Full version: varför hoya?
inglan
Har sett att många, många här skriver om hoyor. Har själv aldrig haft någon ens, och har inte förstått vad som är så speciellt med dem. Egentligen har jag inte plats att bli biten av dem laugh.gif men jag är nyfiken på varför man gillar dem så mycket.
Berätta gärna för mig!

Hälsningar Inglan smile.gif
drutten25
CITAT (inglan @ 10-04-2006, 20:50)
Har sett att många, många här skriver om hoyor. Har själv aldrig haft någon ens, och har inte förstått vad som är så speciellt med dem. Egentligen har jag inte plats att bli biten av dem laugh.gif men jag är nyfiken på varför man gillar dem så mycket.
Berätta gärna för mig!

Jag blev hoya-biten för ca 1/2 år sedan.

Varför jag blev biten är för att det är såååååå läckra blommor,
(när dom nu behagar börja blomma). Titta på nätet så förstår du vad jag menar...... tongue.gif rolleyes.gif
Ca_Milla
Jag fick en hoya bella av svärmor och sen dess är jag fast!
Dom är ju SÅ vackra och tacksamma att ha att göra med.
Sen är det lite kul att samla på något.. rolleyes.gif
pejori
när man har kämpat, och belönas med en blommande hoya och får känna den underbara doften som vissa sprider...ja då är man fast för alltid wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
hoyor har jätte snygga blad och blommorna är under bara . ja som allt dom är underbara växter wub.gif wub.gif
Linda_A
CITAT (inglan @ 10-04-2006, 20:50)
Berätta gärna för mig!

Varför pellisar, varför orkidéer? Varför frön, varför rosor? wink.gif

Tror att det enbart handlar om smak. (läs ens goda smak laugh.gif laugh.gif ) wub.gif wub.gif

Hoyornas blommmor och blad skiljer sig mycket ifrån varandra plus att jag tycker att många hoyor är vackra även utan blommor och som sagt innan kan det ju ta tid innan man får se några blommor. laugh.gif
kottan
..dom vanligaste överlever dessutom det mesta och belönar ens glömska med att blomma...

laugh.gif

Sen att det finns så många olika vackra sorter är ju bara en bonus
inglan
Tack för svaren! Var inne på ett bildgalleri och såg verkligen jättefina blommor, men jag ska nog hålla mig på avstånd från dem ett tag. Räcker mer pellisar och fuchsior och alla sommarblommor i mina fönster just nu. sleep.gif
Får se hur det går i sommar och till hösten när mina fönster är jämförelsevis tomma...... biggrin.gif

hälsningar Inglan smile.gif
maimiti
Jag gillar hoyor för att de är vackra även när de inte blommar. Min man tycker om orkidéer, men jag tycker att de ser likadana ut allihop, förutom när de blommar förstås... men även då är de rätt lika wink.gif
inglan
Det där med att de tål att glömmas låter som en perfekt växt i två av ungarnas rum.... rolleyes.gif
Går det att inte bli biten om man bara skaffar enstaka? biggrin.gif
Tack för länken, jag ska nog skaffa EN först så får vi se.....! sleep.gif

Inglan smile.gif
ninnisky
CITAT (inglan @ 11-04-2006, 20:26)
Tack för länken, jag ska nog skaffa EN först så får vi se.....!  -_-

Inglan  :)

Jag som aldrig gillat hoyor speciellt mycket köpte för några veckor sedan två stycken. Egentligen vet jag inte varför ....... och nu är det plötsligt fyra stycken hemma. Tror ni jag är fast biggrin.gif biggrin.gif
morellen
Det där med att de tål att glömmas låter som en perfekt växt i två av ungarnas rum.... rolleyes.gif
Tack för länken, jag ska nog skaffa EN först så får vi se.....! sleep.gif

Inglan smile.gif

beror på hur mottaglig du är för hoyafeber... *s* Risaken finns att du sitter med fyrtio nya sorter efter ett år om du trillar dit rolleyes.gif
yenny
Varför hoya:

För att de är så underbara förståss wub.gif

De finns hur många sorter som hällst att välja mellan, små blad. stora blad, platta , tjocka. mörkgröna, ljusgröna, vågiga, men nerver, utan nerver, med vitt i , med rosa i mm.
Blommorna är underbara och så söta.
Det finns både doftande och sånna som inte doftar för de som inte tål.
pejori
CITAT (ninnisky @ 11-04-2006, 21:48)

Tack för länken, jag ska nog skaffa EN först så får vi se.....!  sleep.gif

Inglan  smile.gif

Jag som aldrig gillat hoyor speciellt mycket köpte för några veckor sedan två stycken. Egentligen vet jag inte varför ....... och nu är det plötsligt fyra stycken hemma. Tror ni jag är fast biggrin.gif biggrin.gif

japp!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
vänta bara tills dom blommar, sen är det helkört laugh.gif rolleyes.gif
LadyG
Jag skulle bara ha en... biggrin.gif

Det är alldeles för lätt att bli biten, säger jag bara. Efter första blommningen är man fast helt enkelt.
inglan
Tack för rolig läsning, ibland är det kul att läsa om varför andra tycker om just det dom tycker om. Fast många gånger är det väl svårt att förklara varför riktigt...

Jag tror att jag kanske ville bli övertygad eller nåt! biggrin.gif

Ha de´!
Inglan smile.gif
Blomstertanten
Att jag är så såld på hoyor beror nog mest på att det finns så otroligt många som ser helt annorlunda ut. Svårt att ens tro att de är hoyor allihop !
Sen om man har tur får man ju blommorna som en extra bonus ! wub.gif

Dessutom är de lättskötta !
Limeblossom
Jag har bara en, som jag haft i kanske två år, den blommar så fint i rosa. Börjar inse att det är dax för en till för dom verkar trivas i mitt varma fönster där inget annat riktigt vill...
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 13-04-2006, 11:50)

är dom????? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
varför har ingen sagt det? blink.gif blink.gif
här är det ett evigt plockande, sprayande, vattnande och ansande dagarna i ända wacko.gif wacko.gif unsure.gif wub.gif
mayababy
CITAT (pejori @ 18-04-2006, 09:40)

här är det ett evigt plockande, sprayande, vattnande och ansande dagarna i ända wacko.gif wacko.gif unsure.gif wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det beror väl oxå på hur många man väljer att ha? Mina dryga 20-tal är än så länge ganska lätthanterliga men ni hojagalningar som envisas med att ha hundratals blir det nog snärjigare för!!! laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (mayababy @ 18-04-2006, 10:51)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det beror väl oxå på hur många man väljer att ha? Mina dryga 20-tal är än så länge ganska lätthanterliga men ni hojagalningar som envisas med att ha hundratals blir det nog snärjigare för!!! laugh.gif laugh.gif

AHA...är det det som är haken???? ohmy.gif ohmy.gif
då får jag rea ut dom på blocket då, så det blir lite lagon med hoyor här... smile.gif smile.gif
morellen
CITAT (pejori @ 18-04-2006, 11:51)
CITAT (mayababy @ 18-04-2006, 10:51)

AHA...är det det som är haken???? ohmy.gif ohmy.gif
då får jag rea ut dom på blocket då, så det blir lite lagon med hoyor här... smile.gif smile.gif

lagom och hoyor i samma mening??? går det verkligen ihop?
Har inte vågat räkna in mina efte nyförvärven och då väntar jag fortfarande på ett par paket wub.gif
Linda_A
Nä ni har rätt man kan inte ha lagom, man kan bara för få. laugh.gif laugh.gif

OCh räkna mår man aldrig bra av att göra.
nilssontherese
Jag blev hoyabiten 2004 sedan har det bara ökat och ökat! tongue.gif jag sa som du innan jag blev biten varför?? Alla knäppa hoyafreaks tänkte jag de är ju fula och tråkiga! Men jag såg en macgillivrayii i en allers trädgård tidning och vips kom ha´begäret och så var det kört! Jag bara älskar de vackra blommorna och de roliga dofterna! Häst rökt korv badhus hihi! Jag kan hålla på hur länge som helst! laugh.gif
pejori
spänningen innan man vet om knopparna ska slå ut eller trilla av, är olidlig laugh.gif laugh.gif laugh.gif
och ja...räkna är livsfarligt smile.gif smile.gif
Emma_
Tyvärr (lr tyvärr och tyvärr tongue.gif ) har även jag trillat i hoyafällan efter att ha blivit smittad av alla hoyagalningar på detta forum. Skäms på er! tongue.gif

Men hoyor är så fina ju. biggrin.gif

Nu har jag plötsligt upptäckt en liten nackdel med hoyanoja. Alla andra krukväxter verkar helt plötsligt så ointressanta. wink.gif Man har nästan lust att kasta ut dem ibland. Skumt... tongue.gif Nägon som känner igen symptomen?

Nästa objekt i samlingen SKA bli en macgillivrayi. Jag VILL ha en, TROTS att jag är fattig student. tongue.gif Ingen som vill sälja?

Mvh Emma
pejori
CITAT (Emma_ @ 18-04-2006, 18:11)
Tyvärr (lr tyvärr och tyvärr tongue.gif ) har även jag trillat i hoyafällan efter att ha blivit smittad av alla hoyagalningar på detta forum. Skäms på er! tongue.gif

Men hoyor är så fina ju. biggrin.gif

Nu har jag plötsligt upptäckt en liten nackdel med hoyanoja. Alla andra krukväxter verkar helt plötsligt så ointressanta. wink.gif Man har nästan lust att kasta ut dem ibland. Skumt... tongue.gif Nägon som känner igen symptomen?

Nästa objekt i samlingen SKA bli en macgillivrayi. Jag VILL ha en, TROTS att jag är fattig student. tongue.gif Ingen som vill sälja?

Mvh Emma

känner igen dom symptomen smile.gif smile.gif smile.gif
här åker allt som inte står hoya på, allt eftersom nya hoyor breder ut sig laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mayababy
Jag har inte en enda annan sorts krukväxt mer än Hoyor, har ju bara 2 fönster med supersmala karmar så inget annat får plats... rolleyes.gif Men med handen på hjärtat är jag inte så ledsen för det, jag vill ändå inte ha nåt annat än Hoyor nu wub.gif wub.gif wub.gif
yenny
En efter en åker de andra krukväxterna... fast jag har några jag gärna vill ha kvar... som oliven, citronen mitt ödesträd och hjärtan på tråd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon