Sarasl
Hej!

Jag har tv phalaenopsis som har varit fina, grna och spnstiga i ca ett r, de har inte blommat mer n de stnglar de hade nr jag fick dem. Nu under vintern har de brjat skrumpna mer och mer och nstan alla deras luftrtter har dtt. Vad kan ha gtt fel?

De str i ett norr fnster, har genomskinliga krukor, duschas regelbundet m blomspruta, varannan vecka snker jag ner krukan i vatten m orkidnring och lter det rinna av. De r planterade i orkidjord. Den genomskinliga innerkrukan av plast str p ett lager stenar i en ytterkruka av genomskinligt glas och jag har alltid lite vatten i stenarna fr luftfuktighetens skull men aldrig s mkt att det nr innerkrukan. Jag kan inte se ngn ohyra p dem.

Ngon som har frslag p vad det r de inte tycker om och vad jag kan gra fr att rdda dem?

Tacksam fr hjlp!
Hlsningar
Sara
Carex
Kontrollera att komposten inte har blivit fr kmpakt, d fr du plantera om, skr av alla skrumpna blomstnglar och ta bort alla vissna blad med en steriliserad kniv. Jag skulle stta om plantorna direkt i glaskrukorna fr de behver skerligen lite ny tillvaro fr rtterna. Du behver inte snka ner krukorna i vatten, du kan ta in hela plantan i krukan i duschen och ge dem en rejl rotblta, se bara till att allt vaten rinner a och ta grna en bit papper och sug upp vattnet som kommer i bladrosetten. orkidnring behver man inte anvnda hela ret, det r frst nu man kan brja gra det. Jag slkulle fresl att du slutar gda dina plantor s fort de ser ut att inte m bra, det gller alla vxter. Och om du stter om plantorna ska de nd inte ha gdning de frsta veckorna eftersom det nya vxtmaterialet innehller all nring plantan behver, de gller ocks andra vxter. Se till att plantorna torkar upp ordentligt mellan vattningarna och det r frst nr krukan r helt torr och rtterna r grvita som du kan vattna igen. Man kan tyvrr inte ge tumregeln att de ska vattnas varannan vecka, det beror s mycket p var vxten str och under vilka frutsttningar, sedan r vxter olika individer precis som vi mnniskor. Det kan mycket vl hnda att du behver vattna oftare eller mer sllan, vattna inte frrn det r helt torrt.

Hr fr du en lnk till en superbra orkidsida, jag ger dig lnkar till sktsel fr Phalaenopsis och till omplantering frn Neovita orkider, men lusls grna hela sidan och alla dess avdelningar, det r en riktig guldgruva av kunskap!:)

http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad

http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad
Sarasl
Tack s jttemycket fr ditt svar! Ska omedelbart kolla lnkarna du skickade!

Mvh
Sara
Carex
Bertta grna hur plantorna mr efter ngra veckor!:)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon