hemlig23
09-04-2006, 18:11
Är mycket förtjust i ”Blomman för dagen”. Den är lättskött och vacker.
Förra året hade jag bara purpurvinda (se album). I år har jag sått diverse olika sorters ipomoea:
Purpurvinda (ipomoea purpurea)
Shiva (ipomoea purpurea)
Murgrönsvinda (ipomoea benichidory)
Månvinda (ipomoea noctiflora)
Heavenly Blue (ipomoea tricolor)
Milky Way (ipomoea tricolor)
Red Picotee (ipomoea nil.)
Sunrise Serenade (ipomoea nil.)
Finns det fler än jag här på Odla som är ipomoea-fantaster?
Vilka favoritsorter har ni?
När sår ni ipomoea?
Är det någon viktig sort jag har missat som man bara måste ha?
Inga av mina Red Picotee-frön har kommit upp. Är det någon annan som har erfarenhet av dem?
Är de olika ipomoea-sorterna fröäkta?
Åsa
Katti med torpet
09-04-2006, 18:55
Gillar också impomea även om jag bara har en sort, i år blev det Grandpa Ott från Lindbloms.
Har tidigare år tagit eget frö och de har blivit lika moderplantan, men då har det ju inte funnits andra sorter i närheten. Hur det blir för dig med så många olika sorter som pollinerarna kan besöka har jag ingen aning om.
Fantast kan man väl inte kalla mig, men jag har alltid flera olika sorter i krukor vid entrén och på balkongen. Vill inte ha dom i någon rabatt, för då finns ju risk att man inte blir av med dom om man skulle vilja det.
Jag ska sätta igång och odla mina nu i veckan. Har inte kommit igång än eftersom våren har låtit vänta så.
I år blir det (jag kan inte de latinska namnen) en röd variant och en lila-svart. Jag brukar sätta dom ihop med andra slingerväxter. Tex krasse, luktärt och svartöga.
/cic
hemlig23
09-04-2006, 19:27
Vilken färg har Granpa Ott?
Jag har ju också en svart ipomoea som jag glömde skriva upp. Den heter något med Knight..
Åsa
kerstin z5-6
09-04-2006, 19:28
jag gillar nil och noctiflora -blommorna på den senare är enorma större tefat -den kan övervintras som nedklippt stambit -medan nil fungerar bra som grön krukväxt över vintern -.den har enorm växtkraft och flikiga murgrönelika blad
tycker att blomma för dagen är härlig och har gärna det varje sommar, förra året misslyckades jag av någon anledning, men andra år har jag haft i en stor kruka vid ingången till den lilla plätt jag delar med mina föräldrar. Något som är trevligt är att sätta den som undervegetation till något större, till exempel hade jag en sommar den som klängande i krukan till en liten ekplanta, väldigt sött. Eken var då kanske en halv meter hög.
pisanggoreng
10-04-2006, 07:44
Jag har bl.a. sått Stjärnvind (
Ipomoea coccinea) i år.
Christoffer
10-04-2006, 08:19
Fantast vet jag inte om jag är, men min mor vill alltid ha en Ipomoea
när hon fyller år varje år, så jag har odlat några olika.
Ipomoea 'Knowlian´s Black'
Ipomoea t. 'Heavenly Blue'
Ipomoea alba
Ipomoea 'Grandpa Ott'
Sedan odlar jag också något som heter "Silver morning glory", men
tillhör ett annat släkte, men som troligtvis skulle egga dig också!
SILVER MORNING GLORY - länkNästa år ska jag dock odla Ipomoea aquatica, då den även kan användas som mat.
de Ipomoeor som jag ska odla i år är:
I. noctiflora/alba
I. heterophylla
rosa från USA
vild från kina
mini skye blue
mount fuji mixed
murasaki jishi
lila med vit kant, också från kina
zebra blue
crimson rambler
pearly gates
antagligen någon jag glömt...
christoffer, den där argyreian var häftig!
hemlig23
11-04-2006, 08:52
Vad kul att så många andra också odlar Ipomoea!
Kerstin- Tack för tipsen! Jag ska se om jag kan övervintra någon av plantorna sedan.
Pisanggoreng- Stjärnvindan har jag inte lyckats hitta en bild på. Någon som vet var det finns?
Christoffer – Silver Morning Glory var riktigt fin. Var kan man köpa frön?
Zazu- Pearly Gates var vacker! Crimson är inte helt fel heller. Var har du köpt alla dina olika frön?
Jag tror att jag hade ”Grandpa Ott” förra året. Det stod ”Purpurvinda” (Ipomoea purpurea) på påsen. Är det samma? Den måste väl vara den vanligaste, eller?!?
gröndal08
19-03-2008, 18:26
Angående "Red Picotee" så får jag inte heller dem att gro. Heavenly Blue och Flying Saucer kommer upp snabbt och kraftfullt. Någon som har tips på vad göra med Red Picotee-frön?
Solstorm
19-03-2008, 19:02
Jösses! Visste inte att det fanns så många sorter. Ser fram emot en Ipomoeabildtråd till sommaren.
Anna i Åkarp
19-03-2008, 20:32
Jag har satt frön av månvinda för första gången, har aldrig odlat någon vinda förut. Tre stycken har tittat upp än så länge och jag hoppas det kommer fler.
Nån som har bilder på era ipomea? Vill se hur ni låter dem klättra...
Viburnum
22-03-2008, 15:51
Hej, hur vill Ipomea ha det? Stor kruka med vilken gödsel? Hur mycket vatten ? Söderläge?
Jag har köpt Ipomoea alba-frön.
Är det sant att dom sprider sig så att dom är omöjliga att bli av med sen?
Jag hade tänkt plantera dom i en rabatt. Är det bättre att plantera dom i kruka?
Krakan
Är det något speciellt jag ska tänka på om jag vill ta frön från mina ipomoea-plantor?
Snigelhatare
15-07-2008, 12:03
CITAT (sofiaq @ 15-07-2008, 12:18)

Är det något speciellt jag ska tänka på om jag vill ta frön från mina ipomoea-plantor?
Den måste fotograferas och visas i full blom på forumet först.
Här hittade jag en bild, fjäderstjärnvinda heter den...
Vi kanske kan byta ipomoea-fröer med varann framöver...
Jag är med på att byta fröer! Jag har massor från en krusig rosa stjärnvinda. Det ska tilläggas att den kommer från min koloni, så det kan ha pollinerats lite till höger och vänster..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.