Eva i Skåne
I plantor som jag fått fanns små vita tjocka "larver", knappt 1cm långa, med svart huvud bland rötterna. sad.gif Vad tror ni det blir av dessa när de fått växa? Inga sniglar väl huh.gif unsure.gif ?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter inte som sniglar, sniglar ser ut som sniglar från början.

Ser de ut såhär

så är det sorgmyggor
Eva i Skåne
Nej, sorgmyggor är det inte och antagligen inte sniglar heller då. Det var mest det jag var orolig för. "Mina" larver var riktigt vita och några lite böjda där de låg.
Det finns så mycket nyttiga kryp i jorden och är det bara inte mördarsniglar så bryr jag mig inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara små öronvivellarver? Fast de brukar väl ha mera bruna huvuden?

Örinvivlar vuxen + larver från fuchsiasällskapets hemsida
MariaM
Jag har också hittat några larver här och var (senast vid en syren); vitaktiga, tjocka som en blyertspenna, ca 3 cm långa, böjda, någon som känner igen dem?
/Maria
Eva i Skåne
Sådana kan det nog vara Åsa. Om huvuden var svart eller bruna kan jag inte säga säkert, mörka i alla fall.
Gör dessa öronvivlar någon skada på växterna?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp öronvivlar ställer till mycket stora problem de brukar gnaga av rothalsen + de äter även upp rötterna. Ser de ut som öronvivellarver plantera om växterna och pilla bort alla larver, ofta brukar de även sitta runt rothalsen så pilla igenom rotsystemet.
Eva i Skåne
sad.gif mad.gif . Jag tror jag föredrar att inte tro det är öronvivellarver heller unsure.gif
Är de vanligt förekommande? Växterna jag fick kom från en kolonilott. Jag har inte hört att de haft några problem där med uppätna rötter, men egentligen borde man kanske inte ta emot några växter för att inte få in andra smittor eller skadedjur wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Öronvivlar är ganska vanliga, i en vanlig trädgård ställer de sällan till så stora problem att växterna dör, det stora problemet är när de dyker upp i blomkrukorna då finns det ofta bara en växt och ett rotsystem. Jag fick faktiskt ett öronvivelangrepp inomhus förra året, de vuxna djuren tar sig ju ganska lätt in i huset. Det var svärmors bandrosett de gav sig på, jag kunde inte förstå att växten såg så rynkig ut jag hade ju vattnat den normalt, jag förstod vad problemet var när jag nuddade växten och rosetten trillade bort och jag såg larverna där rothalsen var. Jag såg även 3st larver i år i en av mina övervintrade fuchsior jag planterade om.

Jag brukar även plocka en hel del vuxna öronvivlar på vinrankan i växthuset, öronvivlar verkar gilla vinrankor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon