Johan_h
Jag är helt ny på det här med odling, började så ett par frön från en honungsmelon här, och tyckte det var jättekul att se dem växa. Nu sådda jag en väldans massafrön, också honungsmelon, och vill givetvis att de ska skjuta fart så snart som möjligt.

Jag har en balkong i söderläge med stora fönster som dagtid släpper in mycket ljus, så dagtid är extra-belysning rätt meningslöst. Men hur är det om natten?
Kan man belysa nattetid för att få dem att växa ännu mer, eller vill skotten vila på natten?
AndreasBlomquist
Växterna behöver sin nattvila, precis som du. Man rekommenderar att lysrör är på 14-16 timmar om dygnet. Jag har mina på från 07.00 till 23.30.
Gurkan
Johan, jag tror inte du behöver stressa på plantorna ... dom kommer garanterat att fylla upp din balkong med råge innan du vet ordet av !!!! smile.gif Kanske lite extra lyse morgon och kväll. Se bara till att de har stora hinkar att stå i och massor av näring när dom börjar bli stora.

Hur många melonplantor har du egentligen ?
kerstin z5-6
dagsljuset igenom ett fönster är inte mycket ljus .. 14 tim under lysrör/dygn räcker ..
Johan_h
CITAT (Gurkan @ 10-04-2006, 11:27)
Johan, jag tror inte du behöver stressa på plantorna ... dom kommer garanterat att fylla upp din balkong med råge innan du vet ordet av !!!! smile.gif Kanske lite extra lyse morgon och kväll. Se bara till att de har stora hinkar att stå i och massor av näring när dom börjar bli stora.

Hur många melonplantor har du egentligen ?

Jag har väl en femton stycken små skott som skjutit upp nu, men jag sådde väl ett par hundra frön igår. Om 30% av dem överlever första veckan så har jag väl ett fyrtiotal små plantor totalt smile.gif

Nu finns det säkert massa råd om att man inte ska ha för mycket plantor, eftersom näringen inte räcker till. Men jag är en såndär rebellisk tonåring som vill ha så mycket som möjligt. Mängder med jord, vatten och näring ska nog se till att det blir en djungel på balkongen.
ingrid fuxwall
Lycka till!
Hoppas bara att du kan ta dig ut på balkongen för att skörda dina meloner laugh.gif
kerstin z5-6
hehe .. för många plantor .. då är du på rätta stället -det finns inget som heter för många plantor laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lycka till i melondjungeln - smile.gif
gunnelö
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-04-2006, 21:36)
hehe .. för många plantor .. då är du på rätta stället -det finns inget som heter för många plantor laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vilken härlig kommentar! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Gunnel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon