maloppa
Planterade en vinranka i höstas, har glömt namnet sad.gif , grävde ner rotklumpen utanför växthuset och ledde in plantan genom ett rör i grunden som jag fått tips om. Den hade några små blad och var grön i höstas men tog sig inte riktigt bra, nu undrar jag när vinet brukar vakna och hur man vet om det är liv i kvisten eller inte? Har provat bryta av längst ut och där är det torrt o dött, vågar inte bryta längre ner ifall det är jag som inte kan se skillnad på levande o död planta.

Den ser inte mycket ut för världen så jag har redan ställt in mig på det värsta. I sådana fall, har någon tips om en god härdig druva för zon 2 - 3 planterad på detta sättet i växthus utan uppvärmning på vintern?

Åsa, mälardalen zon 2
Vinrankor ser döda ut länge på våren men du ser när knopparna sväller då brukar det gå fort, med tanke på att allt är sent i år skulle jag inte bli förvånad ifall man inte ser liv i vindruvorna förren i slutet på april-början av maj här hos mig i zon 2. Är det en staketvindruva vilket det inte ser ut att vara så brukar de vara ännu senare än vanliga vindruvor att komma igång på våren.

Själv har jag min Himrod (söt grön kärnfri) planterad i kallväxthuset (i en nedgrävd tvättmedelstunna som jag tagit bort botten i) tycker det låter konstigt att ha roten utanför då finns det väl risk för att själva plantan kommer igång snabbare än rotsystemet och då borde det bli brist på vatten. Men jag vet att jag sett ritning på den typen av planteringar i trädgårdsböcker.
maloppa
Nu har den vaknat, såg att knopparna var gröna och stora i morse. Tyvärr lyckades jag bryta av en knopp när jag skulle hindra hunden från att nosa på den men nu vet jag att den lever i alla fall - jippppie! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon