Full version: Flytta fläder
ninnikks
Jag skulle vilja flytta min fläder. Jag skulle tro att den är ganska gammal för stammen är grov. Går det bra att flytta den och hur ska jag göra i så fall?
ingmet
Med en stor grävskopa?.. jag tror inte det är helt lätt att flytta en gammal fläder, inte för att det är en fläder utan just för att rotsystemet är stort.
Jag skulle nog "föryngra" och ta sticklingar och rota och på så sätt ändå få behålla samma fläder. Det tar ju inte så många år..3-4 så har du en stor buske igen. Därefter skulle jag helt enkelt såga ner/gräva upp och låta originalet gå vidare till sälla marker..
Fläder är lätt att rota om, du kan säkert hitta flertalet trådar här i forumet som berättar hur du ska göra. Själv kapade jag ett skott och stack ner i marken, höll fuktigt och vips så hade jag en ny fläder ...
Cilla
Jag skulle gjort som Ingmet föreslog och kombinerat det med att gräva upp några rotskott. Får man med några pinnar med rötter, eller en lite grövre stam med rötter blir det som snabbare sticklingar, dvs de kommer igång snabbare.

tar man sticklingar måste området hållas väl vattnat iallafall.
Hannele
Min rotstickling var lite trög i starten, men har nu vuxit till ett litet träd,
som inte ger rotskott, så vill jag ju ha det. sleep.gif
(Hemligheten kan vara att jag inte klippte det första åren, bekärning stimulerar till nya rotskott.)

Förra året gjorde maken första fläderbärssaften på blommorna. smile.gif
KURT
CITAT (Hannele @ 11-04-2006, 12:42)
Min rotstickling var lite trög i starten, men har nu vuxit till ett litet träd,
som inte ger rotskott, så vill jag ju ha det. sleep.gif
(Hemligheten kan vara att jag inte klippte det första åren, bekärning stimulerar till nya rotskott.)

Förra året gjorde maken första fläderbärssaften på blommorna. smile.gif

Inte kan man väl göra fläderbärssaft på blommorna! Den gör man ju augusti.
Ophelia
CITAT (KURT @ 11-04-2006, 15:20)
CITAT (Hannele @ 11-04-2006, 12:42)
Min rotstickling var lite trög i starten, men har nu vuxit till ett litet  träd,
som inte ger rotskott, så vill jag ju ha det.   sleep.gif

Förra året gjorde maken första fläderbärssaften på blommorna.  smile.gif

Inte kan man väl göra fläderbärssaft på blommorna! Den gör man ju augusti.

Ähhhhhhh...missade ju att det stod fläderBÄR gällande BLOMMORNA laugh.gif laugh.gif

Jaja...det är gottelitgott som drinkmix varjefall (om man nu vill ha det i annat drickbart än saft) biggrin.gif biggrin.gif
Anna Maria
Hej!
Jag har flyttat en rätt stor fläder. Den största stammen är ca 7-8 cm i diameter, din är kanske större. Det gick i alla fall bra - första gången - nu flyttade jag den igen i somras (vi flyttade till ny trädgård och den där flädern tycker jag hemskt mycket om) och nu vet jag ju inte hur det gick än.
Jag grävde helt enkelt riktigt djupt och spettade och lirkade upp så mycket rötter som möjligt. Sen ner så fort som möjligt i stort hål, ny jord och fiberduk över första dagarna. Och så riktigt mycket vatten. Fast så här på våren är det ju fuktigt i jorden, själv flyttade jag den (båda gångerna faktiskt) i juli!

Maria utanför Enköping
Hannele
CITAT (Anna Maria @ 12-04-2006, 19:56)
fiberduk över första dagarna. Och så riktigt mycket vatten.

Ja, många glömmer, hur viktigt det är att skugga på högsommaren vid nyplantering.
ninnikks
Super! Jag tror att jag kör på bred front och tar en del sticklingar och gör ett försök att flytta den stora flädern också (den är tuktad till ett någorlunda hanterligt format tror jag). Får hoppas på lite tur också.
Powerowic
beskar våran fläder häromdagen upptäckte att den var lite vild vuxen den hade skott från förra året som hade växt rakt upp 3-4 m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon