Ingrid i Grödinge
10-04-2006, 18:37
Hjälp!
Jag har en varmkompost (trodde jag) för köksavfall men den gågna vintern blev för kall och locket frös fast tidigt så jag har inte kunnat fylla på eller underhålla den med varma vattendunkar som jag brukar. Stack ner en termometer i den häromdagen och den visade 0 . Vad skall jag göra för att få fart på den igen.
Ingrid i Grödinge
Eva 33c
10-04-2006, 18:54
Vänta bara på vårvärmen, då kör allt igång igen!
De flesta komposter fryser på vintern. Längst in i någonstans kanske processen pågår fortfarande.
Jag har aldrig gjort något åt temperaturen i min hushållskompost på vintern. Det var ju lite olyckligt att locket frös fast. Det kanske du kan göra något åt nästa år genom att lägga något isolerande över kanske. En full kompost fryser till långsammare än en halvfull. Själva kompostmatrialet isolerar ju "kärnan".
Ett siliconstift avsett för bildörrar fungerar bra att smörja lockets kant med.Har själv använt det till soptunnan.
ingrid fuxwall
14-04-2006, 20:51
Vissar vintrar fryser även min kompost men på något sätt vaknar den till liv igen och sedan tar förbränningen fart igen.
Lycka till!
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.