Full version: Syrenplantering
Mythen
Hej!

Vi var och köpte tio små syrener i dag och jag tänkte höra hur jag ska gör?
Hur mycket skall jag vattna den första tiden? Kommer rå djuren att äta upp dem? Kort sagt hur skall jag gå till väga för att ge mina syrener en så god start som möjligt??
Nina
Hannele
Hav tålamod! Syrener behöver flera år för att etablera sej - bli inte orolig om växten står stilla de första åren. Annars är inte syrener kinkiga.
Tidigast om 5 år kan du börja fundera på beskärning. Syren beskär man inte varje år, räcker att underhålla det vart 3-4 år.
Syren går bra att klippa på hösten, september. Efter blomningen också bra.
yla
CITAT (Hannele @ 07-05-2003, 12:11)
Hav tålamod! Syrener behöver flera år för att etablera sej - bli inte orolig om växten står stilla de första åren. Annars är inte syrener kinkiga.
Tidigast om 5 år kan du börja fundera på beskärning. Syren beskär man inte varje år, räcker att underhålla det vart 3-4 år.
Syren går bra att klippa på hösten, september. Efter blomningen också bra.

idag har jag läst massor om syrener ,,sökte o fann
tack Hannele ditt svar gav mej svaret på frågan
jag går där o väntar o väntar på att min syren häck ska bli
stoooor o frodig
men jag får alltså ge mej till tåls lite till, verkar det som
jag har klippt min lite förra året undras om de va dumt
eftersom den inte va femår ännu
nå ,,en liten undran till ,,
går det fort sen när den väl bestämt sej för att växa
kan jag ge den nåt annat som den tycker om
har du några bra förslag wub.gif
jag vill ha en stooor häck laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
annchapanncha
OJOJOj

Våran syrénhäck har vi gjort av en gammal buske, och det fins ingen hejd på hur den växer. Jag har tuktat den varje höst sen omplanteringsåret!!!
Och inte 17 har den stått stilla ett enda år, och inte heller har vi behövt vänta på att den skall komma igång.....

Jag har hört att det skall vara en av de tacksammaste buskarna i trädgården, inget om att vara på tillväxt.

Konstit alltså... men det kanske beror på att den kommer från en gammal växt från början. Tät och fin är den.

Annchapanncha tongue.gif
yla
min "syrenhäck " är både nya o gamla plantor men alla står stilla
kanske dom inte gillar att stå nära björken
men dom har ju fått näring i massor så man tycker att dom borde kunna ta o växa nu
eller kanske ska jag gräva upp dom o sätta dom nånannanstans
hur långt ifrån en björk behöver dom vara för att inte behöva slåss om vatten o näring
finns de inget knep att ta till för att få dom att växa
Henrica
Jag har också funderat på att plantera syren, men ute i skärgården. Kan det lyckas måntro? Hur kräsen är syrenen egentligen? Jag hade tänkt mig ett halvskuggigt ställe med lite jord ovanpå berggrunden. Räcker det här som växtunderlag? Om inte - kan jag då klara av det genom att forsla tillräckligt med mylla till platsen?
Hannele
Små plantor som vårdas ömt de första åren kan växa nästan på berget.
Syrenen tar några år på sej att etablera sej, så hav tålamod.
Betty
CITAT (oldwolfie @ 21-06-2003, 16:31)
hur långt ifrån en björk behöver dom vara för att inte behöva slåss om vatten o näring

Det räcker med att syrénen står utanför björkens krona.
I stort sett "ingenting" vill stå under björkens krona.

Stora, friväxande träd kan mycket väl dricka 200-300 liter vatten per dag, om det är riktigt soligt, och om det finns tillräckligt mycket vatten i marken. Men förbrukningen ligger inte konstant på den nivån. På skogsmark är en rimligare förbrukning 30-40 liter per dag och träd.
Hannele
"Det räcker med att syrénen står utanför björkens krona."

Naturen läser inga trädgårdsböcker - där växer de tätare. tongue.gif
Betty
Mina syrener och häggmisplar läser heller inga trädgårdsböcker men de trivs mycket bättre på sina nya platser där de inte behöver samsas om vattnetmed björkarna ! biggrin.gif tongue.gif
yla
jaa vad gööör man jag VILL ha en häck av syren precis där
men jag får kanske ge upp o flytta på dom o göra en syrenberså istället
för på ena sidan av "häcken" står en över hundra år gammal tall o så då björken på den andra sidan hmhmhm men jag tycker att mina träd måste gå på djupet efter vatten eftersom det är på en kulle dom växer , äsch syrenerna ska få ett par år till på sej ,, så får vi se dom lever ju iallafall
Henrica
Känner någon till om syrenbuskar går att beskära, så att de skulle hålla sig ganska små och buskliknande? Syrener kan ju bli som träd!
Cilla
Det finns småvuxen syrén och för närvarande vimlar det av dem i handeln. Blommar längre än bondsyrenen också.

Annars kan man beskära syrén så att de blir buskiga, men de blir stora buskar. Beskär man hårt varje år får man ingen blom.

Just bondsyrén är litet av ett mysterium tycker jag. Visst växer de i skärgården i klippskrevor och visst blir de frodiga även i skuggan. Men när man ska få dem att etablera sig, också på perfekta ställen, kan de låta vänta på sig många år innan de sätter fart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon