Storåtjejen
Finns det någon här som genom dessa bilder kan hjälpa mig med id av en gammal carnosa? Mina föräldrar köpte blomman för ca 35 år sedan och fick då höra att den hette Carnosa Rosea. Men någon sådan har jag inte lyckats hitta på internet sad.gif Så den måste heta nåt annat. På de flesta bilder jag sett så har blommorna varit för ljusa. Dessa är mörkare rosa. Jag kan ta nya bilder på själva blomman om det skulle vara till mer hjälp. Hade inte kameran med mig så jag nöp bara ett par blommor. Bladbilderna kommer från min egen planta (skott från deras förstås) wink.gif men den har inte behagat blomma än.

Hoppas på att komma närmare en lösning wub.gif

Fortsatte att kika på nätet och kom fram till att det borde vara en Carnosa "Rubra". De blommorna stämde faktiskt tongue.gif
Alexander-VG-zon3
det är en hoya carnosa exotica även heter den hoya carnosa tricolore wub.gif wub.gif

http://davesgarden.com/pf/go/57706/index.html
kattenfindus
Jag har en som är väldigt lik (fast den har inte blommat förstås!). Men de fina röda färgerna på de nya bladen känner jag igen i alla fall. Min är märkt Hoya carnosa var 'Picta'.

Enligt vad jag har fått lära mig ska det vara carnosan med vita bladkanter som ska heta 'tricolor'.

Men förvirringen är stor wacko.gif
Alexander-VG-zon3
min hoya i mitt album ficck jag som namn när jag köpte den tricolore . sen den med bara vitakanter är carnosa exotica . så har jag fått för mig att dte ska vara unsure.gif wink.gif unsure.gif wink.gif wub.gif
eller nåt jag blev med förrvirad nu är det nån som kan namnen på dom bägga wacko.gif wacko.gif blink.gif
Alexander-VG-zon3
men vänta nu så kom jag på nåt elelr listade ut
dne med färgade blad är exotica och som kattenfindus sa är dne med vita kanter en tricolore wub.gif wub.gif
tror jag det ska vara
Alexander-VG-zon3
CITAT (kattenfindus @ 11-04-2006, 17:25)
Jag har en som är väldigt lik (fast den har inte blommat förstås!). Men de fina röda färgerna på de nya bladen känner jag igen i alla fall. Min är märkt Hoya carnosa var 'Picta'.

Enligt vad jag har fått lära mig ska det vara carnosan med vita bladkanter som ska heta 'tricolor'.

Men förvirringen är stor wacko.gif

så både den hoya heter hoya carnosa exotica picta så dä är det földständiga namnet .
eller huh.gif
Annelie32
Den med vita kanter är väl alltid en Hoya carnosa variegata ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Annelie32 @ 11-04-2006, 18:12)

nej den ser inte ut så den brokbladiga eller wink.gif wink.gif wink.gif
nu är jag förrvirad
Alexander-VG-zon3
rarderat min dator fick ett ryck
pejori
CITAT (Annelie32 @ 11-04-2006, 19:12)

japp.....
den med gröna kanter är exotica/tricolor.... wub.gif
sedan finns samma färgsättning, men inte med släta blad, utan lite vågiga...då är det krinkle 8 och sådant wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag är än lite förvirrad
denna bild är en brokbladig carnosa

och denna bild är en exotica

sen denna bild på denn länk är en tricolore
http://www.offermadsen.dk/images/111.jpg
då har jag fattat allt rätt wub.gif wub.gif
tror jag

elelr hadde jag rätt inann så både tricolor å exotica är samma växt .
för sen finns där ju en med samma färg som tricolor men dom bytt som jag inte trode var brokbladig utamn trode den brokbladiga var en med ludd unde rbladen
elelr nåt wink.gif wink.gif
kattenfindus
Läs på den här länken om namngivning på olika carnosor.

http://groups.msn.com/HoyasRUs/general.msn...515921610418774

Samma carnosor med många namn.
Alexander-VG-zon3
den länken var inget bättre jag blev mer förrvirad nu wacko.gif wink.gif unsure.gif
men tack ändå för länken wub.gif
Storåtjejen
Jag blir också mer och mer förvirrad wacko.gif för på de bilderna jag hittade så var den blomman jag hade och den som fanns på "Rubra" identiska. Nu blir jag konfunderad om Rubra kan vara samma som exitica/tricolor...? huh.gif Fortsätter leta bilder på själva blomman wink.gif
*Grodan*
CITAT (kattenfindus @ 12-04-2006, 12:22)
Läs på den här länken om namngivning på olika carnosor.

http://groups.msn.com/HoyasRUs/general.msn...515921610418774

Samma carnosor med många namn.

Då ska det alltså vara så här, om jag tolkar rätt?:

Grön med vita bladkanter: Hoya carnosa variegata = Hoya carnosa 'Tricolor' = Hoya carnosa 'Krimson Queen'.

Creme/gul med gröna bladkanter: Hoya picta

Creme/gul med gröna bladkanter, grövre stammar och mer rosa och rött i nya stammar och blad: Hoya carnosa 'Rubra' = Hoya carnosa 'Krimson Princess'.

Storåtjejen, här står ju inget om blomfärger men jag skulle tro precis som du själv att du har en Hoya carnosa 'Rubra'.
Alexander-VG-zon3
jag fattar inte kan ingen hjälpa mig i min nys startade tråd vilken är exotica .
jag fattar verkligen inte nåting vilket namn som är till vad
Storåtjejen
CITAT (*Grodan* @ 12-04-2006, 14:37)
Creme/gul med gröna bladkanter, grövre stammar och mer rosa och rött i nya stammar och blad: Hoya carnosa 'Rubra' = Hoya carnosa 'Krimson Princess'.

Storåtjejen, här står ju inget om blomfärger men jag skulle tro precis som du själv att du har en Hoya carnosa 'Rubra'.

Det här är också vad jag är "nästan" säker på nu. Så jag går på det ända tills jag får veta något annat laugh.gif
Blomstertanten
Men carnosa tricolor borde ju som namnet antyder vara trefärgad ? unsure.gif
Eller är jag ute och cyklar helt ? wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon