sassalid
Vi har nyss kpt hus med tomt & jag skulle vilja ha ngra bra tips p ngra hckar & buskar som r slittliga, snygga & ev br frukt, Som dessutom hller i flera r. + att de ska klara sig hr uppe i Norrbotten. Vill kunna plantera dem redan i vr sommar. Och kunna brja njuta av dem.
Tacksam fr ngra frslag sassalid
Eva 33c
Det finns s mycket att vlja p s det r svrt att ge bra tips. Det beror ju ocks p om ni vill ha en hck som ska klippas eller inte, hur hg ni tycker den ska vara osv.
Ett tips (ven om jag frstr att ni vill plantera s fort som mjligt
rolleyes.gif ) r att se er omkring i trdgrdarna dr ni bor nu i vr och sommar. Vad har andra fr hckar, ser ni ngot ni gillar s knacka p och frga vad det r (om ni inte vet det nd)
Det ni ser dr vxer ju bevisligen i eran zon! Hckar kan ju utvecklas lite olika beroende p var i landet man bor drfr blir storleksanvisningarna i bcker ibland inte rttvisande om man som ni bor lng norrut.
thomaswahlqvist
Om jag fr e ett tipps.
Lna ngon bra bok.
Frsk att hitta tminstone tv sorter som blommar p sensommar och hst, ngot som ofta glms bort.
ingmet
Flder.. gott till saft, glass, likr spriiiiiiiiiiiiiiiiit... laugh.gif
sa, mlardalen zon 2
Hm... slittligt kanske inte surkrsbr r men buskkrsbren Nordia och Kirsa r hrdiga till zon 6 dit Lule hr enligt zonkartan.

Aronia och Amelanchier brukar vara hrdiga i zon 6 de med och de brukar vara lttodlade, blommar, fr fin hstfrg ifall de r planterade i soligt lge + bren r tliga.

Det finns en del trysorter som r hrdiga i din zon med men deras br brukar vara giftiga.

Norrlandsschersmin r ocks hrdig hos dig men dr finns inget tbart.

+Det finns en massa olika syrener du kan odla.
Hannele
En bra bok, som du kanske ska lna eller skaffa:

Trdgrd fr kallt klimat av Maria Sandstrm.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon