Full version: Krachi
Åsa, mälardalen zon 2
Någon som testat odla eller äta Krachi (kan tydligen även heta Kunchi enligt grön gastronomi)???

Jag hittade lite roliga Rhizomer (som ser odlingsbara ut) på en asiatisk affär idag efter vad jag kunnat hitta på nätet är det en släkting till galangaroten (som jag aldrig lyckats odla trots många försök) och att den i västvärlden bara finns i några butiker i Holland??? så det var ju konstigt att jag hittade en påse i grönsaksdisken i den där asiatiska butiken i söderhallarna. Han jag handlade av sade att man använde den till fisk och skaldjursgrytor för att ta bort fiskdoften (varför man nu skulle vilja göra det??)

Jag kan ta bilder på rhizomerna ikväll och lägga in här.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer lite bilder:

Rapchic
angående att få bort fiskdoft så kan det vara till såna som är så allergisk mot fisk att dom inte tål doften ens
ronloss
Min fru kommer från Thailand och hon använder dessa ibland i maten.

Jag tycker de är jättegoda.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (ronloss @ 24-07-2006, 08:31)
Min fru kommer från Thailand och hon använder dessa ibland i maten.

Jag tycker de är jättegoda.

Har du möjlighet att skicka in något recept där Krachi ingår, det är svårt att hitta något på nätet??
ronloss
Hej.
Jag har svårt att få recept av henne eftersom hon har det mesta i huvudet och det mesta går på en höft. Men de gånger hon använder krachi är för det mesta i grytor med kokosmjölk o currypasta som bas och t ex kyckling o grönsaker att tugga på. Används då ganska grovstrimlad med tuggmotstånd.

Thailändare är ganska flexibla i matlagningen så dom följer sällan några recept.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon