Full version: Katter
Angeleyetears
Hej,

Om två år hade jag tänkt att köpa ett hus, i ett litet brukssamhälle.
Jag har tänkt att köpa en katt..är det bäst att köpa en eller två katter? jag tänker på sällskap, så inte en blir ensam. Vilket är bäst att skaffa, en hona eller hane? Helst skulle jag vilja ha en katt som både kan vara inne och uta. Hur mycket kan en vanlig bonnkatt kosta? Finns det kattuppfödningar? Vilket är bäst att köpa en katt som unge om man ska ha hund också?
Airamya
Det låter som att det bästa du kan göra är att börja med att köpa eller låna en bok om katter och lära dig lite om hur de fungerar innan du skaffar en. smile.gif Det är alltid bra att ha kunskap.
Katter är inga flockdjur, så du behöver inte skaffa sällskap åt katten, det duger bra med en ensam katt. Tycker nog att du ska börja med en eftersom du inte verkar ha så stor erfarenhet av katter sedan tidigare.
Hona eller hane är en smaksak. Hankatter får man vara beredd på att drar iväg på friarstråt ibland dock, så de kan vara försvunna en lång tid, vilket är lite nervöst... Honkatter kan dra iväg de med, när de löper, men de brukar inte vara borta lika länge som hankatterna. I vilket fall som helst så är det alltid bra att kastrera/sterilisera katten (framförallt honorna) av flera anledningar. (Om det inte är så att den ska användas i avel).
En vanlig bondkatt kan du få gratis ofta, men många tar också betalt, det brukar vara en mer symbolisk summa, typ 50-100 kr.
Det finns kattuppfödningar, men det är mest för raskatter, alltså dyrare katter.
Har ni tänkt skaffa katten eller hunden först? Det finns en bra bok om katt o hund, den heter 'som hund och katt' eller om det var 'som katt och hund'... Fråga efter den på biblioteket, i den boken kan du hitta svar på många av dina frågor.

Lycka till smile.gif
Angeleyetears
´Min sambo har haft en katt, så han vet lite tror jag.
Jag har haft en kanin och sköter nu om en häst.
men jag ska väl köpa en katt om några år, tills vi får huset.
Ska nog innan gå och låna kattböcker på bibban.
Airamya
And ye harm none, do what ye will... Mmmm.... Merry Meet smile.gif wink.gif
That is also my path smile.gif
Angeleyetears
Merry meet till dig med.

Äger du en kattt?
Airamya
Ja, jag äger en katt. På Djursjukhuset i Göteborg är hon känd som Mirakelkatten smile.gif Du kan läsa om henne här.

smile.gif
Angeleyetears
Vad bra att katten har blivit bättre..
Vad söt katten din var.
Whiskuchi
CITAT (Airamya @ 11-04-2006, 08:36)
Ja, jag äger en katt. På Djursjukhuset i Göteborg är hon känd som Mirakelkatten smile.gif Du kan läsa om henne här.

smile.gif

Bara påpekar en sak (förlåt om jag låter väldigt besserwisseraktig nu): FIP (felin infektiös peritonit) är smittsam bukhinneinflammation, Katt-aids heter FIV (Felint immunosuppressivt virus) och funkar som HIV hos människan.
En riktig sötnos var hon hur som helst! smile.gif

Angeleyetears: Jag skulle vilja rekommendera två katter, även om katten inte är ett flockdjur på samma sätt som hunden slår den sig ihop i små grupper där födotillgången är god (alltså, där reviret kan mätta flera). Hona eller hane är en smaksak, jag har bara honkatter (fast det har mest slumpat sig så). Se bara till att kastrera.
Kika gärna in på något katthems hemsida, de översvämmas av stackars övergivna knytten sad.gif

Tex http://www.kks.nu (därifrån kommer en av mina)
http://www.goteborgskatthjalp.com
http://www.kattslussen.tk
Eller kontakta Djurens Vänner där du bor, de brukar också ha mängder med hemlösingar.
Kathy
CITAT (Whiskuchi @ 13-04-2006, 20:11)
Bara påpekar en sak (förlåt om jag låter väldigt besserwisseraktig nu): FIP (felin infektiös peritonit) är smittsam bukhinneinflammation,

Nja, det stämmer inte riktigt.

CITAT
Namnet FIP är något missvisande: FIP är inte en inflammation i peritoneum (bukens insida), utan en vaskulit (inflammation i blodkärlen).

Mer om FIP finns att läsa här där ovanstående citat är hämtat ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon