Full version: Bubbelplast
Gillan
Nån av er här som bor i Karlstad med omnejd som vet
var man kan hitta bubbelplast. Har letat som en tok,
men hittar inget. I alla fall inte på nätet.

Vet ni nåt ställe så skriv gärna det här smile.gif
Merlin
Såg att Willab säljer per postorder....
fifi
Hejsan
Man kan köpa bubbelplast på Kontorsvaruhus. Rullar ca 70 cm breda.
Affärerna använder det väl till att slå in ömtåliga saker i tror jag.
Gillan
Tack för hjälpen!

Det där med Willab visste jag ju, men vill helst se
vad jag köper. Dessutom tycker jag de är dyra sleep.gif

Kontorsvaruhus var ju en bra ide.

Vi tror vi har hittat en emballagefirma som kan ha.
Får reda på det i eftermiddag.
AndreasBlomquist
Karlstad Express har helt säkert bubbelplast att sälja. Kolla med dem.
Gillan
CITAT (AndreasBlomquist @ 11-04-2006, 08:54)

Vilken ide´Andreas smile.gif . Det måste jag ju bara testa.
Tack för tipset.
Gillan
CITAT (Evgeni @ 11-04-2006, 09:14)
CITAT (AndreasBlomquist @ 11-04-2006, 08:54)

Vilken ide´Andreas smile.gif . Det måste jag ju bara testa.
Tack för tipset.

Det gick vägen Andreas. Ikväll är jag 50m
bubbelplast rikare, på 1m bredd. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det som nog är nackdelen att köpa bubbelplast som inte är tillverkad för växthusodling är att den troligtvis inte är UV-beständig så den får då kortare hållbarhet men är priset bra kan man ju köpa lite ny bubbelplast lite oftare och ändå spara pengar.
Gillan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-04-2006, 10:27)
Det som nog är nackdelen att köpa bubbelplast som inte är tillverkad för växthusodling är att den troligtvis inte är UV-beständig så den får då kortare hållbarhet men är priset bra kan man ju köpa lite ny bubbelplast lite oftare och ändå spara pengar.

Jag är införstådd med att den inte kan vara lika bra,
men hos Willab kostar 10m (visserligen 150cm bred )
345kr plus frakt. Där jag fann den, får jag 50m (100cm bred) för
250kr och ingen frakt tillkommer då mannen hämtar
på väg hem från jobbet wub.gif

Och då gör det inte så mycket tycker jag smile.gif
Katti med torpet
Bortsett från UV-beständigheten misstänker jag att den bubbelplast som du får hem är enkelsidig och med små bubblor. Finnessen med bubbelplast för växthus är att bubblorna är inneslutna mellan TVÅ plastskikt, den är dessutom betydligt tjockare än embalage-bubbelplasten.
För att isolera måste man ju ha ett lager stillastående luft. I den enkelsidiga plasten är det ju bara själva bubblorna som isolerar. Mellan bubblorna däremot är ju isoleringen obefintlig.
Gillan
CITAT (Katti med torpet @ 11-04-2006, 23:31)
Bortsett från UV-beständigheten misstänker jag att den bubbelplast som du får hem är enkelsidig och med små bubblor. Finnessen med bubbelplast för växthus är att bubblorna är inneslutna mellan TVÅ plastskikt, den är dessutom betydligt tjockare än embalage-bubbelplasten.
För att isolera måste man ju ha ett lager stillastående luft. I den enkelsidiga plasten är det ju bara själva bubblorna som isolerar. Mellan bubblorna däremot är ju isoleringen obefintlig.

Igår "bubblade" vi och satte in fläkten.
Nu på morgonen kl 5.45 var det -4 ute
och +8,8 i växthuset. Så helt fel kan plasten
inte ha varit sleep.gif smile.gif
Katti med torpet
Nejdå, helt fel är det inte alls, en bra snabb lösning.
Vad jag menar är bra att på lite sikt så kanske den högre elförbrukningen käkar upp vinsten av att köpa billig plast men den den dagen den sorgen. Och om man har en karl att övertyga så är det kanske bättre att gömma kostnaderna i elräningen än att köpa dyr plast, då verkar växthuset inte så dyrt i drift biggrin.gif biggrin.gif
Var inte meningen att låta negativ förut.
Lycka till!
wub.gif
Lena Blomsterböna
Apropå bubblor....
Jag har använt emballage-bubbelplast i 5 års tid i mitt växthus: sätter upp i mars och tar ner i maj månad.
Det märks ännu inga som helst tecken på att bubbelplasten (förresten heter det BLÅSFOLIE på fackspråk...) börjar bli sliten. Den håller värmen fint i mitt växthus i zon 4-5, men jag använder då dubbla lager för att kompensera för små bubblor och tunn plast !
Lite bökigt är det att sätta upp, men ett tips är att bubbla in bara en del av växthuset, om man nu inte har användning för hela, och även låta bli att dra plasten ända upp i nocken. Allt för att spara värme, förstås...
I mitt "bubbeltak" har jag skurit ut en lucka att öppna (precis under den självöppnande takluckan) för att släppa ut överskottsvärme under soliga dagar.
Lycka till med era bubblor, och med odlandet förstås !
ebjsv
Man kan ju även kosta på sig flera lager bubbelplast, eller bubbelfolie så att man får stillastående luft mellan lagren. Dvs att "gödsla" med plasten flirting.gif

Beroende på hur man sätter upp plasten kanske det inte är det optimala, men billig bubbelplast finns bl a hos Prytzlar AB:
http://shop.prytzlar.com/se/grp/bubbelplast.php
(45 kvadratmeter för 239kr)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon