Jag har för första gången sått perenner som fortfarande står ute under den snö som ännu ligger kvar (det var riktat åt snön) De flesta av dessa måste väl antagligen stå under tillväxt en säsong och min fundering är då om jag kan plantera de i ett f.d potatisland eller om de ska få växa till i en kallbänk eller liknande. Hur gör ni andra?
Gloriana
10-04-2006, 14:06
Gammalt potatisland låter väl bra. De flesta perenner kan man plantera ut efter en säsong i kruka. Tyvärr gillar inte alla att övervintra i kruka - det blir lätt is och sånt och risken finns att de ruttnar. Jag planterar ut mina där de ska stå så fort det går. Blommor trivs bäst i backen. Är de väldigt små kan de få stå på tillväxt på något utvalt ställe. Denna vinter har jag inte övervintrat något i kruka utan planterade ut allt i höstas (tröttnade på att slänga ruttnatkrukinnehåll på våren) . Det ser ut att ha gått mycket bra. Vill man ändå övervintra i kruka bör man täcka med något eller ställa i bänk med täckning.
Storåtjejen
10-04-2006, 15:15
Vad jag närmast tänkte mig var att isf att skola om i nya krukor en och en, så att säga skola ut dem en och en i det gamla potatislandet. Och så skulle de få växa till sig där under sommaren för att planteras ut på plats i slutet av sommaren. Men det kanske går bra att göra så då
Gloriana
11-04-2006, 10:43
Aha...jag kanske missförstod dig. Jag trodde dina krukor stått en vinter redan. Men om de grott denna vår ska de skolas så fort plantorna fått några riktiga blad. Det går att göra på friland men man har lite bättre koll om man skolar i krukor. Jag brukar sätta minst två plantor i varje kruka - lärt mig av gammal trädgårdsamatör att det blir bäst då. Att skola ut plantorna redan nu i potatislandet är lite häftigt. Vädret är ju inte pålitligt på annat sätt än att det är garanterat opålitligt. Om du har bänk är det ju toppen.
Storåtjejen
11-04-2006, 10:56
Iof har de inte grott än, men jag hoppas ju att de gör det nu när vårvärmen äntligen tycks komma. Men det där med två i varje kruka lät ju bra. Då blir det inte så ruskigt många krukor Jag har ingen bänk än, men det är tänkt att det ska bli till sommaren. Då få vi försöka få den klar tills det är dags för omskolningen. Ska jag då sätta ner krukorna i jord som jag har i bänken?
Gloriana
12-04-2006, 07:48
Krukskolade plantor brukar jag ställa på gamla lastpallar för jag har inga bänkar för närvarande. Sen kan man slänga en fiberduk över för att hindra frö som kommer flygande för det gör det garanterat. Maskrosorna är först ut. Fiberduken ger också ett jämnare klimat. Om du vill bygga en bänk så skyddar det också (jag är för lat att för att ha bänkar till allt). Du behöver du inte sätta krukor i jord i bänken, det är att slösa med jord och energi. Dessutom är det onödigt. Jag har haft grus i botten på de bänkar jag haft (ju vassare desto bättre - sniglar gillar inte vasst grus). Vill du ha jord i bänkarna så kan du skola direkt i den jorden utan omväg via kruka. Om man inte gitter göra ett lock går det lika bra med fiberduk. Fiberduk brukar jag lägga över krukor som inte grott också för att hindra just ogräsfrö att komma åt mina krukor. Det är många val att göra :-) Jag brukar köra den lataste! Dvs skola i kruka, ställa på lastpall och slänga över en fiberduk.
Storåtjejen
12-04-2006, 07:59
Tack för dina svar Gloriana. Lastpallar har vi gott om förtillfället. Det var ett bra förslag om det inte hinns med att göra bänk. Fiberduk använder jag till mycket i början av säsongen, tycker det är toppen Då får man bara hoppas att det gror när det kommer lite värme. Kunde inte låta bli att ta in ett par krukor som jag har två av och idag såg jag att Alpsporre grott Lika roligt varje gång att se det kika upp ur byttorna
Gloriana
12-04-2006, 10:12
Kul att du tycker svaren varit till hjälp. Att så är himla kul. För mig gror långt ifrån allt men det beror på att jag får rätt små fröportioner från Trädgårdsamatörerna och inte håller jag mig till okrångliga växter heller. Det är en himla tur att allt inte gror för då skulle jag få problem med tid och ork också för den delen . Lastpallar är den lates bäste vän i krukningstider!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.