Katti med torpet
I de engelska trädgårdsprogrammen murar de ju fast allt vad plattor och stenar heter. Problemet med det är väl att vår tjälskjutning lär göra att det spricker?
Är dock ruskigt sugen på att testa att trycka ner rel. små stenar i betong istället för att sätta dem i grus/sand. Betongen borde ju minska ogräs samtidigt som även små stenar sitter fast, i sand lär de ju gärna röra på sig misstänker jag.
Skall man ha tjockt med betong under eller bara lite fog mellan stenarna tror ni.
Är det någon som har testat?
Ralf
Det viktiga är vad som finns under. Du ska ha väldränerade grus under så att vattnet rinner bort. Då borde du slippa tjälskjutning.
gammelnalle
om det är en mur bör du antingen göra som ralf föreslår eller FÖRST gräva dig ner till frostfri grund (beroende på var du bor i Sverige 40cm-1,5m) och börja där... Dock behöver du inte mura där... bara stenfylla.

här kan du läsa lite mer:

http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mod...le&articleid=59
http://www.alltombostad.se/gds/5/103/index.html
http://biphome.spray.se/fam.polson/stenmur...ur/Stenmur.html
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...id=6333&list=26

lycka till med allt bärande..... puh.... blir trött bara jag tänker på det....

smile.gif smile.gif
Katti med torpet
Tack för era svar och tack för länkarna Gammelnalle.
Visst skall jag göra en stenmur, åtminstonde renovera våra befintliga, men inte nu.
Det jag syftade på i denna fråga var istället markbeläggning. Alltså lite typ kullersten. I japanska och även gamla engelska trädgårdar kan man hitta otroligt fina mönsterläggningar av små stenar. Lite som mosaik men med små avlånga vattenslipade stenar, hur vackert som helst men måste ta evigheter...
Riktigt så ambitiös har jag nog inte tänkt vara men det borde gå att sno idén och göra det med lite större stenar, om det nu fukar att lägga sten i bruk vill säga.
Så frågan är om ni tror på idén och om man i så fall skall lägga stenarna på en tjock "bärande" cementkaka eller om man mer skall foga runt dem. Självklart måste det till ett bra underarbete i vilket fall men att gräva ner till frostfritt är nog inte rimligt (zon 3-4)
mulle
På Älvsjömässan såldes ett nytt fogmedel som bildar betongliknande helt ogräsfria fogar. Det tål hur mycket frost som helst.
Det är ett sandliknande "pulver som man ska borsta ut så att det lägger sig mellan fogarna och sedan vattna så att det härdar. Det fanns också i olika färger.
Jag blev intresserad och tog en broschyr som nu ligger någonstans... Jag ska se om jag hittar den i påsk och återkomma!
Mulle
Katti med torpet
CITAT (mulle @ 12-04-2006, 10:09)
På Älvsjömässan såldes ett nytt fogmedel som bildar betongliknande helt ogräsfria fogar. Det tål hur mycket frost som helst.
Det är ett sandliknande "pulver som man ska borsta ut så att det lägger sig mellan fogarna och sedan vattna så att det härdar. Det fanns också i olika färger.
Jag blev intresserad och tog en broschyr som nu ligger någonstans... Jag ska se om jag hittar den  i påsk och återkomma!
Mulle

Jag tror att det var en blänkare om det i senaste AoT...
gammelnalle
sorry att jag missuppfattade din fråga...

jag inbillar mig att det blir mer problem OM du cementerar..... vart skall då regnvattnet ta vägen ?? vid frost kommer då den att "spränga"....

jag skulle nog lägga stenarna på en bädd av sand eller grus eventuellt (om jag som du verkar vara, är rädd för att ogräset skulle komma upp) med en markduk under.
(den släpper igenom fukt men inte rötter...)

(jag håller själv på att "natursten"-sätta golvet i växthuset ca 25m2 och DET ÄR ett evighetsarbete.... )

mina 25-öringar!!

b
Kalle Mandelstam
CITAT (gammelnalle @ 14-04-2006, 09:10)
jag inbillar mig att det blir mer problem OM du cementerar.....  vart skall då regnvattnet ta vägen ?? vid frost kommer då den att "spränga"....

Om det är en mindre yta med bra avrinning så borde inte regnvattnet vara något problem inbillar jag mig...

Om man gör ett bra underarbete och armerar ordentligt så kan det nog funka tror jag, kanske inte för evigt och man kanske får någon spricka i betongen här och där med tiden men det innebär ju inte någon funktionsnedsättning nödvändigtvis så det kan man kanske leva med.

go for it!

/Kalle
Katti med torpet
Ja, jag måste i alla fall testa, men troligen på en mindre yta först, sen får vi se. Är väldigt sugen på att även mura in stockar i markbeläggningen, typ slipers eller byggtimmer för att få en omväxlande yta med trä och sten.

Avrinning är nog bra att tänka på, tack för det tippset. Tror man borde kunna göra något snyggt av det också om man låter mönstret samspela med rännorna.

CITAT (gammelnalle @ 14-04-2006, 09:10)
sorry att jag missuppfattade din fråga...
(jag håller själv på att "natursten"-sätta golvet i växthuset ca 25m2 och DET ÄR ett evighetsarbete....   )
mina 25-öringar!!

Gammelnalle, om du missförstod frågan så var det ju mitt fel. Hur som helst var dina tips om mur mycket anävndbara också eftersom det bara är en tidsfråga innan vi kastar oss över de projketen också.
Du har möjligen ingen bild på ditt Joakhim von Anka-golv? Låter spännande! Men borde du inte få samma probmem med frostsprängning även där?
mulle
CITAT (mulle @ 12-04-2006, 11:09)
Jag blev intresserad och tog en broschyr som nu ligger någonstans... Jag ska se om jag hittar den  i påsk och återkomma!
Mulle

Nu dök pappret upp i en ficka...
Här får du information:
Fugli
Mulle
Ulrik
Jag har murat sten i backen med gott resultat! Dock inga större areor, mest "ränder" typ kullerstenskant runt marktegelytan. Jag kanske får ta och bifoga lite bilder, återkommer.

/Ulrik - Norr om Uppsala (zon 3-4)
Katti med torpet
Tack för länken Mulle, låter helt klart intressant

Ulrik, lägg gärna upp lite bilder!
Det skulle var jättekul att få se exempel på hur du ha gjort.
Inga från Närke
Visste att det fanns någon med liknande bygge.
Nu har jag hittat ett foto och till vem du kan fråga om h*n inte ser detta.

http://www.odla.nu/album/data/gronafingrar...1436_p35061.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon