Hoppsan
Vi har en hög sibirisk ärtbuske (3 m) och under den hade jag tänkt bygga upp en perennrabatt med torvblock. Men sen kom jag på att det brukar bli otroligt skräpigt under ärtbusken på hösten. Är det dumt att få en massa löv och ärtskidor i rabatten (kommer det att se skräpigt ut?) eller är går det att gräva om jorden så att allt "skräp" blandas ner och multnar?
Hjälp en trädgårdsnovis, tack!
KURT
Det brukar ju vara svårt att gräva om en perennrabatt. Men det kommer nog bara att se skräpigt ut på höst och vår, nedfallna löv kommer att förmultna fort även utan att de gräva ned.
Hoppsan
Ok. Multnar även alla miljoner ärtskidor snabbt? smile.gif
Anma
Jag brukar kartta bort allt skräp i rabatterna på våren, innan det mesta kommit upp.
mari_tres
Är det inte den sibiriska ärtbusken som är full med mjöldagg hemma hos mig?
När det gäller mjöldagg (som du kanske inte ens har, vad vet jag? huh.gif ) så gäller luftigt... vet inte om jag skulle ha haft en rabatt så nära en sådan, men om du har det, välj växter som inte får mjöldagg!! sleep.gif
Tycker lilla jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon