Kathy
Någon av mina katter har kräkts inatt - igen - och jag vet inte vem av det som mått dåligt. sad.gif
En gissning är att det kan vara blötfodret som jag la upp igår kväll och som inte gått åt under natten utan stått framme tills tidigt imorse, då någon av dem åt av det.
Reserv
CITAT (Scrollan @ 10-04-2006, 08:11)
Någon av mina katter har kräkts inatt - igen - och jag vet inte vem av det som mått dåligt. sad.gif
En gissning är att det kan vara blötfodret som jag la upp igår kväll och som inte gått åt under natten utan stått framme tills tidigt imorse, då någon av dem åt av det.

Det brukar inte va´nåt problem, om dom hade vart ute så hade dom ätit betydligt mer skämd mat. Kan det inte va´nån hårboll som inte hittar ut, eller att nån är lite känslig i magen? Royal Canin har ett torrfoder för känsliga katter, testa det om du inte radn har det. För jag antar att ulltussarna sover i eran sängkammare, så då vart det juh inget snällt att försöka dela på dom nån natt rolleyes.gif
yla
katter kräks ju nån gång i bland o det är bara så
dom behöver ju bli av me håret dom slickar i sej
inget att oroa sej för så länge dom ser friska o fina ut
att fodret står framme den lilla stunden kan inte göra nåt
pejori
det är ingen panik ....katter gör så ibland, även dom små... wub.gif
skulle det hända flera gånger om dagen i flera dagar, får du fundera på ett vet-besök wub.gif wub.gif
tror ibland att katter kräks för att det är kul eller för att få uppmärksamhet och kel smile.gif smile.gif
Kathy
CITAT (pejori @ 10-04-2006, 09:57)
tror ibland att katter kräks för att det är kul eller för att få uppmärksamhet och kel smile.gif smile.gif

Bägge gångerna det hände, var då jag låg och sov. sad.gif wacko.gif
yenny
Dom är ju väldigt håriga dina katter... så det är nog inget konstigt.
Det behöver ju inte vara samma katt heller, de kan ju ha kräkts varsin gång.
Kathy
Jag provar med att ta bort blötfodret och enbart ge dem torrfoder ett tag.
Jag har gett dem kattmalt som jag hade hemma.

Gjorde några eftersökningar på nätet och såg att paraffinolja är bra att ge om det skulle vara en hårboll. Ska köpa det idag.
Antingen kan det vara en hårboll eller så kan det vara att jag varierat deras foder.
Hoppas det stabiliserar sig. sad.gif
Som tur är, så är bägge kissarna pigga och "som vanligt" i alla fall.
Jag är nojjig över att de ska bli sjuka, med tanke på tidigare erfarenheter. sad.gif
kristerh
Du behöver inte oroa dig scrollan wub.gif de börjar bli i den ålderna att de kommer att spy lite då och då och gärna på mattor i sängen aller på nåt annat mjukt ställe laugh.gif
ang blötfoder så ger jag min det på kvällen när jag kommer hem och låter ligga kvar hela natten, det som är kvar på morgonen slänger jag, min är nattätare och skulle jag slänga all mat på kvällen, skulle hon inte få i sig nåt wink.gif
du behöver nog inte oroa dig över att maten skulle ruttna över natten, om du inte ger färsk fisk eller något rått kött. Dessutom är ju katterna kända för att inte äta "rutten mat".
Har de tillgång till kattgräs, eller något annat gräsaktigt, tex ampellilja, de måste få tugga i sig långa strån som retar halsen så de kan spy hårbollarna, och mycket sådant blir det för oss som har långhårskatter,
nu kommer det iofs oftast upp bollar ändå men då är de dessto större, så det bästa är nog gräs.
krister
Whiskuchi
Katter har för vana att spy, helst på mjuka saker som mattor eller soffor wink.gif
Odla gärna lite kattgräs (havre) och ge dem, eller ge godis med kattmalt. Paraffinolja är grymt effektivt vid förstoppningar, men tenderar att blockera näringsupptaget i tarmen och bör inte ges för ofta.
Så länge de inte är allmänpåverkade behöver du inte oroa dig.
Kathy
CITAT (Whiskuchi @ 13-04-2006, 20:16)
Katter har för vana att spy, helst på mjuka saker som mattor eller soffor wink.gif
Odla gärna lite kattgräs (havre) och ge dem, eller ge godis med kattmalt. Paraffinolja är grymt effektivt vid förstoppningar, men tenderar att blockera näringsupptaget i tarmen och bör inte ges för ofta.
Så länge de inte är allmänpåverkade behöver du inte oroa dig.

Ja, nu är de inte förstoppade. Har dock paraffinolja hemma i husapoteket.
Kattmalt har jag hemma, likaså gräs.

Jag tog bort blötfodret, ransonerade torrfodret, gav dem majsvälling två gånger och fortsatte med köttfärs och sen ökade successivt på torrfodret igen.
Nu har deras magar stabiliserat sig och de mår bättre. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon