Merlin
Jag blev så avundsjuk....så jag köpte också ett växthus från Willab. laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Dety heter Juliana Sunseeker och är på 6,4 kvm, integrrad sockel och monteringslist som jag köpte till. Jag har precis fått orderbekräftelsen. Hur lång leveranstid har de? Nån som vet.....tänk om man får leveransen först i början på juni ..... unsure.gif
AndreasBlomquist
Grattis till köpet. Vad jag förstår av andra här på forumet som köpt det huset så är det ungefär 10 dagars leveranstid på det. Hade du däremot valt ett lackat större hus så hade du fått vänta 7-9 helgfria veckor.
virrevarv
Jag köpte ett likadant som ditt (men med separat sockel), den förste april, och då sa dom tio dagars leverans tid. Redan i förra veckan försökte dom nå mig för leverans men fick då inte tag i mig, hur som helst så kommer det idag så dom höll vad dom lovade!! biggrin.gif biggrin.gif

Nu till påsk ska min far komma och gjuta till sockeln och sen lär det väl monteras för glatta livet!
Merlin
Vad kul! Jag köpte 6 mm isoplast, vet du hur länge växtsäsongen blir utan extra uppvärmning?
virrevarv
Jag har faktiskt ingen aning, det lär jag väl upptäcka med tiden! laugh.gif

Har själv inga direkta planer på att ha uppvärmning i växthuset, kanske en frostvakt i mars/april men inte annars, men så bor jag ju i zon 1. Men jag hoppas och tror att man kan smyga igång med sina plantor i mars med då ev. frostvakt. Sår inne under lysrör och när dom sen vuxit till sig får dom flytta ut. Det är i alla fall tanken. Normalt är ju inte vintrarna som dom var i år här nere i zon 1...

Mitt växthus kom för en stund sen, man vill ju mest slita upp paketet och börja på en gång men jag får allt lugna mig, måste ju först gjuta till socklen! rolleyes.gif

Ha det gott!!!
Sollan
Åh, så roligt! Fick brev i dag att paketet är på väg men exakt när, det vet jag inte.
Var på IKEA idag och kom hem med några klappstolar som ska stå i växthuset sedan. Där jag ska sitta och snusa på dofterna och knapra på en och annan melon.... sleep.gif
Merlin
Ska ni gjuta plintar? Jag har inte riktigt klrt för mig hur grunden ska se ut blink.gif . Somliga säger leca-block, andra imprgnerad virke (är väl hälsofarlig sad.gif ) och i katalogen står att man ska gjuta fast plintarna....

Är smaken som baken eller är den ena lösningen "bättre" än de andra?
Sollan
Jag vet inte men tror inte sambon kommar att gjuta några plintar... Han har mumlat om syll eller vad det nu var.... Ska försöka få ur honom vad som gäller.
Vi har en bergtomt och dessutom fyllning av sprängsten och en gammal septiktank som "är i vägen".
Återkommer när jag vet mer....
virrevarv
Jag har ju valt separat sockel som har fyra "pinnar" i varje hörn, som vi kommer att sänka ner i betongfyllda rör. Allt för att det ska bli stadigt och bra.

Hur man gör med den integrerade sockeln har jag ingen riktig koll på... unsure.gif Men det bör väl stå i monteringsanvisningarna du får eller har fått?

Jag ägnade kvällen åt att titta på monteringsvideon man fick med. Jag tyckte den var ett jättbra komplement till monteringsanvisningen, det man inte fattade när man läste fick man liksom lite klarhet i när man tittade på videon.

Ha det!!
Sollan
Nu har huset kommit. wub.gif
Har hört med sambon och det blir inga plintar utan i stället kraftigt virke (syll?) som han monterar sockeln och växthuset på.
Först utgrävning så gott det går och sedan sättsand förstås.
Har en del tegel som blev över när vi rev en öppen spis, som jag har tänkt ska bli golv i växthuset.
Mina tomatplantor är nu stora rackare och gurkorna och melonerna kämpar och växer.
Förbaskade tjäle - FÖRSVINN!
Merlin
Sollan! Hur går det med växthuset???? Mitt har fortfarande inte kommit...kanske levereras det imorgon smile.gif
Jag tändkte på det här med att montera på stockar (eller vad det nu heter rolleyes.gif ) år de inte gifitga om de är impregnerade??? Vi har en integrerad sockel och ska försöker gjuta plintar - få se hur det går rolleyes.gif
Sollan
Jo då, huset ligger fortfarande i sina kartonger. Nu när tjälen äntligen har släppt så har vi kärrat upp det sista av gamla jordhögen för att få plats med ett lass sättsand.
Jag hoppas att sambon ska börja gräva ut för grunden i helgen (själv orkar jag inte) och sedan ska sanden upp också... blink.gif Det är hårt packad fyllnadslera som har stompat till sig bra under vintern som ska grävas upp...
Men sedan ska det väl börja hända något hoppas jag. Har kommit på att jag måste montera stommen innan jag målar så man får ju hoppas på att värmen kommer nu. Börjar bli nervös över målandet också. Tänk om det inte blir bra utan färgen flagnar och jämmer o elände...
Alla dessa funderingar medan tomater, gurkor och meloner växer mig ur huset.... smile.gif
Sollan
Nu har vi börjat med grunden för växthuset. Vi har ca 9,5 ton sand som ska upp (puh). Allt går nog inte åt till huset så resten ska under däcket vid dammen...
Merlin
Oj då - vilket jobb!!! wacko.gif Mitt växthus kom i onsdags och ligger ännu i sina kartonger biggrin.gif biggrin.gif Vi ska börja imorgon.......jag tror inte att mitt bygge blir så avancerad och välplanerad, men jag vill ändå att det ska stå rakt laugh.gif och inte blåsa bort. Så det blir troligtvis stolpar men min man påstår att det räcker att borra fast det på gamla stenplattor......jag tror honom inte....... unsure.gif Vad tycker du att vi ska göra?
Sollan
Om jag fattar det rätt handlar det om att inte huset sätter sig vid tjälskjutning.
Det mesta av underlaget här består av sprängsten och hårt packad fyllningsmassa (lera) som verkar vara stabilt som hälleberget... Ovanpå denna, förhoppningsvis stabila grund, kommer vi att fylla ut med sand, lägga ut syll som sockeln monteras på och på det själva huset.
Att sätta stolpar på plattor som ligger ovanpå marken utan någon form av undrarbete verkar liite chansartat. Om ett hörn sjunker kan det ju göra att huset sätter sig. Men det beror förstås på vad det är för markförhållanden.
Rapporterar igen när vi kommit lite längre.
Merlin
Nu har vi byggt ihop stommen....gud vad jobbigt! Tusen skruvar och muttrar gick åt - minst laugh.gif laugh.gif
Dessutom blåste det som f* och vi blev alldeles sönderfrusna. Imorgon ska vi fortsätta med att sätta in skivorna.....nu är det iaf dags att sluta för idag. Nu väntar kvällen och vi ska ha en mysig valborg med goda vänner som kommer om en stund smile.gif
Sollan
Så roligt! Har du bilder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon