Full version: Änglatrumpet
Ewa L
Har försökt hålla mig ifrån dessa växter, har tillräckligt många nojor ändå. tongue.gif

Nu föll jag för en ytte-pytte planta på Granngården härom dagen. Fick den dessutom till hyfsat pris iom att den tappade de flesta av sina blad inne.

Jag planterade om den i en större kruka hemma (antagligen för stor), vattnade och ställde den i ett rum utan element men med mycket sol.

Kollade tempen imorse (inte min, alltså) och det var ~11°C grader i det rummet. För kallt? Mår den bättre någon annanstans?? Växthus eller dylikt finns inte.
Jeanette/västra götaland
Jag är inte direkt bra på änglatrumpeter (har vinterförvarat för första gånen i vinter) men jag tycker att det låter som om du gjort aldeles riktigt.

När det blir varmare så att den får flytta ut kommer den att ta riktig fart om du vattnar och ger näring i massor.
morellen
Är inte heller någon expert på änglatrumpeter men jag har gjort så att jag haft mina "pytteplantor" inne som krukväxter. Tror de växer snabbare i värmen? Om man nu kan fixa en ljus placering. Med stor kruka verkar de lägga mkt energi på att sätta rötter så det händer inte så mkt ovan jord. Viktigt att tänka på att de vill ha bra dränering i krukorna, även om de är töstiga vill de inte stå med blöta fötter...
kerstin z5-6
är den så liten mår den bäst i rumstemp - de är tropiska växter , 11 grader passar bättre för övervintring -men nu är det dags att driva den ordentligt om du ska få se nån blomma i sommar smile.gif
Inga från Närke
och mycket näring.
Ewa L
OK, tack. Då skall den få komma ut ur det rummet och in i ett annat som oxå ligger i söder, men som är uppvärmt.

Gödning? Den har ju precis fått ny jord. Skall jag inte vänta några veckor innan jag börjar pytsa i det?
Inga från Närke
Jo men senare när blomningen kommer igång, kolla även tidigare trådar om trumpeter finns mycket att läsa.
Ewa L
Ja tack, Inga, jag har lusläst massor av trådar. Men de flesta handlar om större plantor. Med tiden kommer min också att bli en stooooor planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon