sassalid
Vi har nyss köpt hus med tomt & jag skulle vilja ha några bra tips på några häckar & buskar som är slittåliga, snygga & ev bär frukt, Som dessutom håller i flera år. + att de ska klara sig här uppe i Norrbotten. Vill kunna plantera dem redan i vår sommar. Och kunna börja njuta av dem.
Tacksam för några förslag sassalid
Eva 33c
Det finns så mycket att välja på så det är svårt att ge bra tips. Det beror ju också på om ni vill ha en häck som ska klippas eller inte, hur hög ni tycker den ska vara osv.
Ett tips (även om jag förstår att ni vill plantera så fort som möjligt
rolleyes.gif ) är att se er omkring i trädgårdarna där ni bor nu i vår och sommar. Vad har andra för häckar, ser ni något ni gillar så knacka på och fråga vad det är (om ni inte vet det ändå)
Det ni ser där växer ju bevisligen i eran zon! Häckar kan ju utvecklas lite olika beroende på var i landet man bor därför blir storleksanvisningarna i böcker ibland inte rättvisande om man som ni bor lång norrut.
thomaswahlqvist
Om jag får e ett tipps.
Låna någon bra bok.
Försök att hitta åtminstone två sorter som blommar på sensommar och höst, något som ofta glöms bort.
ingmet
Fläder.. gott till saft, glass, likör å spriiiiiiiiiiiiiiiiit... laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hm... slittåligt kanske inte surkörsbär är men buskkörsbären Nordia och Kirsa är härdiga till zon 6 dit Luleå hör enligt zonkartan.

Aronia och Amelanchier brukar vara härdiga i zon 6 de med och de brukar vara lättodlade, blommar, får fin höstfärg ifall de är planterade i soligt läge + bären är ätliga.

Det finns en del trysorter som är härdiga i din zon med men deras bär brukar vara giftiga.

Norrlandsschersmin är också härdig hos dig men där finns inget ätbart.

+Det finns en massa olika syrener du kan odla.
Hannele
En bra bok, som du kanske ska låna eller skaffa:

Trädgård för kallt klimat av Maria Sandström.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon