Grattis till att börja med!
Fundera över vad du ska använda växthuset till. Själv har jag valt stengolv istället för jordbäddar för att kunna nyttja växthuset till lusthus också, har dragit in rör för el i växthuset - bra till värmefläkt, belysning mm. Har du långt till vattenutkastet kan det vara idé att dra fram det också. Jag har dragit fram mitt så utkastet ska sitta utanför växthuset, nära till vatten åt plantorna.
Vad ska du ha för grund, följer det med någon eller ska du mura själv? Det finns flera olika typer av grund. Så här i efterhand när jag väl slitit med min gjutna o murande grund så känns det bra att jag gjorde ett rejält underarbete, växthuset ska ju stå några år. Rejält med makadam, gjut eller mura en grund, fäst växthuset på en träsyll ifall det inte följer med ngn sockel.
Tänk på hur o var det ska stå i trädgården, kolla läget flera gånger under dagen så det inte finns några stora träd, byggnader som skuggar etc där du tänkt ställa det.
Slutligen tänk på att det ofta tar längre tid än du vill

jag fick hem mitt förra sommaren och planerade att det skulle vara klart veckan efter. Tänkte inte riktigt logiskt. Nu är golvet klart och området runt om ser ut som ett slagfält. Låt det ta den tid det behöver så det blir som du vill ha det istället för att göra halvdana lösningar som ofta blir permanenta.
Stort lycka till!