|
BjursBerit
10-04-2006, 20:19
Varje år har man ju nåt som bara vill ha, man har blivit "Störtförälskad" i en växt.Den SKA man bara ha, man jagar på nätet, man springer runt på växtmarknader och plantfirmor för att kolla om dom har den växten eller det trädet.Jag har inget just nu ,köpte den variegerade Gullflockan hos Lars Krantz .Det enda skulle väl vara Pteridophyllum racemosum, en ormbunken som blommar som en vallmo. ...åså kommer väl nån och visar en bild på nåt som man vill ha. Vad ska ni jaga i år??
Margith
10-04-2006, 20:33
CITAT (BjursBerit @ 10-04-2006, 21:19) Vad ska ni jaga i år?? Jag säger bara: ROSOR!!!! Jag har inte beställt en enda ännu: får jag tapperhets-medalj nu Men bara snön tinar bort så börjar racet
Känner mig ganska nöjd just nu. Den enda jakten som kommer att vara i sommar är jakten på mördarsniglar och rådjur..
CITAT (BjursBerit @ 10-04-2006, 21:19) Vad ska ni jaga i år?? Morden Sunrise...  Jagade den förgäves förra sommaren och hoppas att Blomqvistarn har med sig många fina buskar när han kommer över till "vår sida om pölen" i sommar...  Har försökt så (STA-frön) Acanthus mollis - Mjukakantus - flera gånger men alltid misslyckats. Fick efter mycket letande tag på en påse med rötter förra året men de blev aldrig nåt... I år köpte jag frön på Älvsjömässan och hoppas jag ska lyckas bättre med sådd i år.
En ros till min rabatt med riddarsporrar...gärna kanadensisk för ingen säljer det här. Och kanske collomia larsenii - lättgrodd enligt somliga men här kom inget /Åsa
BjursBerit
10-04-2006, 21:15
Men kommer verkligen Blomqvist till Sverige??Följ med till Finland så att du får tag i den..ta dottra med dig Å Särkän brukar alltid ha mååånga fiina perenner till ett bra pris
Ja iofs skulle det vara trevligt men både jag och dotra tycker att den bussresan blir lite för lång... Att Särkän brukar ha många fiina perenner till ett bra pris betvivlar jag inte, skulle säkert kunna ruinera mig där ganska snabbt där är jag rädd för... Jag är inte helt säker på att Blomqvistarn kommer över i sommar - det tar jag nästan för givet att han gör - så rostokiga som vi är på den här sidan!
kerstin z5-6
10-04-2006, 21:34
Maackia amurensis ... jo jag pratar men har inte köpt än , Cypripedium fick jag tag i i fjol, frågan är om den lever i år bara, rosbeställningarna kommer v 19 . Acer finns ju fina tex den gulbladiga  , I perennaväg saknar jag nog bara djävulsklo ... fast nya sorter finns det ju alltid plats för
titti49zon6
11-04-2006, 08:26
Rosor,rosor och åter rosor och så blir det väl en och annan perenn säkert slinker det med ett träd och nån buske under sommarens utflykter Betty!!! du får ta dottern med dig hit så åker vi till Granån ,vet att dom får hem Morden Sunrise,jag kan boka en åt dig om du vill-har redan bokat Louise Bugnet på stam (två st)där Har även bokat 3 Jans Weddin genom Kerstin som skall hämtas på Morsdagsmässan(hoppas att hon kommer ihåg)
CITAT (titti49 @ 11-04-2006, 09:26) Betty!!! du får ta dottern med dig hit så åker vi till Granån ,vet att dom får hem Morden Sunrise,jag kan boka en åt dig om du vill-har redan bokat Louise Bugnet på stam (två st)där  Tack för erbjudandet Titti! Kollade just upp med dottern och fick veta att vi tydligen bokade varsin Morden Sunrise hos Barbros Perenner i somras när vi var dit, ...Alzheimer light du vet...
fruberglund
11-04-2006, 09:55
Bronsrodgersia som jag fortfarande inte hittat på någon plantskola!!! VILL HA! Och så är jag vääääääldigt sugen på en gul Magnolia
CITAT (fruberglund @ 11-04-2006, 10:55) Bronsrodgersia som jag fortfarande inte hittat på någon plantskola!!! VILL HA! Och så är jag vääääääldigt sugen på en gul Magnolia  Bronsrodgersia finns för 45:- hos Stegsjöns Perenner. Här
Spännande kryddörter, så mycket som jag orkar bereda plats för
Almdalen
11-04-2006, 17:31
Jag vill ha en gul Magnolia. /Ingegerd
kerstin z5-6
11-04-2006, 17:47
3 Jans Wedding bokade
lena:-)
11-04-2006, 18:54
CITAT (ingmet @ 10-04-2006, 21:36) Känner mig ganska nöjd just nu. Den enda jakten som kommer att vara i sommar är jakten på mördarsniglar och rådjur..  Nöjd vet jag inte, men nog blir det mest snigeljakt...skall även jaga sambon med spaden så han gräver upp lite mer åt mig.
fruberglund
11-04-2006, 19:10
CITAT (Betty @ 11-04-2006, 10:05) CITAT (fruberglund @ 11-04-2006, 10:55) Bronsrodgersia som jag fortfarande inte hittat på någon plantskola!!! VILL HA! Och så är jag vääääääldigt sugen på en gul Magnolia  Bronsrodgersia finns för 45:- hos Stegsjöns Perenner. Här  Kanske lite långt att åka, får leta vidare hemmavid i år
Har en svaghet för olika aklejor i år (nja, kanske inte bara i år  ), så det blir nog en och annan... Har sått en del olika aklejor också...
1. Grännapäron 2. Persikoträd som klarar mitt klimat (3/4) 3. Magnolia som klarar detsamma 3. Fler myntor (chokladmynta, vit mynta ...) 4. Häckplantor av lärk (finns nästan inte att få tag på ) 5. Den storbladiga (jättestora blad) salvian jag borde har köpt när tillfälle gavs (gud vad jag ångrar mig  )
kerstin z5-6
11-04-2006, 21:56
 salvia przevalski ?
Nej jag tror den jag menar är en storbladig variant av salvia officinalis. Den jag såg gick att använda i matlagningen och den hade verligen jättestora blad!
Eva 33c
12-04-2006, 09:23
Kerstin, din salvia przewalskii ser inte alls ut som min! Min har inte flikiga blad och är inte heller "silver-hårig" på bladen. Jag har haft min i många år, fröna kom ursprunglugen från STAs frölista. Eftersom förväxlingar lätt sker på "amatör-listor" så kan ju jag ha fått fel. Men när jag gör en bildsökning på nätet tycker jag min är ganska lik resultatet. Eller finns det varianter av den? Vad tror du? Jag har tyvärr inte någon bild på min egen planta.
Jag springer efter pioner, primulas och en och annan skuggväxt, roliga Hostor ska också få hem hos mig i sommar. Pellisar är på tapeten hela tiden, så det lrä bli en och annan variant i sommar också.
Jaga? Jag? Det är ju växterna som hela tiden anfaller mig!!!! Hur jag än försöker fly och värja mig anfaller de från varje front: plantskolor, nätet, postorderfirmor, andra trädgårdar.... Mulle
mari_tres
12-04-2006, 11:11
Det jag jagar till trädgården i år är framför allt plats....  Fler frön än vad jag har att sätta i år har jag aldrig haft. Dessutom ska jag jaga, precis som förra sommaren, en DILLPION  Begriper inte att de ska vara så svåra att få tag på!! Har visserligen frö till en sådan nu, men det tar ju evigheter innan man får en tillräckligt stor planta så att den blommar!!  Tur man är ung.....
När jag läste rubriken tänkte jag på att jaga ogräs. På den fronten fortsätter jag mitt eviga arbete med att försöka hålla brännässlorna, hallonsnåren och knölklockan i shack.
CITAT (Merlin @ 11-04-2006, 20:32) 3. Magnolia som klarar detsamma Säg till om du hittar någon!!!
kerstin z5-6
13-04-2006, 13:03
Leonard Messel klarar 3-4
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-04-2006, 13:03) Leonard Messel klarar 3-4  Gränsen, eller? Ska jag våga, mitt i zon 4?
kerstin z5-6
13-04-2006, 18:22
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|