Hej på er!
Vi planterade 20 st. thujor av sorten Smaragd med 50 cm mellanrum förra våren, ca: 1,50 m höga. Jag kollade tyvärr inte särskilt noga innan köpet vilka sorter som fanns, jag tyckte smaragdens mörka färg var bra.
Vi ska ha den som insynsskydd och lite ljud dämpande från vägen.
Nu i vår så ska vi köpa ca: 50 st. till, m a o , fortsätta tomtgränsen ut.
Nu i under vintern så har jag förstått att Brabanten växer mycket snabbare. Insynsskyddet är för ett poolbygge, så vi vill ju att det ska gå hyfsat fort, har skärmar idag.
Ingen verkar villa/kunna svara på hur mycker Smaragden växer på ett år.
Nu står mitt hopp till er, kan någon av er ge ett svar, mellan "tummen och pekfingret"??? Det enda jag sett angående tillväxten är, 4 m på 10 år, hm.....
Vinner vi mycket tid på att sälja de vi satte förra året och köpa Brabanten istället?
Vi kommer även i år att köpa 1,50 m höga thujor.
Hoppas någon vill tycka och tänka!!
Tack på förhand
Fia G "velpottan"
Hej!
Jag tycker absolut att du ha samma sort till hela häcken, så har du börjat med Smaragd tycker att du ska fortsätta med den sorten.
Hur snabbt häcken växer beror mycket på hur du sköter den, med bra välgödslad jord och mycket vatten hela sommaren får den en bra start.
Smaragden är en klart stiligare sort än Brabanten.
Lycka till!
Hälsningar
CATO
Mina föräldars thujahäck (vet ej vilken sort) växte som tusan och nu är den så tät att du inte kan ens se igenom den. Detta är efter 10 år, men redan efter 3 år var den tät och fin.
Ciczi
Big Gardener
10-04-2006, 07:00
Växthastigheten är likvärdig och alltför beroende av etableringsskötseln så att ge några råd om vad du ska välja beroende på "vilken som växer snabbast" är inte särskilt tillrådligt. Då är enhetligheten ett starkare argument.
Det man bör tänka på när det gäller häckar av Thuja är att de uppför sig mycket olika vid klippning. Thuja occidentalis 'Smaragd' och T. o. 'Fastigiata' är båda ganska renodlade pelarformer av Thuja och får därför ett konstigt utseende när de toppas. Eftersom de är pelarformer smalnar de av och bli aldrig riktigt täta upptill.
Om häcken hålls friväxande på höjden ser sorterna OK ut, men om ni tänkt toppa dem till en viss höjd är vanlig Thuja occidentalis eller Thuja occidentalis 'Brabant' bättre val.
Tack snälla, för alla svar!!
Big gardner,
det är menigen att den ska toppas på höjden.
Vi får ta en allvarlig fundering på om vi ska försöka sälja de plantorna av Smaragden vi redan planterat och byta till Brabanten istället. Jag vill ju att det ska se bra ut.
Jag hade redan den funderingen, men ville kolla med er som kan mer än mig. Jag tycker nog själv att vi köpte fel sort. Så här kan det bli när man har för bråttom.
Jag har nu sett Brabanten som hög häck och den ser bra ut.
Tur att det finns forum där man kan få råd !
FiaG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.