Full version: Miltoniopsis
Sara
Fick en Miltoniopsis av min mor häromdagen. Det verkar som att den är rätt krävande när det gäller vattning, den ska vara "daggfuktig" hela tiden, aldrig torka ut och inte bli för blöt... Någon som har någon erfarenhet? Och hur ska den vattnas, som vanligt eller sänkas ned i vatten?

Sedan undrar jag om någon har några bra tips på hur man enkelt kan behandla hårt vatten så att orkidéerna trivs med det. Helst utan tillsatser som man måste köpa. Jag har ingen möjlighet att samla regnvatten eftersom jag har balkong med tak.
lolo
Hej! Utan att vara särskild expert på orkideer så är det alldeles rätt att den kräver jämn vattning och gödsel (orkide eller mer utspädd vanlig gödsel för krukväxter) nu under växtperioden. Duschning är också bra för den. Jag tycker att du kan vattna den underifrån. Fördelen då är att hela innerkrukan blir väl genomvattnad. Nångång kan man dock vattna den som vanligt för att få bort ev salter osv.

Vattnet kan du koka och låta svalna av. Det duger gott till att vattna med. Tänk bara på att inte få med "bottenvattnet", där det kan finnas tillsatser kvar.

Vill du få riktiga expertråd rekommenderar jag svenska orkidesällskapets hemsida.

Lycka till med denna vackra orkide!

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Sara
Tack för tipsen!

Men hur ser man till att inte bottenvattnet följer med? Kanske man kan använda kaffefilter, om de inte är för grova?

Hmmm, iofs kan jag ju doppa orkidén direkt i kastrullen! rolleyes.gif
lolo
Hej Sara! Själv använder jag vattenkokare som alltså kokar upp vattnet. Sen svalnar det av och hälls i en vattenkanna. Men jag låter lite vatten vara kvar i vattenkokaren. Då kommer inte ev tillsatser med, eftersom de är kvar i botten. För mig har denna metod varit suverän.

Om du har vanligt kastrull gäller samma sak. Häll inte i allt vatten i kannan utan låt "bottenvattnet" vara. Hoppas att du blev lite klokare nu.

Lycka till!

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Ljusalfheim
varför inte sila vattnet genom okalkad torv..???
Sara
Därför att torv i köket = smutsig röra. huh.gif
Sara
Lolo: hmm, man kanske skulle skaffa en sån där vattenkokare med kalkfilter?
lolo
Hej! Jag äger en vanlig vattenkokare utan speciellt filter sen 1994. Förutom att den kokar upp vatten väldigt snabbt (3 minuter) så är den energisnål och användbar till t.ex. att få mellanvarm nyponsoppa! Jag och sambon brukar ha som rutin att lägga använda tepåsar i en vattenkanna och hälla i det kokta vattnet på det. Då får man tevatten, vilket är bra för blommorna. Även äggvatten är bra. Tipset med tevatten har jag fått från min mormor som har jättefina blommor.

Lycka till min miltonopsisen!

mvh

Ann-Louise smile.gif
Alpiner i Halmstad
Vi har vattnat våra plantor med kranvatten de senaste 15 åren. Vi har mycket bra vatten i Halmstad. Bor man på orter med hårt kalkhaltigt vatten måste man däremot använda regnvatten eller minska salthalterna på annat sätt.
Välkommen till vårt album: Orkidéer i Halmstad.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon