|
Full version: Lek med mat
Jag börjar undra om jag bara är okreativ eller har haft en svår barndom (fick väl inte gräva tillräckligt många kanalprojekt i havregrynsgröten eller något), men jag reagerar alltid med att gräla på teveapparaten när proffsfixare i olika livsstilsprogram leker med mat. Häromsistens var det arrangemang med påskblommor, ingefärsknölar, passionsfrukter och purjolök.
Mina matdekorationer inskränker sig till fruktfatet, vitlöksskålen och pastaburkarna. Tycker att det är jobbigt nog att hitta fin färsk ingefära utan att jag ska behöva konkurrera med folk som använder den som enbart hipp inredningsdetalj. Och hittar man fin passionsfrukt ska den halveras och kärnorna skrapas ur med tesked (gärna till sommarfrukost tillsammans med annan frukt och tjock naturell yoghurt), inte tvingas agera påskägg.
Någon som vill diskutera frågan?
Biggan_
10-04-2006, 10:42
CITAT (Bessie @ 09-04-2006, 22:59) Jag börjar undra om jag bara är okreativ eller har haft en svår barndom (fick väl inte gräva tillräckligt många kanalprojekt i havregrynsgröten eller något), men jag reagerar alltid med att gräla på teveapparaten när proffsfixare i olika livsstilsprogram leker med mat. Häromsistens var det arrangemang med påskblommor, ingefärsknölar, passionsfrukter och purjolök.
Mina matdekorationer inskränker sig till fruktfatet, vitlöksskålen och pastaburkarna. Tycker att det är jobbigt nog att hitta fin färsk ingefära utan att jag ska behöva konkurrera med folk som använder den som enbart hipp inredningsdetalj. Och hittar man fin passionsfrukt ska den halveras och kärnorna skrapas ur med tesked (gärna till sommarfrukost tillsammans med annan frukt och tjock naturell yoghurt), inte tvingas agera påskägg.
Någon som vill diskutera frågan? Det finns väl frukt och grönt i överflöd att få tag i! Jag vet ju inte vad du har sett på tv, men själv tycker jag att frukt och grönt är vackert och det kan bli väldigt effektfullt att dekorera t.ex ett blomsterarrangemang med olika frukter och grönsaker. Nu i julas var det väldigt populärt att dekorera med torkade citrusskivor, kanelstänger och stjärnanis i julgrupperna och det gjorde jag utan att ha dåligt samvete för att någon annan skulle bli utan apelsiner. Att blanda in persilja i buketter kan också bli fint, det finns mycket man kan göra när fantasin får flöda. Har du inte sett de fantastiska kreationer dom asiatiska kockarna skär ut i morötter, gurkor, meloner och jag vet inte allt.
Hannele
10-04-2006, 11:03
CITAT (Bessie @ 09-04-2006, 21:59) Jag börjar undra om jag bara är okreativ eller har haft en svår barndom Kanske? Som barn bakade vi varje jul av vetedegen gubbar med russinknappar och russinögon. Den traditionen har jag lärt till mina barn; våra "lussebullar" kan likna ormar, igelkottar, spöken.. Och av pepparkaksdeg gör vi jesuskrubba, hockeyrink, stugor, fyrar..
Rapchic
10-04-2006, 12:42
frukt i överföd.. inte där jag bor... var kan man få tag i det....frukt i överflöd alltså tycker inte det finns nog många fina frukter i lse i alla fall
CITAT (Bessie @ 09-04-2006, 22:59) Jag börjar undra om jag bara är okreativ eller har haft en svår barndom (fick väl inte gräva tillräckligt många kanalprojekt i havregrynsgröten eller något), men jag reagerar alltid med att gräla på teveapparaten när proffsfixare i olika livsstilsprogram leker med mat. Häromsistens var det arrangemang med påskblommor, ingefärsknölar, passionsfrukter och purjolök.
Någon som vill diskutera frågan? Kan inte påstå att jag upplever det som något stort problem...
Biggan_
10-04-2006, 13:42
CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 13:42) frukt i överföd.. inte där jag bor... var kan man få tag i det....frukt i överflöd alltså tycker inte det finns nog många fina frukter i lse i alla fall Frukt och grönt är väl ingen bristvara heller! Då bor du väl långt ut i ödemarken. Affärernas frukt o grönsaksdiskar dignar ju av grönsaker och frukter,både inhemska, importerade och exotiska. Jag jobbar själv i affär och kan berätta att det slängs enorma mängder frukt o grönt, både för att hållbarheten inte är så god på denna typ av vara men också för att en del kunder ratar sådant som inte är helt perfekt. T.ex om det skulle vara en prick på apelsinskalet så är den apelsinen inte ätbar Sen har vi ju torghandeln med sitt överflöd på frukt och grönt, så nån bristvara är det verkligen inte.
Rapchic
10-04-2006, 13:50
vi har ju förstås en affär här med vettiga grönsaker...störst utbud till att börja med... men jag kanske kommer fel dag i eackan och kommer dagen innan dom får in ny frukt
Biggan_
10-04-2006, 13:55
CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 14:50) vi har ju förstås en affär här med vettiga grönsaker...störst utbud till att börja med... men jag kanske kommer fel dag i eackan och kommer dagen innan dom får in ny frukt Jag vet ju inte hur det är i "din" affär, men i "min" affär får vi frukt o grönt tre dagar i veckan, så det finns alltid fräscha o fina grönsaker och fattas det något så beror det oftast på att det är säsongsvara.
Rapchic
10-04-2006, 14:06
då har jag väl bara otur
Biggan_
10-04-2006, 14:07
CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 15:06) då har jag väl bara otur Stackars dej
Rapchic
10-04-2006, 14:08
men jag brukar hitta bra rödlökaråtminstone
Farbror Blå
10-04-2006, 14:55
Känner igen detta ,e brist på en del saker, ibland så finns det inte fina grönsaker av alla sorter i närmaste butiken! Dessutom händer det ju även i finare affärer att grönsakerna/frukten är dålig...
andersen
10-04-2006, 15:17
Jag känner åxå igen det utbudet är dåligt med frukt och grönt, tror att det beror på att folk vill handla billigt, därför så är inte frukten längre klass1, utan det är sämre frukt som blir liggande då ingen vill köpa den, det har märks specielt i år på apelsener dom brukar vara som bäst mellan jul och nyår men inte i år och det har ingen betydelse vilken affär man går in i.
Jaha, då är det nog bara jag som är neurotisk.
Torra kryddor är en annan sak (det blir snygga julpynt av kanelstänger och stjärnanis) och det är ju meningen att man ska äta japanskt tillsnickrade grönsaker efter att man har njutit av dem med ögonen. Men efter att man har haft sina passionsfrukter och ingefärsknölar i samma blomsterarrangemang som flera omgångar påskliljor vet jag inte om jag skulle ha lust att använda dem till matlagning.
Hannele
10-04-2006, 22:06
CITAT (Bessie @ 10-04-2006, 20:57) Men efter att man har haft sina passionsfrukter och ingefärsknölar i samma blomsterarrangemang som flera omgångar påskliljor vet jag inte om jag skulle ha lust att använda dem till matlagning. Det är inte meningen heller, att du ska äta dem! Man kanelen kan du återanvända nästa jul.. Jag minns roliga mackor jag gjort till barnen, gjort lite roliga mattallrikar med huvud med ögon-mun-näsa, roligt rekoderade tårtor, med mera. Blå kongo-potatis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|