Full version: Pelargonsticklingar
carren
Nu måste det bli vår snart så jag får komma ut i trädgården för jag är så odlingssugen att jag till och med nappade på Odlas pelargonsticklingserbjudande! Jösses... Jag som brukar behandla pelargoner som ettåringar och slänga dem på komposten på hösten. Nu ska jag plötsligt bli med pelargonbebisar! (French Vanilla, Orange Fizz och så den där mårbackaliknande sorten.) Har ingen aning om hur man sköter om stackars små pytte-sticklingar så att de tar sig och blir riktiga pelargoner! Nu behövs råd i mängder: Storlek på kruka? Typ av jord? Gödning? Toppa? Klappa och sjunga vaggvisor? huh.gif
inglan
Passa dig så du inte blir smittad av pellargonfeber eller nåt! laugh.gif
Köpte från odla förra året, jättefina sticklingar. Plantera i kruka, jag har 10-12 cm till de flesta. Du ska toppa så de grenar sig då får du dessutom fler sticklingar.
Jag köper den lite dyrare (=bättre) jorden hos min trädgårdsmåstare. Gödning, ja, men du kan ju vänta nån vecka så de hunnit ta sig ordentligt, det finns ju i jorden också.
Gå gärna in och läs på svenska pelargonsällskapets hemsida, det står jättebra om skötsel och allt möjligt, men passa dig för bildarkivet om du inte vill bli fast!!! biggrin.gif

Lycka till!
Inglan smile.gif
Sollan
Sedan måste du berömma och prata med dem förstås..... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon