Full version: Lysrör?
ingrid fuxwall
Dessa ljusrör Ni pratar om var köper man dem och vad kostar de?
Amatur, ska det vara någon speciell sort?

ingrid
Anki V
Jag har köpt lysrören på "Ljuspunkten" i Sundsvall, alltså en helt vanlig "lampaffär".

Armaturerna har jag köpt på Clas Ohlsson och på Swedol. Personligen så tycker jag att Swedol:s var snyggare. laugh.gif

/Anki
ingrid fuxwall
Är rören väldigt dyra?
kerstin z5-6
de ska inte kosta mer än ca 60 kr st +armaturen .. det som rören sitter fast i ,som kan vara begagnad -
Bra rör är tex TLD 840 -eller osram 965
Egentligen går det bra med vilka kallvita rör som helst smile.gif
Observera detta är INTE växtrör -det finns inga sådana som är bättre än dessa vanliga -de är bara dyrare ...

och .. det blir en himla skillnad på odlingsresultatet jämfört med utan rör ..
se mitt album frösådd smile.gif
arno
Ett 30 W tld 840 kostar ca. 60 kr hos min elhandlare.
Eva 33c
Jag köpte mina armaturer inklusive lysrör från komunens Ta-till-vara butik här i Falun för ca 10 år sedan. Det var alltså vanliga kontors armaturer. Jag tror jag betalade 100 kr för alltihop och fick med några extra lysrör som låg bredvid. rolleyes.gif
De fungerar fortfarande och har försörjt många plantor med ljus under årens lopp!
Det är alltså inga "special-lampor" du behöver. Man kan behöva byta till vanlig stickpropp eftersom de flesta lysrörsarmaturer är avsedda att användas med fast montering. (Det brukar min man göra åt mig.)
ingrid fuxwall
Och man kan driva fram plantor utan annan ljuskälla?

Om det är på detta vis kan jag ju inreda någon av alla mina snedgadrober och starta försäljning av plantor - är det så bra?

ingrid
Gåsis
Det klart du ska ha lysrör om du har minsta gnutta till plats. Jag har konsoller på väggen, hyllplan och lysrör. Det fönster som finns i rummet är bara 30 cm och norrläge så det ger inte mycket ljus. Men jag får mycket bättre plantor än när jag provade söderfönster. Sen får man ju plats med så mycket mer än man behöver blink.gif Det enda som jag tror man ska tänka på är att det inte ska bli för varmt.

/Åsa
kerstin z5-6
jag drev upp 200 sorters perenner, dvs ett otal plantor/ år i kolmörk källare med endast dessa lysrör 8 dubbelpar, till en början under flera års tid -
Detta under en mycket lång säsong jan -slutet maj -då jag på den tiden saknade växthus...det går utmärkt -fönster har du ändå ingen nytta av -ljuset från dem är försumligt jan -april ..å du vill väl så innan ?

Numer har jag växthus så rör säsongen är lite kortare -men jag skulle inte klara mej utan dem smile.gif laugh.gif
Först efter rören kom jag på HUR roligt det faktiskt är att så-och lyckas .. vad jag inte fattar är att det talas så lite om detta ..

jag tror det är dags att nån skriver en lysrörsodlingsbok smile.gif
Anki V
Jag är ju en fullständig nybörjare och odlar under lysrör för första gången.

Jag kan bara säga: Lysande!!! laugh.gif
Här kommer ett exempel på vad jag ( mycket stolt) fått till med hjälp av lysrör, inget extraljus förutom det lilla som kommer in genom fönstret och +15-19 gr i köket.

Riddarsporre
Petunia
Ostronört
Hässelklocka
Lammöra och Akleja ( en seg rackare som tog lång tid på sig för att gro)

Just Lammöronen och Hässelklockan "prackas" nu på alla jag känner varesig dom har trädgård eller inte.

/Anki
Eva 33c
CITAT
jag tror det är dags att nån skriver en lysrörsodlingsbok

Det var faktiskt en bok som fick mig att prova på lysrörsodling. tongue.gif
Stefan Olssons "Odlarboken" utgiven av Natur & trädgårds förlag 1993.
Han ger en utförlig beskrivning av hur man gör ett "inneväxthus" med hjälp av lysrör. Mycket instruktivt och inspirerande skrivet. Hela boken är faktiskt både underhållande och lärorik.
Och det var då jag gick och köpte lysrör!
ingrid fuxwall
Nu blev jag glad!
Felet med detta huset är att här inte finns några fönsterbrädor, fast det är ju egentligen husses fel - det är han som borde sköta sådant. Men plats finns egentligen hur mycket som helst och fördelen med snedgardroberna är ju att där är så svalt.

Nu är det kanske en smula för sent i år men det finns ju fler år så jag tackar Er!

Ska kopiera det som skrivits om lysrören och sedan införskaffar jag sådana och i fortsättningen finns ju inga gränser för vad jag kan driva upp

ingrid som tackar för informationen
Gåsis
Välkommen till träsket. Nästa år är det din tur att svara i tråden "vad gör ni med allt ni sått". Kalla garderober med lysrör wub.gif Lite luftning och så blir det alldeles för mycket. Men helt för sent är det inte alls. Det finns massor som gillar dina garderober ännu tongue.gif Ligg på! Jag sådde tex Blågull på tok för tidigt, hade gått jättebra nu.

/Åsa
Anki V
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-04-2006, 21:24)
och i fortsättningen finns ju inga gränser för vad jag kan driva upp

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Precis så känns det för mig också.

Jag har fått frön av Blå bervallmo av Kerstin så nu har jag 42, små meconopsisar under lyset. Det var från början 45 men tre har "gått bort", dom tålde inte "utskolningen.

Förmodligen för att dom var allt för små men i panik och rädsla för "fallande sjuka" skolade jag om.

Som sagt det finns inga gränser..... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
sås nu kan även Riddarsporre nattljus , kungsljus , malvor , klockor , höstögon, stockrosor , vivor ,mfl laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
in i garderoben ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon