|
Full version: varför hoya?
Har sett att många, många här skriver om hoyor. Har själv aldrig haft någon ens, och har inte förstått vad som är så speciellt med dem. Egentligen har jag inte plats att bli biten av dem  men jag är nyfiken på varför man gillar dem så mycket. Berätta gärna för mig! Hälsningar Inglan
drutten25
10-04-2006, 20:54
CITAT (inglan @ 10-04-2006, 20:50) Har sett att många, många här skriver om hoyor. Har själv aldrig haft någon ens, och har inte förstått vad som är så speciellt med dem. Egentligen har jag inte plats att bli biten av dem  men jag är nyfiken på varför man gillar dem så mycket. Berätta gärna för mig! Hälsningar Inglan  Jag blev hoya-biten för ca 1/2 år sedan. Varför jag blev biten är för att det är såååååå läckra blommor, (när dom nu behagar börja blomma). Titta på nätet så förstår du vad jag menar......
Ca_Milla
10-04-2006, 20:59
Jag fick en hoya bella av svärmor och sen dess är jag fast! Dom är ju SÅ vackra och tacksamma att ha att göra med. Sen är det lite kul att samla på något..
när man har kämpat, och belönas med en blommande hoya och får känna den underbara doften som vissa sprider...ja då är man fast för alltid
Alexander-VG-zon3
10-04-2006, 22:26
hoyor har jätte snygga blad och blommorna är under bara . ja som allt dom är underbara växter
Linda_A
11-04-2006, 04:27
CITAT (inglan @ 10-04-2006, 20:50) Har sett att många, många här skriver om hoyor. Har själv aldrig haft någon ens, och har inte förstått vad som är så speciellt med dem. Egentligen har jag inte plats att bli biten av dem  men jag är nyfiken på varför man gillar dem så mycket. Berätta gärna för mig! Hälsningar Inglan  Varför pellisar, varför orkidéer? Varför frön, varför rosor?  Tror att det enbart handlar om smak. (läs ens goda smak  ) Hoyornas blommmor och blad skiljer sig mycket ifrån varandra plus att jag tycker att många hoyor är vackra även utan blommor och som sagt innan kan det ju ta tid innan man får se några blommor.
..dom vanligaste överlever dessutom det mesta och belönar ens glömska med att blomma... Sen att det finns så många olika vackra sorter är ju bara en bonus
Tack för svaren! Var inne på ett bildgalleri och såg verkligen jättefina blommor, men jag ska nog hålla mig på avstånd från dem ett tag. Räcker mer pellisar och fuchsior och alla sommarblommor i mina fönster just nu. Får se hur det går i sommar och till hösten när mina fönster är jämförelsevis tomma...... hälsningar Inglan
maimiti
11-04-2006, 19:43
Jag gillar hoyor för att de är vackra även när de inte blommar. Min man tycker om orkidéer, men jag tycker att de ser likadana ut allihop, förutom när de blommar förstås... men även då är de rätt lika
Det där med att de tål att glömmas låter som en perfekt växt i två av ungarnas rum....  Går det att inte bli biten om man bara skaffar enstaka? Tack för länken, jag ska nog skaffa EN först så får vi se.....! Inglan
ninnisky
11-04-2006, 20:48
CITAT (inglan @ 11-04-2006, 20:26) Går det att inte bli biten om man bara skaffar enstaka? Tack för länken, jag ska nog skaffa EN först så får vi se.....! -_- Inglan :) Jag som aldrig gillat hoyor speciellt mycket köpte för några veckor sedan två stycken. Egentligen vet jag inte varför ....... och nu är det plötsligt fyra stycken hemma. Tror ni jag är fast
morellen
12-04-2006, 07:24
CITAT (inglan @ 11-04-2006, 20:26) Det där med att de tål att glömmas låter som en perfekt växt i två av ungarnas rum....  Går det att inte bli biten om man bara skaffar enstaka? Tack för länken, jag ska nog skaffa EN först så får vi se.....! Inglan  beror på hur mottaglig du är för hoyafeber... *s* Risaken finns att du sitter med fyrtio nya sorter efter ett år om du trillar dit
Varför hoya: För att de är så underbara förståss De finns hur många sorter som hällst att välja mellan, små blad. stora blad, platta , tjocka. mörkgröna, ljusgröna, vågiga, men nerver, utan nerver, med vitt i , med rosa i mm. Blommorna är underbara och så söta. Det finns både doftande och sånna som inte doftar för de som inte tål.
CITAT (ninnisky @ 11-04-2006, 21:48) CITAT (inglan @ 11-04-2006, 20:26) Går det att inte bli biten om man bara skaffar enstaka? Tack för länken, jag ska nog skaffa EN först så får vi se.....! Inglan  Jag som aldrig gillat hoyor speciellt mycket köpte för några veckor sedan två stycken. Egentligen vet jag inte varför ....... och nu är det plötsligt fyra stycken hemma. Tror ni jag är fast  japp!!!! vänta bara tills dom blommar, sen är det helkört
Jag skulle bara ha en... Det är alldeles för lätt att bli biten, säger jag bara. Efter första blommningen är man fast helt enkelt.
Tack för rolig läsning, ibland är det kul att läsa om varför andra tycker om just det dom tycker om. Fast många gånger är det väl svårt att förklara varför riktigt... Jag tror att jag kanske ville bli övertygad eller nåt! Ha de´! Inglan
Blomstertanten
13-04-2006, 10:50
Att jag är så såld på hoyor beror nog mest på att det finns så otroligt många som ser helt annorlunda ut. Svårt att ens tro att de är hoyor allihop ! Sen om man har tur får man ju blommorna som en extra bonus ! Dessutom är de lättskötta !
Limeblossom
18-04-2006, 09:15
Jag har bara en, som jag haft i kanske två år, den blommar så fint i rosa. Börjar inse att det är dax för en till för dom verkar trivas i mitt varma fönster där inget annat riktigt vill...
mayababy
18-04-2006, 09:51
CITAT (mayababy @ 18-04-2006, 10:51) AHA...är det det som är haken???? då får jag rea ut dom på blocket då, så det blir lite lagon med hoyor här...
morellen
18-04-2006, 13:15
CITAT (pejori @ 18-04-2006, 11:51) CITAT (mayababy @ 18-04-2006, 10:51) AHA...är det det som är haken???? då får jag rea ut dom på blocket då, så det blir lite lagon med hoyor här...  lagom och hoyor i samma mening??? går det verkligen ihop? Har inte vågat räkna in mina efte nyförvärven och då väntar jag fortfarande på ett par paket
Linda_A
18-04-2006, 13:19
Nä ni har rätt man kan inte ha lagom, man kan bara för få. OCh räkna mår man aldrig bra av att göra.
nilssontherese
18-04-2006, 13:35
Jag blev hoyabiten 2004 sedan har det bara ökat och ökat!  jag sa som du innan jag blev biten varför?? Alla knäppa hoyafreaks tänkte jag de är ju fula och tråkiga! Men jag såg en macgillivrayii i en allers trädgård tidning och vips kom ha´begäret och så var det kört! Jag bara älskar de vackra blommorna och de roliga dofterna! Häst rökt korv badhus hihi! Jag kan hålla på hur länge som helst!
Tyvärr (lr tyvärr och tyvärr  ) har även jag trillat i hoyafällan efter att ha blivit smittad av alla hoyagalningar på detta forum. Skäms på er!  Men hoyor är så fina ju.  Nu har jag plötsligt upptäckt en liten nackdel med hoyanoja. Alla andra krukväxter verkar helt plötsligt så ointressanta.  Man har nästan lust att kasta ut dem ibland. Skumt...  Nägon som känner igen symptomen? Nästa objekt i samlingen SKA bli en macgillivrayi. Jag VILL ha en, TROTS att jag är fattig student.  Ingen som vill sälja? Mvh Emma
CITAT (Emma_ @ 18-04-2006, 18:11) Tyvärr (lr tyvärr och tyvärr  ) har även jag trillat i hoyafällan efter att ha blivit smittad av alla hoyagalningar på detta forum. Skäms på er!  Men hoyor är så fina ju.  Nu har jag plötsligt upptäckt en liten nackdel med hoyanoja. Alla andra krukväxter verkar helt plötsligt så ointressanta.  Man har nästan lust att kasta ut dem ibland. Skumt...  Nägon som känner igen symptomen? Nästa objekt i samlingen SKA bli en macgillivrayi. Jag VILL ha en, TROTS att jag är fattig student.  Ingen som vill sälja? Mvh Emma känner igen dom symptomen här åker allt som inte står hoya på, allt eftersom nya hoyor breder ut sig
mayababy
18-04-2006, 17:37
En efter en åker de andra krukväxterna... fast jag har några jag gärna vill ha kvar... som oliven, citronen mitt ödesträd och hjärtan på tråd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|