Full version: hallon
katah
Hallonsnacket här nere fick mig att fundera om man behöver byta plats på hallonlandet någon gång.

mitt land har bara några år på nacken, kanske 4 år. Min mormor har haft hallon på samma ställe säkert 40-50 år!

Så länge man är nöjd med skörden är allt väl ok, men vad är annars tecken på att det skulle vara dax att byta plats om det nu är så att man ska byta?
ingmet
Nr 1 måste vara döda plantor.. Nr 2 = flera års taskig skörd . Nr 3 borde vara att man vill stuva om - vilket jag själv har varit på gång med ett tag. Har också ett gammalt hallonland som funnits i minst 40 år som jag nu vill flytta till en annan del av trädgården då jag vill sätta andra blommande buskar som en häck mot grannen.. Kommer då att passa på att få in lite nya plantor - men vill absolut försöka ha kvar det mesta av de gamla plantorna.
katah
skönt att få lugnande besked smile.gif ... hade precis inte tänkt att flytta hallonlandet i år biggrin.gif biggrin.gif
KURT
Får man sämre hallonskörd så beror det oftast på att plantorna är virusinfekterade. I kommerciella odlingar så har de inte kvar plantorna så många år, innan de byter plantor. Om man bara tillför näring så tror jag inte att risken för jordutmattning är så stor. Sedan kan det ju finnas andra skäl att flytta hallonlandet. Det är ju t ex svårt att rensa bort rotogräs utan att gräva om landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon