marskattan
Jag har övertalat sambon så vi åker till Holland (med bil) om två veckor och vi tänkte åka runt och kolla lite i ca 5-6 dagar. Ett besök på Keukenhof är inplanerat samt ett besök i Amsterdam, men i övrigt behöver jag tips och råd.

Givetvis är jag intresserad av att komma till något stort härligt ställe med massvis med roliga plantor/lökar/rizhomer som kan "hoppa" in i bilen och följa med hem. Men vart hittar man sådana drömställen?

Och ni som har varit i Holland, vad kostar saker och ting? Jag är inte ute efter exakta priser; utan på ett ungefär vad kostar 10 "normala" tulpanlökar?

Om det finns möjlighet till webadresser så hade det varit underbart att få titta och drömma lite i förväg.

Och givetvis kommer jag ta massvis med foton och berätta hur resan var när jag återkommer till sverige som då förhoppningsvis har fått vår!
Carex
Holland är ett trevligt ställe, finns mycket fina privata trädgårdar som nästan ligger på egna "öar" Nu var det några år sedan jag var där och det var också på sommaren, mne ett av några bestående intryck är att alla trädgårdar har någon slags gräs/agaveväxt med en stor blomstjälk med vita vackra blommor. Och bara ett tips vad gäller alla offentliga toaletter (när jag var där med föräldrarna bodde vi på campingplats) är att alltid ha med en egen rulle, för det finns inga på plats, jättelustigt (fast inte första gången;))
Almdalen
CITAT (marskattan @ 09-04-2006, 23:34)
Och ni som har varit i Holland, vad kostar saker och ting? Jag är inte ute efter exakta priser; utan på ett ungefär vad kostar 10 "normala" tulpanlökar?

Tulpanlökar köps mest på hösten då kan man få dem för någon EURO, vid denna tid kan det vara svårare att få tag på billiga. När det gäller växter kan man få mycket för pengarna på rätt ställe. För två år sedan köpte jag Fuchsior för 5 kr och stor Orchidé med många blomställningar för 50 kr Hibiskus 10 kr och Agapanthus för 20 kr
Det finns massor an Plantskolor och Handelsträdgårdar i utkanterna av alla Holländska städer, fråga där du bor. Säg att du söker billiga plantskolor, i Holland är det OK de flesta är väldigt ekonomiska och jagar extrapriser, så de berättar gärna var man gör fynd.
Lycka till på resan.
/Ingegerd
Bessie
Keukenhof är jättefint, rekommenderas varmt.

Det finns en gatumarknad för blommor och lökar i Amsterdam längs med (eller kanske snarare ) Singelgracht om jag minns rätt. Även om man inte köper något är det jättekul att titta.

Fördelen med Nederländerna som resmål är att det är så kompakt att det inte är särskilt långt någonstans, tågförbindelserna är bra, ostfrallorna är inte av denna världen, och städerna är mycket promenadvänliga.
solkatten
Gör en sökning på forumet för detta har diskuterats tidigare.
Jag vet attt jag skrev en del inlägg men nu kommer jag inte ihåg exakt vad. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon