITAT (Castea @ 09-04-2006, 17:24) Får mig att tänka på den där sura gubben i Pressbyråns reklamfilm just nu. Allt är det fel på: för många tidningar, fel färg på äpplena....  Ja, precis så är den här gubben!
Swingtime
09-04-2006, 16:37
Om det kan vara någon tröst så kan jag berätta att busspassagerare kan va likadana ibland
Ja, du ... det finns folk till allt Lyckades du få honom att förstå till slut?
CITAT (AnitaGg @ 09-04-2006, 17:38) Ja, du ... det finns folk till allt Lyckades du få honom att förstå till slut? Jag vet faktiskt inte... men hör och häpna...Helt plötslig gick han och han log när han gick.... ??????????? Var det för att han kände sig nöjd över att ha fått spytt galla över någon? Eller.. Var det för att han trodde att JAG var korkad? Eller.. Var det för att det gick upp ett ljus för honom att han själv var korkad? Kanske skulle ha en omrösting om det... Jag tror inte på det sistnämnda iallafall, för han är inte typen som skrattar åt sig själv...
CITAT (Swingtime @ 09-04-2006, 17:37) Om det kan vara någon tröst så kan jag berätta att busspassagerare kan va likadana ibland Det enda jag kan komma på som man skulle kunna beskylla en busschaufför är väll att den inte håller turlista.... Men tydligen inte, du har säkert massor av historier...
CITAT (Leia @ 09-04-2006, 17:42) CITAT (AnitaGg @ 09-04-2006, 17:38) Ja, du ... det finns folk till allt :blink: Lyckades du få honom att förstå till slut? Jag vet faktiskt inte... men hör och häpna...Helt plötslig gick han och han log när han gick.... ??????????? Var det för att han kände sig nöjd över att ha fått spytt galla över någon? Eller.. Var det för att han trodde att JAG var korkad? Eller.. Var det för att det gick upp ett ljus för honom att han själv var korkad? Kanske skulle ha en omrösting om det... Jag tror inte på det sistnämnda iallafall, för han är inte typen som skrattar åt sig själv...  Jag tror att han under samtalet insåg att han hade fel .... Genant förmodligen Men alla kan ju inte erkänna när dom har fel tyvärr.
Ha, ha .... Detta får mig att tänka på en gammal historia. Jag jobbade för SAS för många år sedan. En morgon var det tjock dimma och noll sikt. Flygplatsen var stängd. Man får ju inte flyga i tät dimma av säkerhetsskäl. Då kommer en kund fram till incheckningen. Min kollega informerar då om att det kommer att bli förseningar eftersom vi måste vänta till dess att dimman lättar. Då tar kunden upp ett VIP-kort och slänger upp på det på disken med eftertryck och säger: "Ja ha du!! Vad säger du nu då!!!" Öhhhh ..... "Du kan väl gå ut och vifta med det och se om dimman lättar"
CITAT (AnitaGg @ 09-04-2006, 17:48) Ha, ha .... Detta får mig att tänka på en gammal historia. Jag jobbade för SAS för många år sedan. En morgon var det tjock dimma och noll sikt. Flygplatsen var stängd. Man får ju inte flyga i tät dimma av säkerhetsskäl. Då kommer en kund fram till incheckningen. Min kollega informerar då om att det kommer att bli förseningar eftersom vi måste vänta till dess att dimman lättar. Då tar kunden upp ett VIP-kort och slänger upp på det på disken med eftertryck och säger: "Ja ha du!! Vad säger du nu då!!!" Öhhhh ..... "Du kan väl gå ut och vifta med det och se om dimman lättar" 
CITAT (AnitaGg @ 09-04-2006, 17:48) Ha, ha .... Detta får mig att tänka på en gammal historia. Jag jobbade för SAS för många år sedan. En morgon var det tjock dimma och noll sikt. Flygplatsen var stängd. Man får ju inte flyga i tät dimma av säkerhetsskäl. Då kommer en kund fram till incheckningen. Min kollega informerar då om att det kommer att bli förseningar eftersom vi måste vänta till dess att dimman lättar. Då tar kunden upp ett VIP-kort och slänger upp på det på disken med eftertryck och säger: "Ja ha du!! Vad säger du nu då!!!" Öhhhh ..... "Du kan väl gå ut och vifta med det och se om dimman lättar"  Somliga har inte huvudet fastskruvat, helt enkelt.
Iris i V-botten
09-04-2006, 18:50
Jag har jobbat i handelsbranchen i snart 40 år. Listan på hur idiotiska saker kunder kan komma på skulle bli hur lång som helst. Vad jag har svårast att stå ut med är när de behandlar en som om man vore ett lägre stående väsen som inget begriper. Bl.a. så sommarjobbade en tjej som läste matte på hög nivå, i kassan . Hon fick en kommentar av en missnöjd kund. Har du hört talas om mattematik? Men trots allt överväger de positiva och gulliga människorna man möter varje dag. Ingen dag är den andra lik och det älskar jag med mitt yrke.
Bettson
09-04-2006, 19:00
CITAT (Leia @ 09-04-2006, 16:25) CITAT (Castea @ 09-04-2006, 17:24) Får mig att tänka på den där sura gubben i Pressbyråns reklamfilm just nu. Allt är det fel på: för många tidningar, fel färg på äpplena.... :wacko: :lol: Ja, precis så är den här gubben!  Undrar om han hade mens ? Jag har hört sägas att det kan påverka humöret
CITAT (Bettson @ 09-04-2006, 20:00) CITAT (Leia @ 09-04-2006, 16:25) CITAT (Castea @ 09-04-2006, 17:24) Får mig att tänka på den där sura gubben i Pressbyråns reklamfilm just nu. Allt är det fel på: för många tidningar, fel färg på äpplena....  Ja, precis så är den här gubben!  Undrar om han hade mens ? Jag har hört sägas att det kan påverka humöret  Vi män har faktiskt PMS liknande symptom varannan månad  Fast det är juh ingen ursäkt för att va´en riktig surkart
Bettson
09-04-2006, 19:17
CITAT (Reserv @ 09-04-2006, 19:05) CITAT (Bettson @ 09-04-2006, 20:00) CITAT (Leia @ 09-04-2006, 16:25) CITAT (Castea @ 09-04-2006, 17:24) Får mig att tänka på den där sura gubben i Pressbyråns reklamfilm just nu. Allt är det fel på: för många tidningar, fel färg på äpplena....  Ja, precis så är den här gubben!  Undrar om han hade mens ? Jag har hört sägas att det kan påverka humöret  Vi män har faktiskt PMS liknande symptom varannan månad  Fast det är juh ingen ursäkt för att va´en riktig surkart  Oups! Varför varannan månad? Nu Reserv tar du nästsan bort min bästa replik för att handskas med sura karlar. Det är oslagbart att lugn och stilla blicka upp på en arg karl som oftast är mycket större än en själv, för att sedan när de hämtar andan för nästa ilskna harang väldigt lugnt fråga Har du mens? Gärna yttrat med deltagande röst. Det blir väldigt tyst efter det. Och de aktar sig nogrannt för att gorma på mig igen Efter att ha jobbat på mansdominerade arbetsplatser mycket så har man varit tvungen att sätta sig i respekt.
Margith
09-04-2006, 19:50
Men Bettson är inte du och jag i samma bransch?? Låt mig få berätta den här historien: Kund kommer in för att skriva på deklarationen och jag har det tvivelaktiga nöjet att berätta för kund att han får X antal kronor i restskatt. Kund får ett utbrott och hävdar med bestämdhet att det är jag som inte kan deklararera..  Underförstått: hade jag kunnat deklarera hade han inte fått X antal kronor i restskatt.. Jag förklarar lugnt och sakligt att restskatten beror på aktievinster, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt och eftersom det inte dras preliminär skatt på något av dessa, så resulterar det i restskatt. Kunden vidhåller att det är mitt fel, och jag måste bara erkänna att jag får ett psyk-bryt, jag samlar ihop alla hans papper, trycker upp dem i famnen på honom och säger åt honom att skaffa sig nån annan som gör hans deklaration, eftersom han uppenbarligen inte litar på vad jag säger. Undrar hur han hade reagerat om jag frågat honom om han hade mens?? Behöver jag tillägga att det här hände för 7 år sen, eller nåt sånt, och jag deklararer fortfarande åt honom?
Ophelia
09-04-2006, 19:54
CITAT (Margith @ 09-04-2006, 19:50) Kunden vidhåller att det är mitt fel, och jag måste bara erkänna att jag får ett psyk-bryt, jag samlar ihop alla hans papper, trycker upp dem i famnen på honom och säger åt honom att skaffa sig nån annan som gör hans deklaration, eftersom han uppenbarligen inte litar på vad jag säger. Bra!!!
Bettson
09-04-2006, 20:03
CITAT (Margith @ 09-04-2006, 19:50) Men Bettson är inte du och jag i samma bransch?? Låt mig få berätta den här historien: Kund kommer in för att skriva på deklarationen och jag har det tvivelaktiga nöjet att berätta för kund att han får X antal kronor i restskatt. Kund får ett utbrott och hävdar med bestämdhet att det är jag som inte kan deklararera..  Underförstått: hade jag kunnat deklarera hade han inte fått X antal kronor i restskatt.. Jag förklarar lugnt och sakligt att restskatten beror på aktievinster, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt och eftersom det inte dras preliminär skatt på något av dessa, så resulterar det i restskatt. Kunden vidhåller att det är mitt fel, och jag måste bara erkänna att jag får ett psyk-bryt, jag samlar ihop alla hans papper, trycker upp dem i famnen på honom och säger åt honom att skaffa sig nån annan som gör hans deklaration, eftersom han uppenbarligen inte litar på vad jag säger. Undrar hur han hade reagerat om jag frågat honom om han hade mens?? :wacko: :wacko: Behöver jag tillägga att det här hände för 7 år sen, eller nåt sånt, och jag deklararer fortfarande åt honom? :P Har väl kanske inte sagt så till mina kunder. Har aldrig haft behov av det. I affärsrelationer är det bättre att låta folk ramla på eget grepp. Dvs om du inte gör som jag säger så kostar det dig pengar. DOm flesta gör som jag säger och det är lugnt. Så finns det en och annan som inte gör som jag säger och det kostar dom riktigt mycket pengar. Så de gör inte om misstaget. Fast å andra sidan. När blivande kunder har frågat vad jag tar betalt brukar jag svara att: Jag tar xx kr i timmen om kunderna är trevliga och dubbelt så mycket om dom är otrevliga. Naturligtvis sagt med ett leende och glimten i ögat. Ingen har någonsin försökt testa om jag menar allvar, och ingen har någonsin klagat på räkningen heller.
CITAT (Bettson @ 09-04-2006, 20:17) Oups! Varför varannan månad? Nu Reserv tar du nästsan bort min bästa replik för att handskas med sura karlar. Det är oslagbart att lugn och stilla blicka upp på en arg karl som oftast är mycket större än en själv, för att sedan när de hämtar andan för nästa ilskna harang väldigt lugnt fråga Har du mens? Gärna yttrat med deltagande röst. Det blir väldigt tyst efter det. Och de aktar sig nogrannt för att gorma på mig igen Efter att ha jobbat på mansdominerade arbetsplatser mycket så har man varit tvungen att sätta sig i respekt. Det va´nån av dom googlande ungdomarna i huset som berättade att dom läst det nånstans, att män har det varannan månad, och gissa om dom använt uttrycket?
Margith
09-04-2006, 20:12
Bettson
09-04-2006, 20:16
CITAT (Reserv @ 09-04-2006, 20:10) CITAT (Bettson @ 09-04-2006, 20:17) Oups! Varför varannan månad? Nu Reserv tar du nästsan bort min bästa replik för att handskas med sura karlar. Det är oslagbart att lugn och stilla blicka upp på en arg karl som oftast är mycket större än en själv, för att sedan när de hämtar andan för nästa ilskna harang väldigt lugnt fråga Har du mens? Gärna yttrat med deltagande röst. Det blir väldigt tyst efter det. Och de aktar sig nogrannt för att gorma på mig igen  :lol: :lol: Efter att ha jobbat på mansdominerade arbetsplatser mycket så har man varit tvungen att sätta sig i respekt. Det va´nån av dom googlande ungdomarna i huset som berättade att dom läst det nånstans, att män har det varannan månad, och gissa om dom använt uttrycket?  Du verkar vara härdad du din stackare
Bettson
09-04-2006, 20:19
CITAT (Margith @ 09-04-2006, 20:12) Vassego
Margith
09-04-2006, 20:23
CITAT (Bettson @ 09-04-2006, 21:19) CITAT (Margith @ 09-04-2006, 20:12) Vassego  Tuuusen tack Nåt säger mig att innan våren är över kommer jag att behöva den
Hannele
09-04-2006, 21:27
CITAT (Iris i V-botten @ 09-04-2006, 18:50) Jag har jobbat i handelsbranchen i snart 40 år. Listan på hur idiotiska saker kunder kan komma på skulle bli hur lång som helst. Vad jag har svårast att stå ut med är när de behandlar en som om man vore ett lägre stående väsen som inget begriper. "Kunden har alltid rätt", sades det tidigare här. Det tycker jag absolut inte..
*Felix matte*
09-04-2006, 21:49
CITAT (Hannele @ 09-04-2006, 22:27) CITAT (Iris i V-botten @ 09-04-2006, 18:50) Jag har jobbat i handelsbranchen i snart 40 år. Listan på hur idiotiska saker kunder kan komma på skulle bli hur lång som helst. Vad jag har svårast att stå ut med är när de behandlar en som om man vore ett lägre stående väsen som inget begriper. "Kunden har alltid rätt", sades det tidigare här. Det tycker jag absolut inte..  Vilket sammanträffande. Precis nu när jag tänkte orka läsa lite så är första inlägget detta...Här kommer den rätta LänkadressenFortfarande så hävdar jag att personalen ska låta kunden ha rätt. Det är din skyldighet att vara trevlig mot kunderna. Annars borde du valt annat yrke.
Även om man inte alltid höll med kunden då de klagade på något i butiken, så var det otroligt avväpnande om man direkt sa "självklart har du rätt, jag ska genast ordna det för dig. Hoppas problemet inte ställt till alltför mycket oreda för dig".
Bettson
09-04-2006, 22:17
CITAT (Scrollan @ 09-04-2006, 22:10) Även om man inte alltid höll med kunden då de klagade på något i butiken, så var det otroligt avväpnande om man direkt sa "självklart har du rätt, jag ska genast ordna det för dig. Hoppas problemet inte ställt till alltför mycket oreda för dig".  Jo det är effektivt. Jag brukar kalla det för att mörda dom med vänlighet. Antingen överlever dom, skäms och ångrar sig. Eller också får de hjärtinfarkt av ilska för att man inte stimmar upp sig till deras nivå. Har också praktiserat den varianten ¨på den tiden jag var anställd. Kunder kunde ringa och skälla så att inte bara telefonluren var röd. Man kunde nästan se hur värmen spred sig via sladden också. Ju vänligare man var desto argare blev de till en viss punkt då så att säga luften gick ur dom. När man lagt på kunde jag både hoppa jämfota göra fula miner och svära för att avreagera mig. Fast ibland när tex kundinbetalningen kom så kunde det stå ett "Förlåt" på postgirokortet. Då kände man att man hade lyckats i alla fall.
CITAT (Bettson @ 09-04-2006, 23:17) Fast ibland när tex kundinbetalningen kom så kunde det stå ett "Förlåt" på postgirokortet. Då kände man att man hade lyckats i alla fall.  Ja, du ser. Det måste ju ha värmt.
Piccante
10-04-2006, 17:36
CITAT (Iris i V-botten @ 09-04-2006, 18:50) Jag har jobbat i handelsbranchen i snart 40 år. Listan på hur idiotiska saker kunder kan komma på skulle bli hur lång som helst. Vad jag har svårast att stå ut med är när de behandlar en som om man vore ett lägre stående väsen som inget begriper. Bl.a. så sommarjobbade en tjej som läste matte på hög nivå, i kassan . Hon fick en kommentar av en missnöjd kund. Har du hört talas om mattematik? Men trots allt överväger de positiva och gulliga människorna man möter varje dag. Ingen dag är den andra lik och det älskar jag med mitt yrke. Jag jobbade i affär för ca 5 år sedan, är det inte tragiskt egentligen att fast vi hade jättemånga trevliga kunder så är det ändå listan på idioter som man minns bäst. Jag är ganska envis av mig så när det behövs så kan jag bita ihop och lägga band på känslorna bara för att inte göra saken värre. Jag lyckades att stå ut med det mesta i förolämpningsväg men en gång var jag riktigt nära att be en kund fara åt #¤%&\!!!!! och aldrig visa sig i affären igen. Jag jobbade på ett större varuhus på bygg& trädgårdsavdelningen. Vi hade kampanjerbjudanden och bla var en uppladdningsbar skruvdragare/ borrmaskin en av veckans prissänkta varor. En herre i 60 års åldern ropade på mig och frågade varför vi inte hade den modellen framme. Jag visade honom i hyllan och pekade med hela handen på paketen. Då tar han paketet på hyllan jämte och utbrister: - va är detta för skit som du försöker lura på mig nu, det är ju svagare motor så stod det inte i annonsen!!! Jag visade honom igen rätt sort och plockade fram ett paket åt honom: - kan man lite på att det är rätt verkligen? frågade han. Sedan frågade han massa tekniska frågor och undrade om det var steglös reglering av hastigheten på skruvdragaren. Jag försäkrade honom om att det är det, det står på paketet bla. Givetvis tror han mig inte utan kräver att få provköra den för att se att det stämmer. Jag förklarar att vi har inte just den modellen framme bland våra demomaskiner (eftersom den är helt ny) men vi har en som är nästan identisk fast med lite kraftigare motor och som är lite större. Då vill han öppna paketet och provkör den som han håller i. Jag förklarar att det är nog svårt för de levereras inte med laddade batterier. Dessutom så har denna mindre skruvdragare ett batteri som är lite mindre än standard så vi har inget bland demomaskinerna att låna. Du utbrister han: - Batteri och batteri det behövs väl inte jag vill bara provköra maskinen och se hur den går, ska det vara så jävla omöjligt! Jag påpekar lite försynt att det är nog svårt att provköra en elektrisk maskin utan strömkälla? Varvid mannen tittar på mig och säger: - Jobbar du verkligen här??? Jag försöker övetyga mannen om att jag faktiskt jobbar i varuhuset men han vägrar ha mer med mig att göra och vill tala med en äldre och förståndigare person som inte är lika korkad som jag. Det hela slutar med att han går till infromationen och får tag i ett biträde som jobbar med något helt annat som får försöka visa mannen rätt skruvdragare och provköra den åt honom. Det andra biträdet vet inget alls om verktyg utan frågar mig via telefon vilken modell det är, var den står etc.
Rapchic
10-04-2006, 18:43
min mosters man jobbade i affär och berättade om en tant som brukade tappa pengarna ner på golvet räkna dom och sedan säga att det fattas fast det inte fanns nått ställe pengarna kunde ha farit man undrar om hon försökte lura till sig pengar eller vad hon höll på med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|