Jag behöver tips på en present till en pigg blivande 80-åring med enormt trädgårdsintresse och ganska stor trädgård. Hon har "allt" så det måste vara lite speciellt, men inte jättekonstigt.
Hon bor vid Östgötakusten.
Tacksam för tips.
/Jonas
Rapchic
10-04-2006, 14:17
om du kan få tag i nån växt som är ovanlig min pojkvän har en blåklocka som han sa var vääldigt ovanlig och väldigt fin minns inte vad den heter... skriver när han kommer hem
Rapchic
10-04-2006, 14:21
skäggblåklocka
Kakaduan
10-04-2006, 15:41
Om du inte vill köpa en växt - kanske en VARIANT på något hon redan har? Tänkte på de nya ergonomiska redskap som kommit - till exempel räfsor med krokiga skaft och liknande. Eller en fin dekoration till trädgården som exempelvis ett rabarberblad i cement att ha vatten i (billigt och enkelt att göra själv). Eller något hon kanske har svårt att bära hem själv - specialgödsel och liknande. En vacker lykta att hänga i något träd eller på verandan? En figur som rör sig i vinden?
Några tankar bara...
Kakaduan
Kajsa
10-04-2006, 15:53
En stamros, det tycker jag är det lilla extra. Kostar 2-300 kr.
torvan
10-04-2006, 21:47
Min trädgårdstokiga mamma önskade sig en röd fjäderboa när hon var i 70-års åldern. Den slängde hon lite noncholant i ett träd och den skulle symbolisera "livet ande" som hon sett på en konstutställning. Det blev verkligen effektfullt och alla blev såååå nyfikna.... torvan
Caprice
11-04-2006, 01:10
Har hon en magnolia...? Eller vill kanske ha fler...?
Zaz
11-04-2006, 13:39
...det finns ju en rödbladig ormhassel, Corylus avellana 'red Majestic' - den är helt klart nåt extra! Tar inte så mkt plats (om hon redan börjar få trångt i trädgården), snygg utan löv med sina snirkliga grenar och häftig sommartid med sina mörkt röda, buckliga blad...
MariaÖrebro
11-04-2006, 13:45
Jag köpte en japanska dvärglönn till min mor i 50-årspresent. Visserligen kostade den 1500 kr, men den är helt underbar med sina röda flikiga löv samtidigt som den är lagom stor. Kanske kan ni gå ihop flera stycken och dela på kostnaden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.