Margaretha
Ganska ofta står det "ljust men inte direkt sol" som lämplig placering av krukväxter. Och jag får det inte riktigt att gå ihop med verkligheten.

Riktigt ljust är det väl bara i söder - kanske väster? - men måste man dra för persiennerna så blir det ju inte så ljust längre.

I norr blir det ju inte särskilt ljust inbillar jag mig, och åt öster har jag inga fönster.

Hur gör ni med växter som har dessa krav för att de ska få en så bra miljö som möjligt? unsure.gif unsure.gif unsure.gif
pejori
ljus är ljus....och sol är sol.... wub.gif
ljus är i alla fönster, men inte där solen lyser..... wub.gif
alltså inte en bit in i rummet.....ljus har du i ett norrfönster i princip smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
stor det ljust men inte soligt menas det med att typ i söder så bler det ljuset 60cm ifrån föntret där är det ljust i söder,väst .
och iinte längre än 1,5m in i rummet av söder fönster.
jag vet inte om det var bra skrivet av mig för jag fattde nog inte ritikgt vad jag skrev men det är väl typ av nån mätning av pass ljust ljust emnas i böcker wub.gif wub.gif
Margaretha
Då borde en sådan växt alltså kunna trivas i ett norrfönster eller en liten bit in i rummet i ett söder-eller västerfönster?

Problemet med söderfönster är ju att det periodvis blir för varmt för även soltåliga växter, så att man måste dra ner persienner eller dylikt.

(Ibland drar jag också ner för att inte gardinen ska blekas, men det vågar jag nog inte berätta på Odla! Jag menar .... allt för växterna!! )

laugh.gif wink.gif laugh.gif
GoSatta
jag kör i allt jag har i söderfönster och 80% direkt på fönsterbrädorna, då har jag iof mest suckeulenter som stormtrivs men även mina orchideer och en del annat trivs finfint. det enda jag har brännt har varit en phalenopsis som lutade mot glaset, annars tycker jag största problemet är att det torkar ut otroligt snabbt så man måste vattna dagligen på sommaren.
Alexander-VG-zon3
i söder är deo 100% solljus man kan säga så här
söder 60cm från för ljus
öst i fönstret för ljus
väst i fönstret för ljus
typsöder för ljust nord för mörkt .väst å öst ljusa wub.gif
Bessie
Var sjutton var det jag läste att man kunde testa ljusmängden som kom in i rummet med ett ark vitt papper? I alla fall, teorin är den att man har ett vitt papper i ena handen och håller upp den andra mellan ljuskällan och pappersytan (på samma ställe där du har tänkt ha krukväxten). Beroende på om du får en skarp skugga, otydlig skugga eller ingen skugga alls har du full sol, ljust men inte soligt eller halvskugga.
Alexander-VG-zon3
smart ideé med papret ska kolla allt nu tack för det wub.gif wub.gif
Margaretha
CITAT (Bessie @ 10-04-2006, 11:24)
Var sjutton var det jag läste att man kunde testa ljusmängden som kom in i rummet med ett ark vitt papper? I alla fall, teorin är den att man har ett vitt papper i ena handen och håller upp den andra mellan ljuskällan och pappersytan (på samma ställe där du har tänkt ha krukväxten). Beroende på om du får en skarp skugga, otydlig skugga eller ingen skugga alls har du full sol, ljust men inte soligt eller halvskugga.

Intressant. Det får jag prova!

Tack för alla tips! wub.gif
maimiti
Ljust brukar jag tolka som mycket ljus men inte direkt solsken, dvs västerläge eller ett söderfönster fast en bit in eller framför andra växter så att bladverket från kringliggande växter filtrerar bort det värsta solgasset. Norrfönster har ju ganska lite ljus så där placerar jag växter som ska ha skugga eller halvskugga.
Alexander-VG-zon3
väst och öst är samma typ mitt i mellan lite skilland men inte mycket .
nord är skugga söder är sol då 100%sol
så öst å väst kan man ta för samma väst lite jusare men inte mycket så attd et gör skilland wub.gif
maimiti
CITAT (flaxss @ 10-04-2006, 18:12)
väst och öst är samma typ mitt i mellan lite skilland men inte mycket .
nord är skugga söder är sol då 100%sol
så öst å väst kan man ta för samma väst lite jusare men inte mycket så attd et gör skilland  :wub:

Visst är det skillnad på öst och väst. Öst är ju förmiddagssol och inte så varmt som eftermiddags-/kvällssolen kan vara, speciellt om sommaren. Jag har hoyor som inte alls trivs i väst men som klarar sig ypperlig i öst.
MariaÖrebro
Ett annat tips för att ge solkänsliga blommor en bra miljö är att skaffa växtlampor. Jag skaffade en budgetversion: taklampor som jag monterade upp på hyllkonsoller på väggen ovanför en byrå. Istället för vanliga glödlampor köpte jag lågenergilampor som ger mycket ljus, men inte så mycket värme. Det har blivit ett riktigt blom-BB!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon